fallback

Последният екшън герой: запознайте се с Ineos Grenadier

В епохата, в която SUV стават все по-паркетни, най-сетне дочакахме и кола, която се движи в обратната посока

По света има много автомобили, които носят имената на реки, океани, планини и даже пустини. Но това тук е първата кола в историята, която носи името на кръчма. Запознайте се с Ineos Grenadier, най-дългоочакваната офроуд машина от години насам.                          Grenadier е всъщност името на един от най-прочутите лондонски пъбове, който привлича посетители в район Белгрейвия с комбинацията от хубава бира, вековна история и няколко легенди за витаещи в подземията духове. Точно там някъде през 2016 година сър Джим Ратклиф, собственикът на химическия гигант Ineos и вторият най-богат човек в Англия, седял с колеги и им се оплаквал, че Land Rover слага точка на любимата му кола - Defender.                           Сър Джим в никакъв случай не е бил единственият в такова настроение. Решението на Land Rover да спре класическия си модел след 67 години производство разочарова много хора - включително и нас. Малко други коли са си спечелвали толкова значимо място в историята като това творение на Морис Уилкс, вдъхновено от американския Willys Jeep.                      Първият Land Rover се ражда през 1948 и е произведен от алуминий - но не заради сложни инженерни съображения. Просто по време на войната британското правителство e призовало гражданите да даряват алуминиевите си готварски съдове за строеж на самолети. След края й останали такива огромни количества от метала, че било доста по-евтино колата да се прави от него.                            През следващите почти 7 десетилетия оригиналният Land Rover се превърна в синоним на приключения. Използваха го за какво ли не - от трансконтинентални пътешествия и офроуд надпревари като легендарната Camel Trophy, до официално въоръжение в над дузина армии. С течение на годините колата еволюира, разбира се, и получи глезотии като климатик. Но дори през 2015 можехте да вземете току-що произведена бройка и да й монтирате предна врата от модел 1958 - съвпадаха идеално. През 1990 се появи и името Defender, за да отличава модела от новия тогава Discovery. От около два милиона произведени Defender, удивителните три четвърти са все още в движение.                                  Но след това производителят смени концепцията. Днешният Defender е изцяло нов автомобил, без никаква връзка с легендата. Той е все така високопроходим, но е несравнимо по-сложен, почти невъзможен за ремонт извън специализиран сервиз, и изпълнен с удобства, които биха скандализирали някогашните авантюристи. Затова опечалените от раздялата със стария модел бяхме мнозина. Разбира се, повечето от нас можеха само да свият рамене. Но не и вторият най-богат човек в Англия, разбира се. Именно над онези халби бира в "Grenadier" се родила идеята старият Defender да бъде възкресен.                                 Отначало Ратклиф се опитал да откупи фабриката, поточната линия за оригиналния Defender, чертежите или, на финала, поне името. Но от Land Rover категорично отказали да ги продадат. И в резултат тази кола, макар и духовен наследник, всъщност няма нищо общо с Defender. От дизайна до двигателя, задвижването, ходовата част, интериора - всичко е изцяло ново. Всъщност това е Defender, какъвто отдавна трябваше да бъде - не леко актуализирани идеи от 40-те години, а високопроходим автомобил, създаден с най-добрите съвременни технологии.                                  Засега ще е прибързано да кажем, че Grenadier е по-добър от Defender - все още не сме го карали, само се повозихме в прототипа. Но всички съставки изглеждат налице. Под капака вместо стария дизел на Ford, с който се пенсионира предишният Defender, се намират два от най-добрите двигатели на BMW - бензинов и дизелов, с по шест цилиндъра и 3 литра работен обем. Конструкцията не е самоносеща като при новия Defender, а е добрата стара рама, с два моста от италианската компания Carraro, истинска легенда в света на селскостопанските машини.                           Grenadier има постоянно 4x4 и механична трансферна кутия от Tremec. Но също така има отличния осемстепенен автоматик от ZF. Съчетаването на двете е било огромно предизвикателство за инженерите, но си е струвало - то дава невиждан за офроудър комфорт, без да се отразява на проходимостта. Просветът е почти 27 сантиметра, а окачването от Eibach осигурява до 9 градуса накланяне на предния мост.                         В епохата, когато все по-модерни стават фалшивите хромирани ауспуси, тази кола има пластмасов шнорхел. Който може и да не е достатъчно блестящ наистина, но е напълно функционален. Дълбочината на газене е 80 сантиметра. Черните жлебове по вратите са част от хитро измислена система за прикрепяне на външни - и по-дълги - товари. Друга интересна идея е заключващият се тайник за вещи, който влиза в резервната гума.                             Стълбичката на задната врата също не е случайна, защото покривът е подсилен до степен да издържа спокойно до 150 килограма товар. Товарното пространство отзад може да бъде до 2000 литра. А теглителната сила е 3.5 тона - всичко, от което изобщо някога можете да имате нужда от една кола.                             Интериорът е същата комбинация от удобство и практичност. Седалките са от Recaro и са доста удобни. Но в същото време всички материали вътре спокойно биха издържали на измиване с маркуч. Второто контролно табло на тавана създава усещането, че сте в изтребител. Оттук се командват климатикът, външните електрически портове и още някои дреболии. Разбира се, за момента почти нищо по двете табла не е истинско. Повечето компоненти по тях са правени на 3D принтер и, естествено, не работят. През юли най-после започва серийното производство в Хамбах, Франция. Можем да очакваме готова кола в България някъде през есента.                              Заводът във френското градче Хамбах доскоро произвеждаше Smart, но Ineos откупи поточната линия от Mercedes. Това намалява чувствително разходите за англичаните в сравнение с построяването на изцяло нова фабрика, и ще позволи Grenadier да се продава на стартови цени от порядъка на около 60,000 евро - доста под G-класата на Mercedes например. А освен това купуването на съществуващ завод съкращава времето до първия ни контакт с готовия Grenadier. За което, честно казано, нямаме търпение.        Още снимки на Ineos Grenadier вижте в ГАЛЕРИЯТА:

        

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    Това със повдигнато окачване и 37 инча гуми ще е доста добро в гората.
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    птицечовка
  • #1
    АА ( преди 2 години )
    Второто контролно табло е на тавана, а не на покрива. На покрива означава отгоре върху колата.
fallback
Последни