Двигателят на автомобила изяжда половин килограм прах на година В дните на конските карети не е имало филтри за купето (салонен филтър). И още тогава се появява сериозен проблем – скъпите, остъклени карети се превръщат в истински парник на колела. Той донякъде е решен с поставянето на завеси, което частично предпазва пасажерите.
С появата на първите автомобили малко неща се променят – отново има салон, само задвижването вече става с двигател. И едва през 70-те години ХХ век започва спешно да се усеща необходимост от филтриране на въздуха в кабината. Тогава масово се появява и един непознат до този момент феномен, наречен „алергия“, който налага проблеми.
Всъщност всяка кола винаги се движи през поток от частици от реагенти, пясък, сажди, парченца асфалт, бензопирени и други химически съединения. И дори когато колата да не отива никъде, в кутията за всмукване на въздух непрекъснато се натрупват цветен прашец, пухчета от тополи, пъпки на дървета, прах от всякакъв вид, вода. Всичко това бързо започва да мухляса, създавайки среда за размножаване на гъбични съединения.
Всичко това хора го вдишват и понякога възниква доста забавна ситуация - когато прозорецът е отворен, въздухът в колата може да стане още по-чист, отколкото когато е затворен! Между другото, първият кабинен филтър е използван още през 1979 г. на хечбека Saab 900, като първоначално за направата му се обикновена филтърна хартия.
Съвсем наскоро се появиха многослойни филтри от синтетични влакна, съдържащи слоеве от гранули от активен въглен. Те абсорбират молекули на азотни оксиди, сяра и други вредни вещества, защитавайки пътниците. С течение на времето филтрите за салона напуснаха категорията на предлаганите опции и се превърнаха в обикновени консумативи.
Вярно е обаче, че с течение на времето филтърът на кабината в крайна сметка се превръща в нещо като огнище на инфекция. Когато се замърси, в него се развива нежелана от никого микрофлора и микрофауна, стремяща се да проникне в белите ни дробове.
Очевидно е, че навременната смяна на тези филтри е много важна не само за астматиците и страдащите от алергии, но и за здравите шофьори. Ето защо е препоръчително да сменяте филтрите поне два пъти годишно - например през есента и пролетта, тъй като през тези периоди там се натрупва максимално количество мръсотия, което допринася за растежа на бактериите и намаляването на ефективността на филтриране.
При смяна можете да изберете високотехнологичен филтър на известна фирма, но това не е единственият вариант. За собствениците на масово произвеждани автомобили е разумно да разчитат на бюджетни продукти, като сменят филтрите по-често.