fallback

Защо биткойн е най-големият гаф на Tesla?

Приемането на плащания с криптовалути заличава целия екологичен принос на електромобилите

Илон Мъск, който очевидно се наслаждава на способността си да побърква финансовите пазари, наскоро обяви, че автомобилите на Tesla ще могат да се купуват и с биткойни. Това може да е просто поредният му опит да погъделичка инвеститорите, или пък добре преценен стратегически ход с оглед на факта, че самата компания вложи доста в криптовалути. Но също така, както отбелязва Bloomberg, е и най-големият гаф на водещия производител на електромобили до момента.             Обяснението е просто: Tesla създаде репутацията си като зелена, екологична компания, бореща се за по-висока енергийна ефективност и по-малко вредни емисии. Bitcoin е тъкмо обратното на това: енергията, необходима за "добива" на биткойни и за подсигуряване на блокчейн технологията, расте от година на година и в момента надминава цялото годишно потребление на електричество във Финландия - 84 тераватчаса (и е почти три пъти над потреблението на България, 33.13 тераватчаса).

Има и друг проблем: "копаенето" на биткойни не става в страни като Финландия или Норвегия, където енергията е чиста, но скъпа. То се случва на местата, където цената на тока е ниска - и най-вече в Китай, където все още електроенергията идва основно от въглища. Цената на тока за промишлени нужди в Китай е наполовина на тази в повечето европейски страни.          "Ферма" за добив на биткойни в Минесота, САЩ       Според повечето проучвания, нетните емисии на един електромобил като Tesla са по-ниски с около 30-40% от тези на автомобил с двигател с вътрешно горене (за целия период на ползване и като се калкулират емисиите при производството, които са по-високи при електромобилите).

Ако обаче електромобилът е купен в биткойни, изведнъж бензиновият му конкурент се оказва доста по-чист.             Проблемът е най-вече в постоянно растящата цена на биткойните, отбелязва в анализ Bank of America. Тази растяща цена привлича не само все повече желаещи да ги "добиват", но и множество хакери. А защитата от тях изисква нови и нови количества енергия. Заради този фактор изчислителната мощ в мрежата на Bitcoin се е увеличила с 60% само за последната една година.

Именно Tesla носи голяма част от вината за този ръст. Причината е, че предлагането на Bitcoin е ограничено и в сравнително малко ръце. Около 3% от сметките контролират цели 95% от съществуващите биткойни. Това значи, че относително малки инвестиции могат да тласкат цените драматично нагоре. По изчисления на Bank of America са достатъчни 93 милиона долара нови вложения, за да вдигнат цената на биткойн с 1%. За сравнение за повишаването на цената на златото с 1% са нужни над 2 милиарда долара.       Ферма за добив на биткойни в Япония        Tesla през февруари обяви, че е вложила 1.5 милиарда долара в Bitcoin - което бе достатъчно да увеличи цената от около 40 000 долара до над 60 000. Според пресмятанията на Bank of America това е довело до 8.1 милиона тона нови парникови емисии.

Толкова се спестяват от замяната на 238 000 конвенционални автомобила с електрически в САЩ, и на цели 450 000 в Китай, където електроенергията е от по-мръсни източници.

От покупката на един автомобил на Tesla с биткойн се добавят директно 300 тона вредни емисии - или девет пъти повече от спестените емисии от въпросния електромобил за целия му жизнен цикъл.

fallback
  • #7
    Швабен зи каскен ( преди 3 години )
    Мъски е въздух под налягане. Още една клетка за батерии не е произвел. Всичките "му" технологии са копирани от някой друг. А соларите с батерии и ветрогенераторите имат много по-голям СО2 отпечатък от ядрената енергия, така че са малоумно решение.
  • #6
    Хаха ( преди 3 години )
    Когато една посредствена медия почне да дава анализи за крипто пазар, направо се попикавам от смях. Драскайте си статийки за лади и москвичи с журналята, които са завършили бургаски свободен университет най-много, и не се напъвайте да мислите. От тея напъни само пос*ани статии излизат.
  • #5
    анонимен ( преди 3 години )
    И вие ли се феминизирахте с тея простотии за биткойн? Реват световните бюрократи заради това, че контрола върху парите им се изплъзва от ръцете. Какъв гаф, какви пет лева. Човекът си го каза - избирам по-малкото зло.
  • #4
    Тинтири-минтири ( преди 3 години )
    Алоууу втория - знаеш ли колко процента от електроенергията идва от солар? Не знаеш - около 3%!!! А складирането и в батерии е меко казано глупост, даже меко казано потресаваща глупост! То ясно, че не искате да чувате нищо лошо за гурото си, ама дето е казал човека под мен - фенбойщината трябва да има граници и те се поставят от малкото мозък, който почитателите на Друсания имат!
  • #3
    1 ( преди 3 години )
    @TSLAТука пишат шапшали дето не могат да си представят - как един човек със собствената си воля и капитали върна САЩ отново в космическата надпревара.За този същия, е вече твърде лесно да разбърква схемичките на производителите на чистите дизели и тези дето добиват нефт с цената на всичко, включително войни.Тесла е ИТ и Енергиен конгломерат, част от който са нейните автомобили.
  • #2
    TSLA ( преди 3 години )
    Най-лесно е да сочиш с нaлайнeния пръст, с който освен oтпадъци, нищо полезно за света не си направил! Tesla MegaPack акумулаторните централи по света към момента са с общ капацитет 9 гигаватчаса - това са девет ядрени реактора - хилядници (ВВЕР-1000) като големите в Козлодуй. И всичко това е пълно със 100% възобновяем ток. Последният MegaPack е вече факт до Хюстън, Тексас, вследствие на което ток за 1000 долара в зимна буря вече е в историята. Tesla не е автомобилна, а енергийна корпорация.
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    бОли го Илон за екологичния ефект. Важното е спекулката да върви :)
fallback
Последни