fallback

Новото Subaru Solterra: Да кривнеш от пътя

Първият електромобил на японците ни вдъхва надежда, че офроудът ще надживее двигателя с вътрешно горене (ВИДЕО)

Това, което виждате, се нарича Solterra. И може би ще се окаже най-важната кола на Subaru от точно 50 години насам.                            Solterra не е първият чист електромобил на Subaru - тази чест се пада на Stella, една малка градска кола, произведена преди двайсет година в стотина бройки. Но е първият електрически модел, замислен да бъде масов. Построен е върху същата платформа като Toyota bZ4x - всъщност двата автомобила са съвместна разработка на японските компании. Но докато за Тоyota преходът към електричество е нормална стъпка, макар и може би малко закъсняла, за Subaru той повдига екзистенциални въпроси за бъдещето на марката.                         ПРЕЗ 1972 SUBARU, ТОГАВА ДОСТА МАЛКА КОМПАНИЯ, пусна на пазара Leone - не особено запомнящ се като дизайн модел, който обаче сложи началото на ДНК-то на компанията такова, каквото го познаваме сега. Нисък център на тежестта, задвижване на четирите колела, висока проходимост, и достатъчно място за семейни нужди. Оттогава до днес компанията е продала над 20 милиона автомобила по тази рецепта. Но сега трябва да я нагоди по някакъв начин за новата епоха, в която двигателят с вътрешно горене и боксерният двигател на Subaru вече са отживелица.                             Досега електрическото задвижване не изглеждаше много съвместимо с офроуда. Да оставим факта, че с нормален всъдеход можете просто да сложите две туби с бензин в багажника и да си осигурите хиляда километра автономия. По-големият проблем е другаде - в батериите. Обикновено те са в пода на автомобила, тежат много и са уязвими за удари - последното нещо, което бихте искали, ако атакувате някой скалист склон. Тъкмо затова видът на офроуд полигона, който от Subaru ни бяха подготвили за теста на Solterra, искрено ни изуми.                          ДЪЛБОКА КАЛ, СТРЪМНИ ИЗКАЧВАНИЯ, големи камъни, водни препятствия - досега не бяхме виждали някой да се осмели да вкара електромобил в такова приключение. Но всъщност Solterra се справи с развети знамена. Просветът от точно 21 сантиметра и късите надвеси са отлични за преодоляване на препятствия. А създадената от Subaru система за задвижване на четирите колела работи с удивителна прецизност.      

                      

Благодарение на незабавния въртящ момент на електромоторите Solterra всъщност се катери по стръмното доста по-добре дори от бензиновия Outback. Системата GripControl има пет степени за настройки според терена. Батерията в пода е защитена от солиден лист стомана. Изобщо това в никакъв случай не е просто клонинг на bZ4x.                        Двата модела - на Тоyota и Subaru - са много, много близки. Но съвсем не са идентични. От Subaru са работили много, за да отличат тази кола, и да й дадат способностите, които очакваме от един автомобил на тази марка. Кормилната уредба е изцяло преработена. Окачването е различно. И, естествено, за разлика от bZ4x, която може да бъде поръчана само с предно предаване, тук единствената опция е за задвижване и на двете оси.                            ЗА СЪЖАЛЕНИЕ ТОВА СИ ИМА СВОЯТА ЦЕНА. Първо като общо тегло: добре оборудваната Solterra уверено надхвърля два тона на кантара. И второ - буквално като цена. Базовата Тоyota с предно предаване също не е евтина - около 105,000лева. Но Solterra със задвижане на всички колела е 116,000 лева със стандартно оборудване и 124,000 в топ изпълнение. Впрочем разликата между двете не е чак толкова голяма, защото и базовото ниво всъщност е доста богато - с 12-инчова мултимедия, подгряване на предните седалки и така нататък.                            Честно казано, интериорът не е най-силната страна на тази кола. Личи си, че е създаден от Тоyota, а не от Subaru. Малкият волан и опакованият в излишна пластмаса дигитален панел с приборите са далеч от изчистения стил на Outback например. Големият дисплей на мултимедията е с добра резолюция, но не е твърде интуитивен за управление, а и по наше мнение Google Maps е за предпочитане пред вградената навигация.                          За сметка на това салонът е изключително удобен. А също и просторен. Ето още един голям плюс на електромобилите: тази кола е дълга колкото Аudi Q5, но всъщност има междуосие почти 2.90 метра, и мястото на задната седалка е достатъчно дори когато на предната седи някой над 190 см.                      Багажникът побира 452 литра. Седалките са комфортни, а окачването, макар и втвърдено в сравнение с тойотата, много добре поглъща неравностите. Solterra има и всички най-модерни електронни асистенти. Системата за засичане на препятствия вече не е с две камери, а само с една, но към нея е добавен радар. Колата е способна сама да маневрира, за да избегне сблъсък. Други камери следят да не ударите нещо с вратата, когато я отваряте.                            ЗА ЩАСТИЕ ЯПОНЦИТЕ СА ОСТАНАЛИ ВСТРАНИ от тази надпревара във въоръжаването, която тече в сегмента на електромобилите. Съвсем основателно са решили, че нямат нужда от 500 коня и фантастични ускорения. Съвкупната мощност от двата електромотора тук е 218 конски сили, което е абсолютно достатъчно за всякакви случаи от живота. А в същото време това е достатъчно за пробег с едно зареждане от 460 километра. Стига да не се полакомите за големите джанти.                              Устремът към електрификация на автомобилите има благородни цели, но също така има и някои малко лицемерни страни. Едната е в масовото преминаване към SUV модели - по-тежки и консумиращи повече енергия. Другата е в масовата обсесия по все по-големите гуми. При Solterra разликата между 20-цоловите и 18-цоловите е почти 50 километра от максималния пробег. За първи път автомобилна компания си признава официално, че по-големият размер на гумите е точно обратното на екологичен.                            SOLTERRA ПОЛЗВА БАТЕРИИ на китайския гигант СATL с капацитет малко над 71 киловатчаса. Те захранват два синхронни електромотора с постоянен магнит - по един на всяка ос.  

Subaru Solterra

218 к. с. максимална мощност

6.9 секунди 0-100 км/ч

414 или 465 км пробег с едно зареждане

Производителят гарантира, че и след 10 години ползване тази батерия ще запази над 90 процента от капацитета си. Тя може да се зарежда с прав ток до 150 киловата. С по-малките джанти Solterra изминава до 465 километра с едно зареждане - или поне така казват от Subaru. Не мога да ви кажа точно колко е пробегът в истинския живот, защото взехме колата с наполовина заредена батерия и около 215 км обхват. Но след около 120 изминати километра този обхват беше намалял с точно 120. При това нашият тестов цикъл се състоеше основно от магистрала и тежък офроуд - два от най-малко икономичните режими.                           Накратко, Solterra ни се стори компетентна и комфортна - много добро постижение за първи опит в електрическия сегмент. Но тази кола е нещо повече от това. Това е може би първият електромобил, който ни дава надежда, че офроудът ще оцелее и след края на двигателя с вътрешно горене.        Още снимки от теста на Subaru Solterra вижте в ГАЛЕРИЯТА:

        

 

fallback
  • #18
    bo ( преди 1 година )
    За 124000 лева,...ще си мисля за нещо друго.
  • #17
    анонимен ( преди 1 година )
    Не са си го наложили от Тойота не са пуснали кола на ток. Все пак първата в масово производство хибридна кола беше приус. Първо трябва да се мине на хибриди и плавно на Ел коли защото това е бъдещето но с плавен преход.
  • #16
    анонимен ( преди 1 година )
    До 15 ами те Лендкрузерите ходят повечето по магистралите,та това не е проблем Сърбаро да минава и то от там дето минават те.
  • #15
    Мдам 2 ( преди 1 година )
    И само за информация - вариантите AWD минават оттам, откъдето минава Land Cruiser. Проверено на терен.
  • #14
    Мдам ( преди 1 година )
    Всъщност автомобилът е изцяло разработка на Toyota, като от Subaru са разработили само системата за AWD - затова и вторите нямат предно предаване. Ама спецове и многознайковци колкото искаш.
  • #13
    До 11 ( преди 1 година )
    Не, точно обратното е!Това е оригинала, а на Тойота е "осакатено" копие, но ти от къде да знаеш!То трябва да се чете, не само да се пише!!! А "два пъти под обявения пробег" всъщност е 40% и всъщност е при температури близки до нулата с постоянна скорост на писта над 110км/ч .... при което прехвалената тесла дава 25% под обявения пробег! Няма да се изморя да питам! - тия 15% ли са проблема?!?! *** никой не ми отоговаря!
  • #12
    до #11 ( преди 1 година )
    Да същото е. Точно вчера имаше статия за това, само че сега е точно обратното - *** че виж. Какаво ли не прави платената реклама...
  • #11
    анонимен ( преди 1 година )
    Това не е ли провалът на Тойота, който се принуждава да изкупува обратно на два пъти след критики и недоволни клиенти и с реален пробег два пъти под обявения, само че ребрандирано като Субару?
  • #10
    До долния ( преди 1 година )
    Точно обратното е. На никой не му пука какво ще караш ти. Никой не ти е забранил да си караш каквото си избереш, нито пък те кара да си купиш каквото и да било, камо ли електрическо. Обаче ти се чувстваш длъжен да дойдеш и да се из ак аш под всяка статия за електромобили и да обясниш защо точно на тебе няма да ти върши работа. Ами приеми че в света не могат да се произведат чак толкова много електромобили наведнъж и ще задоволяват нуждите на клиентите постепенно.
  • #9
    до 8 ( преди 1 година )
    А бе то при вас електричарите все е на кой му пука че караш 400 км магистрала редовно, на кой му пука че ходиш на ски и имаш 100+ км баир с парно на макс, на кой му пука че нямаш гараж да я зареждаш евтино, на кой му пука че караш средно повече от 158 км седмично, на кой му пика че нямаш 100к лв за кола. Ама електричката е подходяща за всеки и всеки с акъл в главата ТРЯБВА да кара електричка.
fallback
Последни