fallback

Каква е средната мощност на нова кола, продавана във всяка европейска страна?

България е сред лидерите по този показател със 155 конски сили

Колко важна е мощността на един автомобил? За феновете на спортното шофиране тя е от основно значение, докато тези, които карат нормално, ще обърнат по-малко внимание на този показател. Той обаче играе съществена роля в много аспекти - удоволствие от шофирането, безопасност (в някои случаи) и финанси.

Основният елемент, който трябва да се вземе предвид, обаче е съотношението тегло/мощност, тъй като той влияе както на производителността, така и на консумацията на автомобила. Затова е и доста интересно да се разбере в кои държави се купуват най-много мощни коли и в кои най-малко. За целта Motor1 анализира най-новите данни, предоставени от Европейската агенция по околна среда (ЕАОС) за нови автомобили, регистрирани през 2021 г. - както по отношение на емисиите на CO2, само обем на двигателя, собствено тегло и, разбира се, мощност.

Прави впечатление, че коли с ниска мощност се купуват в Италия (среден показател 115 к.с.). На второ място са Франция и Гърция (118 к.с.), следват Малта (119 к.с.) и Хърватия (123 к.с.). Колкото и странно да изглежда, най-мощни автомобили се продават в скандинавските държави – Норвегия (211 к.с.), Исландия (193 к.с.) и Швеция (185 к.с.). България е 7-о място в Европа по този показател – средно 155 к.с., като е съвсем близо до Германия (158 к.с.).

Средна мощност на автомобилите, регистрирани през 2021 г.:

Италия: 115 к.с. Франция: 118 к.с. Гърция: 118 к.с Малта: 119 к.с. Хърватия: 123 к.с. Испания: 130 к.с. Словения: 130 к.с. Румъния: 130 к.с. Португалия: 132 к.с. Австрия: 136 к.с. Ирландия: 137 к.с. Литва: 138 к.с. Словакия: 142 к.с. Финландия: 143 к.с. Холандия: 144 к.с. Унгария: 146 к.с. Чехия: 146 к.с. Белгия: 147 к.с. Кипър: 148 к.с. Полша: 148 к.с. Дания: 151 к.с. Латвия: 154 к.с. България: 155 к.с. Естония: 156 к.с. Германия: 158 к.с. Люксембург : 168 к.с. Швеция: 185 к.с. Исландия: 193 к.с. Норвегия: 211 к.с.

Как стоят нещата с вредните емисии (СO2) по държави? Ясно е, че тук лидер е Норвегия, където над 70% от продадените нови автомобили през миналата година са изцяло електрически. Средният показател за страната е 27,6 гр/км, докато България е на 26-о от общо 29 места със 139,8 гр/км.

Средни емисии на CO2 от автомобили, регистрирани през 2021 г.

Норвегия: 27,6 г/км Исландия : 80,3 г/км Швеция: 88,3 г/км Дания: 92,6 г/км Холандия: 95,1 г/км Финландия: 98,3 г/км Малта: 103,5 г/км Португалия: 107,1 г/км Франция: 108,6 г/км Ирландия: 112,6 г/км Германия: 113,6 г/км Австрия: 116,2 г/км Белгия: 117,0 г/км Гърция: 119,7 г/км Люксембург: 123,8 г/км Италия: 124,6 г/км Румъния : 126,5 г/км Испания: 126,8 г/км Хърватия: 129,0 г/км Унгария: 133,0 г/км Словения: 133,9 г/км Литва: 135,7 г/км Чехия: 135,9 г/км Полша: 136,2 г/км Словакия: 139,2 г/км България: 139,8 г/км Латвия: 142,5 г/км Естония : 142,6 г/км Кипър: 145,8 г/км

Има и класификация по обем на двигателя за страните в Европа. Средният показател е 1524 куб. см, като нови коли с малки мотори се продават в Гърция (1318 куб.см) и Малта (1350 куб см). Тук България е на 22-ро място с резултат 1652 куб. см.

Среден работен обем на автомобилите, регистрирани през 2021 г:

Гърция: 1338 cm3 Малта: 1350 cm3 Италия: 1389 cm3 Португалия: 1392 cm3 Франция: 1401 cm3 Холандия: 1402 см3 Хърватия: 1438 cm3 Словения: 1441 cm3 Румъния: 1446 cm3 Испания: 1471 cm3 Дания: 1517 cm3 Белгия: 1525 cm3 Литва: 1543 cm3 Словакия: 1554 cm3 Чехия: 1558 cm3 Кипър: 1570 cm3 Ирландия: 1572 cm3 Унгария: 1575 cm3 Австрия: 1,576 cm3 Финландия: 1598 cm3 Полша: 1611 cm3 България: 1652 см3 Естония: 1669 cm3 Германия: 1696 cm3 Латвия: 1705 cm3 Швеция: 1706 cm3 Люксембург: 1755 cm3 Исландия: 1796 cm3 Норвегия: 1940 cm3

Норвегия държи и рекорда за най-тежка кола (1961 кг), следвана, донякъде изненадващо, от Малта, чието средно експлоатационно тегло е 1797 кг.

Средно собствено тегло на автомобили, регистрирани през 2021 г.:

Гърция: 1325 кг Италия: 1369 кг Хърватия: 1378 кг Франция: 1393 кг Румъния: 1407 кг Португалия: 1432 кг Испания: 1435 кг Литва: 1443 кг Словения: 1453 кг Чехия: 1472 кг Словакия: 1478 кг Кипър: 1481 кг Унгария: 1489 кг Холандия: 1491 кг България: 1500 кг Ирландия: 1,504 кг Полша: 1520 кг Белгия: 1524 кг Естония: 1,531 кг Австрия: 1542 кг Дания: 1577 кг Латвия: 1555 кг Германия: 1577 кг Финландия: 1585 кг Люксембург: 1599 кг Швеция: 1708 кг Исландия: 1796 кг Малта: 1797 кг Норвегия: 1961 кг.

И накрая се предлага класификация, създадена от съотношението тегло/мощност, като средните показател за Европа е 10.62 кг на 1 конска сила. И тук България е на едно от последните места – 25-о от 29 с 9,67 кс. на 1 кг.

Съотношение тегло/мощност на автомобилите, регистрирани през 2021 г.:

Малта: 15,10 кг/к.с. Италия: 11,90 кг/к.с. Франция: 11,80 кг/к.с. Австрия: 11,33 кг/к.с. Гърция: 11,22 кг/к.с. Хърватия: 11,20 кг/к.с. Словения: 11,17 кг/к.с. Финландия: 11,08 кг/к.с. Испания: 11,03 кг/к.с. Ирландия: 10,97 кг/к.с. Португалия: 10,84 кг/к.с. Румъния: 10,82 кг/к.с. Литва: 10,45 кг/к.с. Дания: 10,44 кг/к.с. Словакия: 10,40 кг/к.с. Белгия: 10,36 кг/к.с. Холандия: 10,35 кг/к.с. Полша: 10,27 кг/к.с. Унгария: 10,19 кг/к.с. Латвия: 10,09 кг/к.с. Чехия: 10,08 кг/к.с. Кипър: 10,00 кг/к.с. Германия: 9,98 кг/к.с. Естония: 9,81 кг/к.с. България: 9,67 кг/к.с. Люксембург: 9,51 кг/к.с. Исландия: 9,30 кг/к.с. Швеция: 9,23 кг/к.с. Норвегия: 9,20 кг/к.с.

fallback
  • #5
    анонимен ( преди 1 година )
    Преди време имах Ауди В4, 2000 кубика и 90 кончета. Сега ми продават бъркалки с три цилиндъра и 110 магарета. За качество и дълготраен живот, въобще не става въпрос! Все още го виждам Ауди-то по улиците, както е 1996 г. Много ми се иска да видя след 26 години, дали някои от сегашните недоразумения ще са "живи"!? За цените на те Лего-та, даже е излишно да става на въпрос.
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Всъщност по всички показатели България се представя много добре. Поне тук се напълно ок за разлика от мн.др.неща.
  • #3
    До койчо ( преди 1 година )
    То и за обем на двигателя е същата работа, но Пепи брои отгоре надолу и не задължава :)
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    В Гърция има сериозна данъчна тесла при регистрация - колко по-голям двигател, толкова повече плащаш, така, че ясно защо са в челото по малък обем. Иначе какво точно показва тази класация - един господ знае!
  • #1
    койчо ( преди 1 година )
    Всъщност, България е на едно от първите места по показател кг./к.с.
fallback
Последни