Екип от изследователи от Университета на Централна Флорида разработи нов композитен материал, който може да съхранява електрическа енергия, като същевременно действа като структурен елемент на каросерията на автомобила. Използването му би намалило значително теглото на електрическите превозни средства, като ще увеличи пробега им с около 25%.
Полимерът е подсилен с въглеродни влакна за съхранение на енергия (e-CFRP), като представлява хибрид между конвенционална батерия и суперкондензатор. Състои се от вертикални листове графен, свързани с електроди от въглеродни нишки, покрити с различни метални оксиди, както и слоеве от епоксидна смола и електролит от полиакриламиден гел.
Задачата на композита е не само да акумулира енергия, но и да действа като структурен елемент, като той е по-здрав от тази на високовъглеродната стомана или титан. На теория панелите на каросерията могат да бъдат направени от такива композити и ще издържат на доста силни удари.
Изследователите изчисляват, че преминаването към структурни батерии ще увеличи обхвата на електрическите превозни средства с 25% - от 321 на 402 км. В допълнение, динамичната производителност ще се подобри (суперкондензаторът не само може бързо да натрупва, но и отделя енергия), а безопасността ще се повиши, тъй като всички компоненти като цяло са нетоксични и незапалими.
Освен това животът на e-CFRP (което означава броя на циклите на презареждане) е десет пъти по-дълъг от този на конвенционалната батерия. Учените са тествали концепцията си върху автомобил-играчка, чието тяло беше изцяло направено от нова пластмаса и тяговият мотор се захранваше от него. При истинските автомобили обаче полимерът няма да се появи скоро, като ай-вероятно той първо ще бъде тестван в космоса, защото неслучайно служители на НАСА са част от екипа, който е разработил технологията.
Използването на новия материал ще позволи производството на комуникационни спътници, направени e-CFRP. Те ще бъдат по-леки, спестявайки хиляди долари при всяко изпълнение, като ще могат да поддържат повече сензори и оборудване, защото няма нужда от отделна батерия.