Композитният материал от въглеродни влакна, популярен у нас с названието "карбон" по химическото название на въглерода, набра огромна популярност в автомобилния свят. В началото карбонът се използваше приоритетно в скъпи и спортни автомобили, но приложението му днес се разраства, като го виждаме и в по-достъпни автомобили и дори в някои по-масови всъдеходи и пикапи.
Карбоновите компоненти по един автомобил определено са уникален дизайнерски акцент , който повечето хора обожават (и дори се опитват да го имитират с обикновени пластмаси и винил). Но този композит е не просто козметичен подобрител и единствено високата му цена е спънка да залее автомобилната индустрия като предпочитан материал. Но защо би бил толкова предпочитан?
На първо място защото е много здрав и същевременно лек. Въглеродният композит е с много корава и издръжлива структура. А изключително ниското му тегло е още един плюс. За пример ще ви дадем фактът, че панел от купето на Chevrolette Corvette, изработено от карбон е само с 1/5 от теглото на стоманен еквивалент за същия модел.
Горният факт води до още един голям плюс: подобрение на съотношението мощност / тегло. За да се направи един добър състезателен автомобил, не е нужно той да е просто възможно най-мощен. Защото и най-мощната машина ще е по-бавна ако е прекалено тежка. Взимайки за пример гореспоменатия Corvette, представете си колко по-добро би било съотношението на мощността към теглото при идентичен двигател в модел с повече карбонови панели и такъв със стоманени.
Връщайки се на здравината и издръжливостта, тя се базира на това, доколко материалът е устойчив на деформации при натиск и разтягане. Въглеродните композити не са здрави само заради химическия си състав, а поради факта, че са изтъкани, подобно на текстилните нишки, че дори и на мускулните влакна. Според специалисти, задвижващ вал, изработен от карбон може да е до три пъти по-здрав от стоманен, а някои композити може да са дори 10 пъти по-здрави.
В допълнение, карбонът е по-нееластичен от стоманата. Това е много важно при суперспортните автомобили, защото при влизане в завой, например кола с карбоново купе (и шаси) ще е много по-малко податлива на усуквания и огъвания, отколкото такава направена от стомана или алуминий. Това от своя страна води до подобрено сцепление и позволява по-висока скорост на влизането в завоя. Това е и причината велосипедите, изработени от карбон да са много по-комфортни - дори и модели без окачване абсорбират по-добре неравностите.
Разбира се, първоначалната теза, че карбонът е много добър дизайнерски детайл в даден автомобил, също е сред важните неща. Не е вярно, че карбоновите компоненти не могат да бъдат боядисвани така както тези от метал или стъклопласт. Може, но натуралните цветове на материала са много красиви и стилни, затова производителите на коли предпочитат да го оставят естествен. Независимо дали става въпрос за по-малки детайли или за цяло купе, изработено от въглеродни нишки.
Разбира се, има и минуси. Макар и много здрав,карбонът е по-крехък и ронлив, ако все пак бъде нарушена целостта му. И за разлика от стоманата, един компонент не може да бъде възстановен,така както металите със заваряване, а трябва да бъде изцяло сменен.
Вторият минус, естествено, е цената. Поради времеемкият и енергоемък процес на изработване, производството на въглеродните композити е много по-скъпо, 10 пъти по-скъпо от това на стоманата. За щастие това може скоро да се промени, тъй като много компании работят по нов тип процеси, значително съкращаващи времето и енергията за производство.