Съвременните автомобили излиза на пазара с два вида задно окачване. Най-често се среща торсионната греда, която се поставя на повечето превозни средства в масовите сегменти. Като алтернатива има многозвенно окачване, предлагане за премиум-моделите. Кое от двете обаче е по-подходящо, когато става дума за автомобил на повече години.
Торсионна греда
Един от най-популярните примери с такова окачване още при излизането си на пазара е първото поколение на Volkswagen Golf, което се появи преди близо половин век. Задното окачване на превърналия се в легенда модел използва като еластичен елемент тoрсионна греда, която работи под усукване само в една посока. За да се повиши пружинирането при усукване, за производството на гредата се използва преминала през сложна многоетапна топлинна обработка стомана.
Системата е във формата на буквата "П", като единият край на торсионната греда се фиксира за колелото, а другия се фиксира по същия начин за тялото на автомобила. Двата края на усукване са подвижни, което се постига с помощта на лагери и шлицови съединения, компенсиращи промените, причинени от натоварването по време на шофиране.
Така оста на въртене и оста на усукване на торсиона остават в една линия или казано по друг начин - в момента, в който колелото срещне неравност, торсионната греда се усуква така, че да осигури еластична връзка между окачването и тялото на автомобила.
Сред предимствата на този дизайн са простотата и надеждността, ниските разходи за поддръжка, лесният ремонт и фиксираните настройки за монтаж. Има обаче някои недостатъци - твърде тежка конструкция, лошо управление и липса на комфорт.
Многозвенно окачване
Когато колите започнаха да се усъвършенстват и развиват високи скорости, се наложиха промени в задното окачване на автомобилите с предно окачване. За първи път многоточково (многораменно) окачване се използва в рали-спорта, като то работи в независим режим - дясната и лявата част не са свързани. Те са прикрепени към конструкцията, като за това се използват поне 4 лоста.
Основният от тях има за задача да държи конструкцията в право положение и така автомобилът не се накланя при завиване. В допълнение, окачването с много връзки има ефект и върху кормилното управление - при завой тежестта отива в същата посока и така автомобилът се огъва, без да поднася.
Сред предимството му може да се посочи и това, че дясното и лявото колела са напълно независими едно от друго. Освен това, самата конструкция на този тип окачване е по-лека, позволява по-добра управляемост и възможности за по-фина настройка. А също така тя се използва при задвижване 4х4.
При по-новите превозни средства многозвенното окачване има огромни предимства пред това с греда, но при по-старите автомобили си е скъпо удоволствие. Всяко рамо е закрепено с гумена и метална опора, които с течение на времето се разхлабват и трябва да бъдат заменени. Ако шофьорът е карал твърде бързо и е правил резки маневри, най-късно до 10 години след производството на колата нейното окачване ще се нуждае от сериозен ремонт.
Разбира се, има вариант и това да не бъде направено, който вероятно някои избират с цел пестене на средства, тъй като този тип окачване е доста скъпо. Подобно действие се отразява на управлението на автомобила, като ще пострада и комфорта му. Затова е по-добре покупката на старо превозно средство с многозвенно окачване да бъде обмислена внимателно. И преди тя да стане факт, да се провери системата, за да може новият собственик да е наясно какво му предстои.