fallback

Защо легендарните БелАЗ-и имат отрицателен ъгъл на наклон на стъклото?

Подобно решение се среща се и на морски плавателни съдове и на някои железопътни влакове

Беларуският автомобилен завод е едно от най-известните машиностроителни предприятия на бившия СССР и Република Беларус, специализирано в производството на минно оборудване. Днес БелАЗ заема около една четвърт от световния пазар в производството на минни самосвали с тегло над 90 тона. 

Въпреки това, ако сравним съвременните и съветските самосвали, ще открием една любопитна разлика в остъкляването на кабината. Отрицателен ъгъл на ветроупорното стъкло на кабината е, когато горната част на предното стъкло е изнесена напред. Подобно остъкляване можеше да се види не само върху кабините на минните камиони.

То се среща се и на морски плавателни съдове и на някои железопътни влакове, както и на различно специално оборудване. Следователно в действителност целият „трик“ не се крие в БелАЗ-ите, а в това защо по принцип е било необходимо такова остъкляване!

Всъщност всичко е изключително просто, но не по-малко интересно. Остъкляването с отрицателен ъгъл е вид нискобюджетно антирефлексно покритие. На първо място, този метод на организиране на прозореца може значително да намали риска от слънчеви отблясъци, които могат да попречат на водача, капитана или оператора на оборудването. Такова техническо решение спестява на дизайнерите много по-скъпи начини за отстраняване на проблема.

Има още един голям плюс на такова остъкляване: прозорец, организиран по този начин, има много по-добър изглед. Което е изключително удобно, особено когато карате нещо толкова голямо и не прекалено пъргаво. 

И накрая, отрицателният ъгъл на наклон повишава устойчивостта на стъклопакета към замърсяване, което означава по-рядко използване на чистачки на предното стъкло. А подобен вид техника не се нуждае от аеродинамика и обтекаемост - основна причина поради която предните стъкла на автомобилите са полегати.

fallback
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    И на зърнокомбайните е така.
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Това за 2градуса наклон го знам от стар майстор на прозорци - така са ги учили и са го правили от стотици години!
  • #6
    Тони ( преди 2 години )
    От серията 75131 са с нормален ъгъл, това са старите модели. P.S помежду другото копират от котката но кабината си е слабо място
  • #5
    някой си ( преди 2 години )
    Последният Белаз е с нормален ъгъл ( като при автомобил ) следователно авторът е меко казано неподготвен по темата. Бих желал да напише опровержение иначе ще сезирам комисията по журналистическа етика и веднъж завинаги ще се прекарати тази вакханалия от плагиатствани и непрофесионално създадени ( не са написани ) псевдо публикации.
  • #4
    Митко ( преди 2 години )
    Пълна боза. Явно ви плащат на брой думи. Главните причини за наклона на стъклото са две. Обзора и по малкия шанс от счупване от падащи материали по време на товарене.
  • #3
    Роко Скиавоне ( преди 2 години )
    Когато бях дете се правеше язовирната стена в град Михайловград (днес Монтана)и имах възможност да ги видя на живо ,огромни машини Дори има български игрален филм ,,Стената''
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    От няколко месеца са под санкции и не произвеждат нищо!
  • #1
    Cobra ( преди 2 години )
    Много приказки и нищо смислено не е казано. В резюме според автора наклонът е такъв,за да се избягвали отблясъци и за да не се налага чистене на стъклото. За чистенето може и да е така, но отблясъци и при колите няма, така че това е некъстоятелно. Отблясъци може да има при.отражение, а в случая се гледа през стъклото и отражение просто няма. Ако имаше, ъгълът няма как да ги избегне. Пък дали ъгълът 2 отрицателен, това е спорно. Зависи от коорадинатната система. Обаче звучи по-"компетентно".
fallback
Последни