През лятото САЩ бяха залети от вълна от кражби на определени модели южнокорейски автомобили Hyundai и Kia. В TikTok и YouTube се появиха дори голям брой видеоклипове, които показват как лесно може с обикновен USB кабел да се откраднат автомобили от двете марки, стига да няма имобилайзер на двигателя. Всичко, което е необходимо за кражбата, е просто да се влезе с телефон в купето.
Вече има отговор от Hyundai - компанията пусна специален комплект против кражба, който струва $170, произведен е от Compustar и е наличен за продажба от 1 октомври. Инсталирането обаче може да струва няколко пъти повече, което предизвиква недоволство сред собствениците на такива автомобили.
Пред Automotive News говорителят на Hyundai - Ира Габриел заяви, че поставянето на новото устройсто в сервиз отнема около 2,5 часа. Всичките 820 представителства в САЩ са информирани и вече са получили инструкции.
Джонатан Майкълс - адвокат на MLG, който заведе колективен иск срещу Hyundai за липсата на имобилайзери, довели до масовите кражби в САЩ смята, че инсталацията ще струва 500 долара. В повечето американски градове цената на един час за сервиз в дилърски център е над $100. Работа от 2,5 часа лесно може да достигне 300 долара само като заплата.
Досега са заведени 15 групови дела в 14 щата, свързани с автомобили Hyundai и Kia без имобилайзери. Под прицела на крадците най-често са Kia от моделна година 2011 г. и модели на Hyundai от 2015-а.
Според експертите фокусът на престъпленията е в Милуоки и Уисконсин, където броят на кражбите на корейски коли през 2021 г. се е увеличил драстично. Ако през 2020 г. са отнети 111 Hyundai и 77 Kia, то през 2021 г. - съответно 2559 и 2600 броя. Сега всеки ден в Милуоки се крадат по 20 коли Kia и Hyundai.