Беларуският автомобилен завод е едно от най-известните машиностроителни предприятия на бившия СССР и Република Беларус, специализирано в производството на минно оборудване. Днес БелАЗ заема около една четвърт от световния пазар в производството на минни самосвали с тегло над 90 тона.
Въпреки това, ако сравним съвременните и съветските самосвали, ще открием една любопитна разлика в остъкляването на кабината. Отрицателен ъгъл на ветроупорното стъкло на кабината е, когато горната част на предното стъкло е изнесена напред. Подобно остъкляване можеше да се види не само върху кабините на минните камиони.
То се среща се и на морски плавателни съдове и на някои железопътни влакове, както и на различно специално оборудване. Следователно в действителност целият „трик“ не се крие в БелАЗ-ите, а в това защо по принцип е било необходимо такова остъкляване!
Всъщност всичко е изключително просто, но не по-малко интересно. Остъкляването с отрицателен ъгъл е вид нискобюджетно антирефлексно покритие. На първо място, този метод на организиране на прозореца може значително да намали риска от слънчеви отблясъци, които могат да попречат на водача, капитана или оператора на оборудването. Такова техническо решение спестява на дизайнерите много по-скъпи начини за отстраняване на проблема.
Има още един голям плюс на такова остъкляване: прозорец, организиран по този начин, има много по-добър изглед. Което е изключително удобно, особено когато карате нещо толкова голямо и не прекалено пъргаво.
И накрая, отрицателният ъгъл на наклон повишава устойчивостта на стъклопакета към замърсяване, което означава по-рядко използване на чистачки на предното стъкло. А подобен вид техника не се нуждае от аеродинамика и обтекаемост - основна причина поради която предните стъкла на автомобилите са полегати.