fallback

Трите основни фактора, които спират продажбите на електромобили

Преходът към по-чист транспорт все още не се случва достатъчно бързо, за да постигне целите за климата

Електрическите превозни средства без емисии се смятат за бъдещето на транспорта, но въпреки потенциала им да помогнат на света да се декарбонизира, глобалните продажби едва-едва набират скорост.

Това обаче не означава, че продажбите не се увеличават. Около 4.3 милиона нови електромобили, захранвани с батерии (BEV) и плъгин хибридни електрически превозни средства (PHEV) са продадени в световен мащаб през първата половина на 2022 година. Продажбите на BEV са нараснали със 75% през годината, а на PHEV с 37%. Ръст се предвижда за останалата част от 2022 година, като продажбите се очаква да нараснат с 57% на годишна база до 10.6 милиона.

Политиците в няколко икономики са определили дати за постепенно премахване на продажбата на бензинови и дизелови автомобили преди официалната. А общата забрана за продажба на тези автомобили в целия ЕС, както вече ви съобщихме, ще влезе в сила през 2035 г. И тъй като светът се придвижва към по-строги цели за емисии, възникват основателни въпроси дали глобалното преминаване към електромобили се случва достатъчно бързо и в достатъчно голям мащаб.

Скорошно проучване на RAC в Обединеното кралство показва , че само 14% от шофьорите планират следващата си кола да бъде електрическа, спрямо 10% през 2021 г. А броят на шофьорите, които очакват да получат електромобил през следващите пет години, е намалял от 17% на едва 15% през същия период. И така, какво спъва продажбите на електромобили?

Показваме ви трите основни причини, поради които хората не са склонни да преминат от изкопаеми горива към батерии.

1. Високи първоначални разходи за електрически превозни средства

Въпреки че електрическите автомобили често са много по-евтини за управление – до половината от цената на километър - от подобни по размер бензинови или дизелови превозни средства, те като цяло са по-скъпи за закупуване.

Цената на зареждането на електрическо превозно средство зависи от това къде, кога и как се извършва. Собствениците на електромобили със съоръжения за зареждане у дома могат да се възползват от по-ниски тарифи за електричество, особено в извън пиковите часове.

Разходите се увеличават значително, когато шофьорите използват обществени зарядни устройства. Бързите или свръхбързите зарядни устройства могат да вдигнат разходите за километър близо до или над текущите разходи за бензинови или дизелови автомобили.

Но най-вече разходите за закупуване на EV са бариера, особено когато нивата на инфлация са високи на много места и нарастващите лихвени проценти увеличават цената на заема за закупуване на нова кола.

2. Ограничен достъп до инфраструктура за зареждане

Липсата на обществена инфраструктура за зареждане е основната бариера пред преминаването на електромобили в световен мащаб , според скорошно проучване на компанията за професионални услуги EY. Повече от една трета от анкетирани водачи посочват недостатъчния достъп до пунктове за зареждане в града като основна причина да не преминат към електромобили. Това наред с опасенията относно високата цена на електрическото превозно средство, бави значително преминаването от коли с ДВГ на електромобили.

Докато зареждането от дома е опция за хората, живеещи в домове с гаражи или места за паркиране, хората без паркинг трябва да разчитат на работни места или обществени съоръжения за зареждане, които са неравномерно разпределени и могат да бъдат скъпа опция. 

Повечето собственици на електрически превозни средства наистина зареждат превозните си средства у дома или на работното си място, но броят на наличните обществени точки за зареждане все още е крайно недостатъчен.

3. Притеснения относно пробег с едно зареждане

Безпокойството за пробега – притесненията за разстоянието, което един електромобил може да измине с едно зареждане – е друга основна пречка пред преминаването към електрически превозни средства. Според проучването на EY, около една трета от шофьорите от цял ​​свят казват, че се притесняват от шофирането на дълги разстояния с електрически автомобили. Пробегът до голяма степен зависи от капацитета на батерията и ефективността на двигателя, но може да бъде повлиян и от фактори като времето, скоростта на шофиране и дали превозното средство се движи по градски пътища или открита магистрала.

В сравнение с разстоянието, което превозно средство с двигател с вътрешно горене може да измине с пълен резервоар, електромобилите трябва да изминават още повече, за да вдъхнат увереност у шофьорите.

Напредъкът в технологията на батериите доведе до повече от двойно увеличение на средния пробег на електромобилите през последното десетилетие, от 138 км през 2011 г. до 349 км през 2021 г., но и това явно е недостатъчно за повечето водачи.

fallback
  • #18
    До Няма как ( преди 2 години )
    От кога лития и никела на земята са много ограничени? Едно е да го няма друго е че трябва време за да се увеличи добива. За батерия трябват за кажем 100-200 кила литий не знам точно а за ДВГ трябват 10 000 литра гориво за 200 хил км а рециклирането им кой ти каза че е скъпо май поредна лъжа а
  • #17
    Няма как ( преди 2 години )
    Няма как от технология която се задвижва от замърсяващи, ограничени източници на задвижване, да се премине към технология, която се задвижва от още по ограничени, също замърсяващ източници на задвижване - литий, никел и т.н.! Рециклирането им винаги ще е скъпо, а с покачване на търсенето цената им ще стане космическа! Докато не се намери масов, възобновяем, лесен за производство източник на задвижване, било водород, било синтетично гориво, електричките ще си останат просто скъп каприз!!!
  • #16
    Попе ( преди 2 години )
    Пак ли фалшиви опорки и изсмукани от пръстите твърдения? Дай източниците на тази информация?
  • #15
    Тебе кой те пита ( преди 2 години )
    Като не искаш да караш автомобил недей да караш. Не е задължително и не ти се полага по рождение.
  • #14
    popa ot razgrad ( преди 2 години )
    забравили са четвъртата, не по-малко важна причина, която тепърва ще започне да трови собствениците на електромобили: цената на батериите, които би трябвало да се сменят на всеки 7-8 години...по последни данни най-скъпа е смяната на батериите на Тесла: около 20-25.000 долара. За средния клас, например Киа Ниро тази цифра е около 10-15.000 долара...
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Всичко е една грандиозна измама, ако им дремеше за здравето и екологията щяха да направят първо анализ от къде идва замърсяването и съответно да има мерки насочени предимно към старите автомобили и товарните с дизелов двигател. Иначе е абсолютно невъзможно някой да ме накара да купя продукт, който ще ми излезе около 3 пъти по-скъпо и ще ми докара неудобство да се занимавам със станции, няма такава сила дори и субсидии да ми дават и дори зареждането да е безплатно.
  • #12
    до TSLA ( преди 2 години )
    На колко места си ходил с такива температури бе ***!!! Ноември месец е вече, в 80% от Европа температурите през деня още са над 20 градуса!!! Като държиш една тесла без да закачена за контакта 48 часа на -20 колко и остава от пробега?!? Гледай малко тестове по въпроса!!! Щото ти нито имаш, нито някога ще имаш тесла да тестваш сам!!!!
  • #11
    Муахаха ( преди 2 години )
    Основната пречка е,че за все повече хора става ясно,че това е междинна технология и няма смисъл да наливат една кофа пари в глупости!До 5-6 години това което днес много се хвали от някои, ще е като телефон с шайба пред смартфон! Водорода е бъдещето на транспорта, не само защото става се по-евтин за производство, а защото вече има истински екологична технология за производство, за разлика от батериите! Вижте едни NAMX, дето "журналистите" тук не са ги и чували и ще ви стане ясно на къде се върви
  • #10
    1-st DrtiйУАЙТBoY! ( преди 2 години )
    И без да сме чели и разгърнали статийката на наш-ваш Пешо, пардон Руменчо, всеки трезвомислещ и екологично настроен мужик може да посочи и без да се напъва дори основополагащите се 3 довода: Цена на машината, Цената на самата батерито, особено при подлежащата й смяна след еди-колко си км пробег, както и понастоящем доста късото изминавано разстояние в км само с 1 единствено зареждане на аккумулаторите, което е крайно недостатъчно за нормалната й експлоатация, особено в студеното време.
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Как успяват да създадат проблем където не съществува. В нормалните европейски градове основния дял в замърсяването не е от ауспусите на колите, а от прахоляка който се вдига, от отоплението с нафта (в градове като Мадрид имат локални котели), от корабите които акостират в пристанището....
fallback
Последни