Цените на употребяваните превозни средства са спрели да растат, но това не означава, че пазарът за тях е на ръба и ще се срине, което ще доведе до поевтиняването им. Това предупреди Тайсън Джомини, вицепрезидент по данни и анализи в организацията за подпомагане на потребителите J.D. Power. Пред Automotive News експертът заяви, че продължаващите затруднения в доставките, ограничаващи пристигането на нови превозни средства, ще доведе до изчерпване на старите през следващите години.
„Ако производителите на автомобили можеха да произвеждат превозни средства, както през 2018 г., преди пандемията от COVID-19, която накара производителите на чипове да променят приоритетите си, а други доставчици да затворят фабрики, изоставането откъм продажби може да бъде изчистено доста бързо и пазарът да се върне обратно към по-умерена ценова среда“, категоричен е Джомини.
Анализаторът посочва, че цените на употребяваните превозни средства са спрели да растат, както беше през 2021 г., когато средната цена на употребявано превозно средство на някои пазари се е увеличила близо два пъти. След това обаче се отчита минимален спад, който вече е спрял.
Джомини очаква цените на колите на старо да останат стабилни, тъй като липсата на нови автомобили продължава да се чувства. Според експерта, тази тенденция ще се запази поне до 2025 г., като ще засегне най-вече колите, чийто лизинг изтича и те излизат на пазара втора ръка. Преди време това беше изгодна сделка, тъй като можеше да се купи 3-годишен автомобил, чийто лизинг е изтекъл и собственикът му го е заменил с нов. Сега обаче подобни предложения са рядкост.
„Това означава, че отстъпката от цената ще изчезне и пазарът на такива автомобили няма да се възстанови, поне докато не се появят други фактори за смекчаване на цената. А основният от тях е достатъчно предложения на достъпни нови автомобили, чиято липса продължава да се усеща“, обяснява анализаторът.