IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Tesla минава на нови батерии

Промяната засяга масовите Model 3 и Model Y

Сред цялостната информация, публикувана от Tesla, по време на презентация за резултатите от третото тримесечие на годината, направи впечатление намерението на компанията да оборудва Model 3 и Model Y с литиево-желязо-фосфатни батерии (lithium iron phosphate - LFP). Стратегията вече бе внедрена в Китай за Model 3, произвеждан в Шанхай от миналата година, а сега промяната ще засегне и по-малкия кросоувър на американците, независимо от това къде се произвежда той.


Tesla Model 3 & Model Y


От производителя на електромобили обясняват на новите си клиенти за модела Model 3 SR +, че решението да се премине към LFP батерии се налага заради затрудненията с намиране на кобалт и никел, които са есенциални компоненти на "нормалните батерии, произвеждани със сплав от двата редки метала и алуминий. Липсата на бърза реакция доскоро доведе до непостоянство и забавяне на доставките в една и без това сложна ситуация в автомобилната индустрия.

От една страна Tesla, както всички останали компании, е в период с несигурни доставки и нарастващи цени на суровините. От друга, търсенето на американските електромобили расте с рекордни темпове, като поръчките значително надвишават производството. Това налага взимането на адекватни, според ръководството, мерки, които би трябвал ода помогнат за регулирането на проблемите.

Литиево-желязо-фосфатните батерии предлагат някои предимства за потребителите, като по-дългия жизнен цикъл спрямо конвенционалните акумулатори, което в дългосрочен аспект ще наложи по-малко ремонти или замяна на блоковете. От друга страна, тези акумулатори имат по-ниска енергийна плътност и като цяло предлагат малко по-малък пробег. И трябва да се вземе предвид, че са по-чувствителни при по-ниски температури, което означава допълнително намаляване на пробега.


литиево желязо фосфатна батерия


Босът на Tesla Илън Мъск, обаче, е оптимист по отношение на новия тип батерии, като отбелязва, че те могат да се презареждат на 100% и вярва че занапред около 2/3 от автомобилите на компанията му ще използват именно литиево-желязо-фосфатни акумулатори, което ще направи зависимостта на компанията (и потребителите) към по-редките метали по-малка.

Междувременно Tesla увеличи цените на флагманските версии на Model S и Model X с по 5000 долара, след като търсенето за двата електромобила нарасна с огромни темпове, а доставките започнаха да се забавят, въпреки увеличеното производство. Това повишение се добави към ръста в цените на  Model 3 и Model Y с по около 2000 долара от миналата седмица.

Models S бе спряна от производство за близо половин година, като асемблирането на фейслифтовата версия на модела рестартира наскоро, макар и при непълен капацитет на поточните линии. Доставките на обновения Model X също бяха възобновени неотдавна след пауза, а повишената цена и при него, и при седана се отнася за версията Long Range.

0 от 500
  • #15
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До Ш'Минтирит ( преди 2 месеца )
    Пример ти давам - едно семейство от северозападна Германия си прави две семейни почивки в година на които отива с колата - веднъж Южна Италия, веднъж Швейцарските Алпи - само от тук имат 6-7 000км на година! Ти ми кажи как през останлата част от време изкарват с 6000км. И как се правят такива ваканционни турове с електричка при сегашния пробег и инфраструктура, та твърдиш, че са ОК! Колкото ти е по ниска камбанарийката, толкова по малък си мислиш, че е света!!!
  • #14
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До Ш'Минтирит ( преди 2 месеца )
    Ах пък ти колко си наясно!!! АКо средния годишен пробег на европееца е 13 000км, защо 95% от колите "нов внос" в България от Европа са на по 10 години и реални 250 000 - 300 000км! Защо до преди 4 години масово в Европа се продаваха дизелов автомобили, при все,че на запад от Белград спазват правилото - над 20 000км годишно - дизел, под 20 000км годишно - бензин?!? И да ти кажа, имам много приятели немци, французи, австрийци - никой от тях няма под 30 000км годишно!
  • #13
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Ш'Минтирит ( преди 2 месеца )
    И понеже си абсолютно скаран с всякакви цифри и сметки, ще ти кажа умните хора до какъв извод стигнаха от твоето мнение. Щом средният годишен пробег на европеецът е 13 хиляди километра, а много европейци минават по повече, то останалите минават по много по-малко от 13 хиляди километра годишно. Прекалено е елементарна тази математика за да не се налага да ти я обяснявам. Следователно още сега електромобилите задоволяват потребностите на повечето шофьори.
  • #12
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    шминтири, тези разсъждения са за хора, които нямат основно. ако толкова искаш да се излагаш, твоя си работа. щял си да "издирваш" ???? да не си прекалил с полската реторика?
  • #11
    4 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 2 месеца )
    Може... може, ако си от тия които карат по 3 000 от средногодишния, щото аз 13 000 км ги минавам за около 4 месеца и нямам време и желания да кибича като улав на всяка зарядна още по-малко да издирвам такива. А познавам хора, които ги минават за под 2 месеца.
  • #10
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Ш'Минтирит ( преди 2 месеца )
    Пак фалшиви опорки. Средният годишен пробег в Европа е 13 хиляди километра. С едните батерии теоретично ще трябва да заредиш 26 пъти в годината, тоест на всеки две седмици веднъж, а при тези батерии трябва да заредиш 30 пъти в годината тоест веднъж на 12 дена, а не на 14 дена. Само че първите батерии не е добре да ги зареждаш до 100%, защото се прецакват, а железните може, така че в реалността, когато не говорим за теория, железните се зареждат по-рядко. Бързото зареждане не ги бърка.
  • #9
    3 rate up comment 7 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 2 месеца )
    И междувременно пробега пада, времето за зареждане се вдига, а недай боже да застудее остава в гаража, пробега е колкото е дълъг разклонителя :D
  • #8
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Ш'Минтирит ( преди 2 месеца )
    Шментири минтири пак не разбрал. За каква стара технология говориш, като още миналата година ти обясниха, че точно тези батерии са проектирани за безпроблемни 3,5 милиона км пробег, без повреждане на батерията? Единственият им недостатък е, че са малко по-тежки, но са на практика вечни и не се палят толкова лесно. При зареждане от 25 до 50% за цикъл, след 14 000 цикъла няма деградация, което е перфектно за съхранение на енергия за мрежата в допълнение към километрите. Power bank на колела.
  • #7
    1 rate up comment 8 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 2 месеца )
    Ква стана бе чичета? нали нямаше проблем с батериите, а изведнъж рязко на задна и въвеждаме старитетехнологи. А със зор се продават по милион от тия талиги, ми кво ще правите като дотрябват 10? Ще слагате гребла. пeдали, платна какво?
  • #6
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Тесла го обяви това официално преди около 3 месеца! Малко повече да се бяхте забавили?