Световното първенство по футбол в Катар е в разгара си и приковава вниманието на света. А какви коли се движат по пътищата на страната, освен тези, които официално обслужват самия мондиал Hyundai?
На десет жители на страната се падат около четири автомобила, без да се броят стотиците хиляди работници имигранти, които никога не използват коли. През първите 9 месеца на 2022 г. са регистрирани 36 900 нови коли, което представлява увеличение от 20,4% на годишна база откакто върви подготовката за световното първенство от преди няколко години.
Приходите от пазара на леки автомобили ще достигнат над 1 милиард щатски долара през 2022 г. Очаква се продажбите да покажат годишен темп на растеж от около 5,95%, което ще доведе до прогнозиран пазарен обем от над $1,3 милиарда през 2026 г. с над 53 000 продадени автомобила. Най-големият пазарен сегмент принадлежи на малките SUV с прогнозиран пазарен обем от 300 милиона долара през 2022 г. Средната цена на нова кола, продадена през 2022-а, е около 25 000 евро.
Кои са най-популярните марки в Катар? Както в много арабски страни, отдавна Toyotа е номер едно, като има около 40% дял от продажбите на нови автомобили, както и на целия автопарк в страната.
Втората най-популярна марка също традиционно е Nissan, въпреки че се справя по-слабо в сравнение с миналото и пазарният дял отслабва. През 2022-а Nissan има 8,5% от пазара. Третата най-популярна марка е Kia с 5%. Веднага след това е Suzuki с невероятните 160% повишение на продажбите на годишна база.
Петото място в момента принадлежи на Mitsubishi, а шестото на Hyundai, но пазарният дял на тези марки и броят на продадените автомобили са намалели на годишна база. Както и на Land Rover, който е на 9 позиция.
От по-луксозните марки Lexus в момента е най-продаваната с пазарен дял от 3,5%. Въпреки че BMW, Porsche или Mercedes официално продават автомобили в Катар , те не публикуват данни за продажбите.
От масовите немски марки в Катар официално се предлагат само Audi и Volkswagen, които обаче не са много популярни. Audi представлява само 1% от текущия пазар, а Volkswagen е продал още по-малко през първите 9 месеца на 2022 г. - само 107 бройки. Това е само с 22 повече от Bentley.
Skoda Auto има официален шоурум в Катар, но през първите 9 месеца са пласирани едва 33 коли. Това е с една по-малко от Lincoln и само с една повече от Maserati. Китайският производител MG е продал 1312 автомобила за същия период, което го прави една от 10-те най-продавани марки в Катар.
Има 5 Toyota (и Lexus LX) в десетката. Традиционно най-популярен е Toyota Land Cruiser, като тази година се изкачи до 17,8% дял (+84,4% на годишна база). Toyota Hilux заема второ място с 6,9% пазарен дял (+46,9% на годишна база). Toyota Camry (+72,2% на годишна база) допълва челната петица.
Nissan Sunny вдига резултатите си (+20,9% на годишна база) и по този начин е на 3-то място. Традиционният Nissan Patrol е силно отслабен тази година (-35,1%) и пада от 3-то място миналата година на 6-то тази.
Най-големият годишен ръст на годишна база регистрира Suzuki. Продажбите на Swift Dzire скочиха с +775,9%, а на местния модел Suzuki Ciaz с +302,2%. Toyota отново постига огромно увеличение на продажбите на годишна база - Corolla с +95,6% и Fortuner дори с +247,6%.
С 509 продадени бройки, Land Rover също записва изключително увеличение на годишна база със своите модели Range Rover. През първите 9 месеца са продадени 478,4% повече коли от миналата година.