Колко ефективни са електронните системи за сигурност и наистина ли помагат на шофьорите? Този въпрос често предизвика спорове, които един професионален автомобилен състезател се опита да разреши.
Британецът Скот Менсъл, които има собствен YouTube-канал - Driven Media, се зае да разбере дали един наистина добър шофьор може да спре автомобил по-бързо от компютър с антиблокираща спирачна система (ABS). И резултати от опитите му са категорично в полза на новите технологии.
Оказа се, че системата ABS е изключително полезна за всички шофьори. По време на тестовите пробези спирачният път на Mazda MX-5 с активиран ABS е средно 34,73 метра с отклонение по-малко от един метър. Първоначално обикновен шофьор получи шанс да опита късмета си, като най-добрият му резултат беше 39 метра. Той обаче успя едва на третия от пет опита, докато реалния живот обикновено не получаваме втори шанс. Първият му опит беше 45 метра, а средната му стойност за петте беше 42,66 метра - със 7,93 метра повече от ABS.
След това зад волана седна Менсъл, който се опита да победи технологиите. Както при обикновения шофьор, първият му опит беше по-лош, отколкото с ABS. Спирачният път беше 40 метра. Втория път Мансъл успя да подобри резултата си, а най-добрият му резултат от петте опита беше 37,5 метра, което пак е по-зле от средното постижение с ABS – 34,73 метра. И това е доказателство, че хората все още не могат да се сравняват с електрониката, когато става въпрос за аварийно спиране.