IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо биткойн е най-големият гаф на Tesla?

Приемането на плащания с криптовалути заличава целия екологичен принос на електромобилите

Илон Мъск, който очевидно се наслаждава на способността си да побърква финансовите пазари, наскоро обяви, че автомобилите на Tesla ще могат да се купуват и с биткойни. Това може да е просто поредният му опит да погъделичка инвеститорите, или пък добре преценен стратегически ход с оглед на факта, че самата компания вложи доста в криптовалути. Но също така, както отбелязва Bloomberg, е и най-големият гаф на водещия производител на електромобили до момента.
 
  
Илон Мъск, биткойн
  
   
Обяснението е просто: Tesla създаде репутацията си като зелена, екологична компания, бореща се за по-висока енергийна ефективност и по-малко вредни емисии. Bitcoin е тъкмо обратното на това: енергията, необходима за "добива" на биткойни и за подсигуряване на блокчейн технологията, расте от година на година и в момента надминава цялото годишно потребление на електричество във Финландия - 84 тераватчаса (и е почти три пъти над потреблението на България, 33.13 тераватчаса).

Има и друг проблем: "копаенето" на биткойни не става в страни като Финландия или Норвегия, където енергията е чиста, но скъпа. То се случва на местата, където цената на тока е ниска - и най-вече в Китай, където все още електроенергията идва основно от въглища. Цената на тока за промишлени нужди в Китай е наполовина на тази в повечето европейски страни.
    
   
биткойн, ферма
"Ферма" за добив на биткойни в Минесота, САЩ
  
  
Според повечето проучвания, нетните емисии на един електромобил като Tesla са по-ниски с около 30-40% от тези на автомобил с двигател с вътрешно горене (за целия период на ползване и като се калкулират емисиите при производството, които са по-високи при електромобилите).

Ако обаче електромобилът е купен в биткойни, изведнъж бензиновият му конкурент се оказва доста по-чист.
 
  
биткойн, цена, графика
  
   
Проблемът е най-вече в постоянно растящата цена на биткойните, отбелязва в анализ Bank of America. Тази растяща цена привлича не само все повече желаещи да ги "добиват", но и множество хакери. А защитата от тях изисква нови и нови количества енергия. Заради този фактор изчислителната мощ в мрежата на Bitcoin се е увеличила с 60% само за последната една година.

Именно Tesla носи голяма част от вината за този ръст. Причината е, че предлагането на Bitcoin е ограничено и в сравнително малко ръце. Около 3% от сметките контролират цели 95% от съществуващите биткойни. Това значи, че относително малки инвестиции могат да тласкат цените драматично нагоре. По изчисления на Bank of America са достатъчни 93 милиона долара нови вложения, за да вдигнат цената на биткойн с 1%. За сравнение за повишаването на цената на златото с 1% са нужни над 2 милиарда долара.
  
  
биткойн ферма, Япония
Ферма за добив на биткойни в Япония
  
   
Tesla през февруари обяви, че е вложила 1.5 милиарда долара в Bitcoin - което бе достатъчно да увеличи цената от около 40 000 долара до над 60 000. Според пресмятанията на Bank of America това е довело до 8.1 милиона тона нови парникови емисии.

Толкова се спестяват от замяната на 238 000 конвенционални автомобила с електрически в САЩ, и на цели 450 000 в Китай, където електроенергията е от по-мръсни източници.

От покупката на един автомобил на Tesla с биткойн се добавят директно 300 тона вредни емисии - или девет пъти повече от спестените емисии от въпросния електромобил за целия му жизнен цикъл.

0 от 500
  • #79
    5 rate up comment 2 rate down comment
    propov ( преди 4 седмици )
    Да грабваме по един Осмак и да ходим да газим Тесли. Е това е честна и открита еко позиция. Каня ви!
  • #78
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Propov ( преди 4 седмици )
    Совите не са това, което са! Който е от поколението на Туйн Пийкс ще ме разбере. За останалите - Екологията на бизнес, или бизнеса на екологията. Обощено - популизъм и маскарад на маскарите!
  • #77
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Кръчмар ( преди 4 седмици )
    "Има котлета на газ, както и такива на газ, с КПД 95%. Цялата ти сметка е кръчмарска." Елементарна кръчмарска сметка показва, че ако това котле изгори един мегаватчас газ ще отдели 950 квч топлинна енергия, а ако един климатик изхарчи един мегаватчас ток, ще отдели около 4000 квч топлинна енергия. Ето ти пак 4 пъти намаляване на използването на първична енергия само със смяна на технологията. Сметнато обратно вместо 1050 киловатчаса газ за 1мвч топлинна енергия, ще трябват 250квч ток.
  • #76
    3 rate up comment 0 rate down comment
    До 73 ( преди 4 седмици )
    Аз поне правя реални сметки, а твоята единствена сметка беше колко нули има в 1 петаватчас. Да беше сметнал колко първична енергия харчат сега автомобилите и колко ще харчат, като ги сменим след 20-30 години с електромобили и с колко трябва да увеличим производството на електроенергия? Елементарна сметка, която не можеш да направиш!
  • #75
    1 rate up comment 0 rate down comment
    ( преди 4 седмици )
  • #74
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Румен ( преди 4 седмици )
    що не се оплакваш за харченето на ток на американците NSA, CIA, FBI за да имат постояннен и плътен електронен контрол на цялото население! Биткойна е виновен за озоновата дупка в глава ти.....
  • #73
    4 rate up comment 3 rate down comment
    смешки ( преди 4 седмици )
    Просто си пишеш, щото ти е скучно. Ясно.
  • #72
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Тоз пък 10 години ( преди 4 седмици )
    Кой ти говори за 10 години и то в България? Автомобилите с ДВГ ще спрат да се продават в белите страни най-рано 2030 година. Тоест ще започнат да се внасят в България най-рано през 2040-а. Това което съм ти написал е процес, а не действие. Този няма да започне, а ще завърши в България към края на века. Виж въглищата ще фалират още преди 2025 година заради фотоволтаиците.
  • #71
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 седмици )
    котлети на пелети ...
  • #70
    3 rate up comment 0 rate down comment
    смешки ( преди 4 седмици )
    Много се съмнявам, че имаш тия 250 бона. А твърдението ти, че ако внесем 4 млн. електрички можем да захранваме мрежата, е ЛУДОСТ! Нито ще внесем в следващите 10 години толкова електрички, нито сънародниците ни ще ти отдават батериите си без пари. Ще има да чакаш и енергото да ти плаща за тези батерии от колите или тези от покрива. Относно термалната мощност също ще ти напомня, че има различни машини. Има котлета на газ, както и такива на газ, с КПД 95%. Цялата ти сметка е кръчмарска.