fallback

Универсален боец: тестваме новите BMW X1 и iX1

От дизел до чист електромобил, новото поколение на малкия SUV предлага по нещо за всеки (ВИДЕО)

Причината да очакваме с такова нетърпение новото BMW Х1 е съвсем проста: защото изобщо не знаехме какво точно очакваме. Съвсем разбираемо, след като предишните две поколения на тази кола нямаха нищо общо помежду си.                         Първото, което се появи през 2009, беше на платформата на тогавашната Серия 3  - рецепта, с която BMW нямаше как да сбърка. Въпреки необичайния си дизайн тази кола се хареса доста и спечели нови клиенти за марката. И до ден днешен тя си остава моделът на BMW с най-висока оценка за надеждност в годишните доклади на TUV в Германия.                      Но после германците рязко смениха концепцията и второто поколение на Х1 не само не беше на базата на Серия 3, но дори не беше на платформа със задно предаване - запазената марка на BMW. Вместо това колата бе технологичен близнак на MINI Countryman - с предно предаване, напречен двигател и съвсем различни скоростни кутии. Тогава мнозина сметнаха, че BMW си отбелязва неописуем автогол. Това, което се случи в действителност, е, че продажбите се удвоиха.                        Х1 се прие добре и на трите големи пазара - Европа, Северна Америка и Китай, и за 11 години продаде над 2.7 милиона бройки - толкова, колкото Jeep Cherokee успя да пласира за над три десетилетия. Затова не е изненада, че германците вложиха много старание в подготвянето на третата генерация на модела. Която напълно продължава традицията.

Както можете да се досетите, новото поколение няма нищо общо с предишните две. Тук вече платформата е създадена да понася всякакви типове задвижване. Може да бъде изцяло електрическа, може да бъде плъг-ин хибрид, има два бензинови двигателя, към които скоро ще се добави още един. Има дори дизел.                          Почти не мога да се сетя откога не сме карали дизелов автомобил в международен тест.     

BMW X1 18d

150 к.с. максимална мощност

360 Нм максимален въртящ момент

8.9 секунди 0-100 км/ч

Не защото вече не се правят, а защото повечето компании леко се стесняват от тях. И съвсем напразно, защото този двулитров двигател на версията 18d е един от най-чистите на пазара в момента: не най-чистите дизели, а най-чистите двигатели с вътрешно горене изобщо.

Над 90% от компонентите на този двигател са изцяло нови. Не можем да се оплачем и от динамиката: 150 конски сили, 360 нютонметра максимален въртящ момент, 8.9 секунди от 0 до 100 км/ч. Всичко това идва при среден разход, който официално е измерен под 5 литра за 100 км. Ние постигнахме около 5.5 на сто, но при чисто нова кола с неразработен двигател и без много-много да пестим.                           Освен това в гамата има и по-мощен дизелов вариант с 211 коня и мека хибридна система. Базовата бензинова версия е 18i, с три цилиндъра и 136 коня. По-нататък 23i е вече с четири цилиндъра, 48-волтова хибридна система и 218 коня мощност. Малко по-късно ще се появят и междинните 20d и 20i. Двата плъг-ин хибрида имат около 90 км пробег само на ток, и съответно 245 или 326 коня. За чисто електрическото iX1 ще поговорим след малко.                              Пътното поведение е точно толкова компетентно, колкото очаквате от едно BMW. Няма пъргавината и директния волан на Серия 3 например, но стои отлично на пътя и завива с впечатляваща прецизност. Комфортът на возене е добър, ако не се престараете с твърде големи джанти.

По дефиниция това е класическият "паркетен" джип - кола, която е създадена основно за града. Но всъщност не е толкова зле и извън пътя. Докато в този сегмент просветът е масово около 17 сантиметра, тук той е 20.6 см. Ако обаче си поръчате адаптивното М-окачване, можете по желание да го намалите със сантиметър и половина. Новото поколение, което се сглобява в Регенсбург, Германия, се отличава от предишното по още едно нещо: вече не можете да си го поръчате с ръчни скорости. Всички версии идват с един и същи 7-степенен автоматик с двоен съединител, дело на Getrag. Който впрочем работи доста добре.                           Визуално новото Х1 е доста по-фокусирано, с по-изразени линии и по-остри ръбове от предишното. Немалко от моделите на BMW напоследък ни се струват малко претоварени като дизайн. Но не и това: третото поколение изглежда хармонично и фокусирано. Все пак не е успяло да избегне общата тенденция към гигантизъм: с над 5 сантиметра по-дълго, с почти 2 и половина по-широко, с почти 4 и половина по-високо. Мястото на задните седалки е малко повече. Багажникът достига вече 540 литра, което е много добре за този сегмент. Задните седалки се плъзгат с 13 сантиметра напред-назад.                            Интериорът е първокласен, с предимно скъпи материали, макар че в базовите версии ще намерите и някои по-корави пластмаси. Двойният извит екран, който побира приборите и информационната система, е с чудесна графика. И тук можете да имате навигацията с добавена реалност, която толкова ни впечатли в електрическото BMW iX миналата година.               Както и при 2 Series Active Tourer, и тук удобната врътка за мултимедията е изчезнала напълно, и вместо това се очаква да използвате сензорния екран, за да управлявате всички функции. Доста досадно, ако шофирате и не искате да отделяте поглед от пътя. За щастие обаче в BMW са напреднали много в алтернативите, и особено в гласовите команди. Вече не се налага да произнасяте педантично думите, да използвате фиксирани гласови команди и така нататък. Просто кажете: Ей, BMW, слуша ми се рок музика. Или попитайте топло ли ще е в Мюнхен утре. Наистина работи.                     Х1 получава и новия асистент на BMW за градски трафик, който може да разпознава светофара и да потегля сам. Има също напълно автоматизирано паркиране и електронен помощник при теглене на ремарке. А също и дигитален ключ, който можете да пратите на роднини или приятели направо по телефона.                   Накрая ни остава да покараме и най-интересната версия: новото iX1, първия чисто електрически малък кросоувър на баварците. Предупреждават ни, че това е все още прототип, а не готовата серийна кола, но на практика между двете няма да има никаква разлика.

iX1 има по един електромотор на всяка ос и комбинирана мощност от 313 конски сили. Максималният въртящ момент е почти 500 нютонметра, ускорението от място до 100 км/ч отнема само 5.7 секунди.              Батерията е с използваем капацитет  67 киловатчаса и стига за пробег между 414 и 440 километра. Може да се зарежда при 130 киловата и тогава са нужни само 29 минути за попълване на капацитета от 10 до 80 процента. Десет минути зареждане дават 120 километра пробег.         

BMW iX1

313 к.с. максимална мощност

494 Нм максимален въртящ момент

5.6 секунди 0-100 км/ч

При нормално ползване най-голям дял от енергията на един електромобил се поглъща от въздушното съпротивление - около 36% в градски условия и над 70 процента на магистрала. Затова инженерите на BMW наистина са се постарали над новия модел. В резултат Х1 има коефициент на въздушно съпротивление 0.26, което е не само най-добрият показател в този сегмент, но и на практика същата аеродинамика като извънземното BMW i8 отпреди няколко години - и с цели 4 стотни по-добре от Koenigsegg CCX.            Цените на новото Х1 за България тръгват от 78 400 лева за 18i със 136 конски сили и предно предаване. Базовият дизел стартира от 83 500 лева, най-мощното бензиново 23i с 218 коня е 96 000 лева. Електрическото iX стартира от 108 000 лева                Покарахме го само около 80 километра, но пробегът от 400 ни се струва съвсем реален. Колата е динамична и приятна за каране. Но все пак теглото от над два тона се усеща. Само батерията добавя 430 килограма.

Накратко, новото Х1 е сериозна стъпка нагоре спрямо предишното, и при наличието на цели четири типа задвижване очакваме спокойно да го надмине по продажби. Кой двигател ни допадна най-много ли? Всъщност - дизелът. Но обещайте да не ни издавате.             Още снимки от теста на новите BMW X1 и iX1 вижте в ГАЛЕРИЯТА:

         

fallback
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    Всъщност - дизелът И преди съм го казвал, нищо по-добро не е измислено.
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    e кое им е слабото на тия двигатели бе, колега? Средно е около 200 коня гамата, двулитрови мотори. Колко повече му трябва на един субкомпактен SUV? Без да коментирам, че 95% от човечетата по улиците трудно употребяват и 100 коня :D
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Малко БМВ е абсолютно безмислено да се взима, също и със слаби двигатели ама то за всеки влак си има пътници.
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    каза гордият собственик на 25-годишна КороЗИОла :D
  • #2
    Няма изненада. ( преди 2 години )
    Същият бахлюк, като предишните два!
  • #1
    Loco ( преди 2 години )
    трябва да кажа, че доста добре изглежда, на фона на претруфения дизайн на повечето други нови беемвета :)
fallback
Последни