Спомняте ли си Skoda Favorit? Тази седмица се навършиха 35 години от представянето на чешкия автомобил, който бе много популярен в България по онова време, а и остави следа в автомобилостроенето като цяло.
От 60-те години на миналия век компанията Skoda от Млада Болеслав произвежда автомобили със задно разположен двигател и задвижване на задните колела и поддържа остарялата концепция жива дълго, след като повечето компании преминават към решението „всичко отпред“. Колите са обичани от местните хора, а жителите на Източна Европа често ги предпочитат пред Wartburgs, Trabants, Dacia и съветските Zhiguli.
Времето обаче е неумолимо. До началото на седемдесетте години архаизмът на концепцията като такава стана толкова очевиден, че преходът към по-модерен и прогресивен дизайн с преден двигател и задвижване на предните колела става просто неизбежен.
По това време чехословашките дизайнери вече преговарят с автомобилните производители на ГДР от Айзенах и Цвикау, които произвеждат същите, макар и остарели, но все още автомобили с предно задвижване Wartburg и Trabant. Предложеното сътрудничество обаче завършва само с няколко прототипа, а собствените им опити (по-специално проектът 780) не са много успешни.
В края на 1982 г. конструкторите на завода от Млада Болеслав получават много специфична техническа задача от правителството на Чехословакия - да създадат принципно нова кола. И е необходимо да се завърши целият цикъл на работа от първоначалния етап на проектиране до пускането на готовата машина в масово производство за пет години. А разработването на нов модел трябва да приключи още по-рано - през лятото на 1985 г. Като се има предвид нивото на проектиране и технология за автоматизация тогава, такъв период може да се счита за рекордно кратък, тъй като става дума за преход към напълно нова платформа, която няма нищо общо с предишните автомобили на чешката марка.
Работата по колата, която трябва да извади Skoda от техническата стагнация, започва през пролетта на 1983 г. Автомобилът е създаден благодарение на огромния ангажимент на екипа, ръководен от директора на изследователския институт Петр Хрдличка, син на предвоенния директор на Skoda. Той казва години по-късно: „Беше мисия невъзможна. За 2,5 години трябваше да се предадат всички чертежи. Всеки чертеж трябва да се обсъжда на комисия, където имаше технолози, които казват дали може да се изработи, след това инвеститори, които казват дали има пари да се купи оборудването.“
До известна степен техническото развитие може да следва прототипите на модели с преден двигател и предно предаване, които дизайнерите от Млада Болеслав създават от края на 70-те години, но за формата на каросерията Хрдличка предпочита да се обърне към експерти от Апенинския полуостров. Представителите на Skoda първо разговарят с известния италиански дизайнер Джорджето Джуджаро, но по различни причини нещата не се получават.
След това с дизайна на бъдещия Favorit се заема друг италианец - Нучо Бертоне. Той създава външния вид на автомобила само за четири месеца. Още в края на 1983 г. гипсов модел в пълен мащаб е докаран от Италия в Чехословакия, а година по-късно в стил Бертоне е изготвен прототип на каросерията. Според условията на договора с Бертоне италианското студио трябва да създаде цяло семейство нови автомобили - хечбек, седан, комби, купе и пикап.
В Чешката република през цялото това време също не губят време, проектирайки в сътрудничество с редица чуждестранни компании до 1984 г. силовия агрегат, частите на окачването и компонентите на спирачната система. Свързвайки италианската каросерия със своите агрегати, Skoda получава прототип на новия модел, спазвайки крайния срок до юни 1985 г.
Пражкият автомобилен институт помага на дизайнерите на Skoda да проведат специални тестове, които им позволяват да симулират пробег от 100 000 км само за една седмица. Но и много реални пътища са изминати върху колелата на предсерийните Favorit - общо около 250 000 км тестове както по алпийските високопланински проходи, така и в трудните условия на Средиземноморието.
Така Favorit не може да се счита за италианска разработка, но външният вид на този автомобил със сигурност е дело на Бертоне. И това е рядък случай за кола от социалистическа държава!
Развитието на Skoda 781 (както се нарича вътрешно проекта) е подпомогнато и от дизайнерското бюро на Porsche. С немски експерти Skoda консултира цялата конструкция на изграждащия се автомобил. От друга страна, Хрдличка е инструктиран, че всички автомобилни части трябва да се произвеждат в Чехословакия, което не е лесно.
Разработеният Favorit също наследява някои части от по-старите модели на Skoda, например пластмасовите външни дръжки на вратите, които шофьорите познават от Skoda 120. И въпреки, че новата кола получава преден напречен двигател, това все още е само еволюция на задвижващия агрегат, който се появява за първи път през 1964 г. За Favorit двигателят е четирицилиндров карбураторен, 8-клапанов с обем 1150 или 1289 куб.см с мощност от 58 до 63 к.с. и е получил нова алуминиева цилиндрова глава. От самото начало е планирано да работи с безоловен бензин, който се въвежда в Европа по това време. Скоростната кутия е петстепенна механика.
Колата е представена за първи път пред публиката на 16 септември 1987 г. на 29-ия Международен инженерен панаир в Бърно. Favorit предизвиква огромен интерес, но първите коли са изпратени до държавни организации, за да се съберат статистически данни за повредите и бързо да се получи информация за идентифицираните недостатъци. А първите бройки за хората са пуснати в продажба едва през следващата година.
През 1988 г. Favorit струва 84 600 крони, което е двадесет и осем пъти средната заплата в Чехословакия по онова време, но въпреки това пред магазините има дълги опашки. Остарялата Skoda 120 струва около една четвърт по-малко.
Сравнително достъпният Favorit има успех и на чуждестранните пазари - например дори в наситената с автомобили Германия продажбите на Favorit се удвояват само за година, подпомогнати и от специалните версии като Flairline, Silverline, Blackline, Marathon, Excellent, Million Edition и т.н. Важен коз на чешката кола от класа на Golf е и цената. Skoda Favorit струва на половината от цената на подобни автомобили на германския пазар - само 14 150 DM. Дори „пробива“ в страни толкова далеч от Чехословакия като Чили, Израел и Турция.
Но автомобилът е успешен не само в търговската мрежа. През 1989 г. Favorit участва в Световния рали шампионат, а през 1990 г. в няколко състезания в Чехия и Европа. От 1991 г. до 1994 г. екипажът на Петр Грос и Павел Сибера печели четири пъти в своя клас в рали Монте Карло.
Трудното развитие на Skoda Favorit се изплаща на автомобилната компания от Млада Болеслав не само благодарение на оценката на купувачите. След ноември 1989 г. Favorit е една от причините за интереса на разрастващия се тогава Volkswagen, който купува чешката компания през 1991 г.
През 1993 г. следва основен фейслифт. До края на производството на Favorit през 1994 г. са произведени 783 000 бройки. Наследник на Favorit е Felicia (1994 и 2001 г.), която вече е разработена под ръководството на Volkswagen и от нея са произведени 1,4 милиона бройки. През 1996 г. Skoda постига окончателния си пробив с новата Octavia, базирана на VW Golf IV.