Виетнамската компания Vinfast планира да създаде ново производствено предприятие в Европа. Засега се водят преговори с агенцията за икономическо развитие на Германия Trade and Invest (GTAI) за избор на място за германския завод.
Освен електрически превозни средства, заводът ще произвежда и електрически автобуси. Както отбелязва новият директор Ли Ти Тую, който замени германеца Михаел Лошелер, Европа е един от най-важните пазари за VinFast. Последният въпрос за разполагане на монтажния завод в Германия обаче все още не е решен, тъй като Франция и Италия могат да предложат на марката по-изгодни условия за бизнес. Но във всеки случай ще има европейска фабрика.
Във VinFast са уверени, че дните, когато един завод можеше да изнася автомобили по целия свят, са отминали. Сега фабриките трябва да бъдат разположени в непосредствена близост до пазарите, където се планират да се продават продуктите.
Към момента обаче, всички модели на марката се произвеждат във виетнамския град Хайфон. Там скоро ще започне и изграждането на акумулаторен завод. Освен това през втората половина на 2024 г. се планира да се създаде завод за сглобяване на автомобили и в Съединените щати.
Междувременно на изложението CES-2022, което се провежда в момента в Лас Вегас, компанията представи няколко изненади наведнъж. Първо, вече дебютиралите VF e35 и VF e36 са преименувани на VF8 и VF9. Тези автомобили вече могат да бъдат поръчвани, като например VF8 се предлага за 43 900 евро, а флагманът VF9 за 58 650 евро . Гаранцията е 10 години или 200 000 км. Доставките трябва да започнат още тази година.
Освен това виетнамците са подготвили три електрически новости наведнъж: VF5, VF6 и VF7. Всички те са изградени на обща платформа и изглежда, че за дизайна са отговаряли специалисти от италианските студия Pininfarina и Torino Design.
Засега няма технически спецификации, а пълноценният дебют е насрочен за 2023 г. Интересното е, че до края на 2022 г. VinFast планира да изостави бензиновите автомобили и да се съсредоточи изцяло върху електрическите превозни средства. Така псевдокросоувърът Fadil (клонинг на Opel Karl), седанът Lux A2.0 (базиран на BMW 5-Series F10) и кросоувърът Lux SA2.0 (базиран на платформата BMW X5 F15) ще изчезнат от гамата на производителя.
Сега във Виетнам има много монтажни заводи на чуждестранни компании, но в този списък почти няма национални компании. И все пак VinFast далеч не е първата виетнамска компания, която опитва да навлезе в автомобилната индустрия.
Още през 1958 г. Chang Tang (Pobeda) е построен на базата на GAZ-21 Volga. В началото на 90-те виетнамците овладяват производството на семейния SUV SsangYong Korando под марката си Mekong. А в средата на 2000-те пикапите Great Wall, по-известни като Vinaxuki Pickup 650X, се продаваха за кратко в страната. В същото време под същата марка са разработени оригинални компактни хечбек автомобили, произведени в количество от няколко десетки единици.