fallback

Защо Жигули се казва и ВАЗ-2101?

Означенията с абревиатури и цифри дължим на система, въведена през 1966 г.

ВАЗ-2101 или Жигули, както е познат този автомобил извън пределите на бившия СССР е един от най-популярните модели на руското автомобилостроене, но как е получил това означение? Абревиатурата ВАЗ се тълкува лесно с оглед на официалното име на фабриката в Толиати – Волжският автомобилен завод е достатъчно популярен. Но 2101? Тук вече трябва да се върнем в средата на 60-те години, когато в СССР е приета нова таблица за наименуване на автомобилите, камионите и други превозни средства, произвеждани в държавата.

Тя е дело на екипа на началника на отдела по техническа документация на ГАЗ Самуил Челов. Той и колегите му през 1943 година създават първата такава класификационна таблица, а 20 години по-късно самият Челов, вече преминал на по-висока дръжност в националната автомобилна администрация, предлага тя да бъде променена напълно с оглед на развитието на съветското автомобилостроене в първите десетилетия след войната.

Така на 11 септември 1964 година Комитетът по автотракторно машиностроене към Министерския съвет на СССР приема нова система на заводска номерация в автомобилостроенето. Това налага и преход от системата с използване на три цифри към въвеждането на нов код, съставен от 4 цифри.

Примерът е отново ВАЗ-2101 – първите две цифри 2 и 1 указват, че става въпрос автомобил с двигател до 2 литра (тук ролята е на 2), а 1 е общоприетият указател, че става въпрос за лек автомобил. Другите две цифри указват поредния модел на съответния производител – 01 за Жигули потвърждава, че това е първият сериен модел на завода в Толиати. Другите начални цифри за леките коли са 11 за мотор с обем до 1,2 литра, 31 – за до 4 литра и 41 за работен обем над 4 литра.

На това заседание на 11 септември 1964 година се получава доста вяла дискусия – очаква се, че представителите на най-големите автомобилни заводи по това време в СССР – ГАЗ и ЗиЛ да са против новата класификация. Но това не се случва, тъй като двете предприятия изобщо не изпращат свои представители на това заседание и новата класификация влиза в сила на 1 август 1966 година и се използва и до днес в Русия. По-късно обаче се оказва, че точно ВАЗ е единственият производител, който стриктно спазва тази класификация, в Ижевск започват да водят в един регистър автомобилите и мотоциклетите, а в ГАЗ, макар и доста по-късно, напълно се отказват от това номериране. Все пак през 80-те години ГАЗ възприема класификацията и така се появява 3102, а преди това известната Волга-2410 не получава това название от завода, а от административните органи, отговарящи за автомобилната индустрия.

Някои от най-популярните съветски модели и позабравените им означения (ГАЛЕРИЯ):

Снимки: Autonews

fallback
  • #7
    2101 ( преди 2 години )
    През 1967 г. Фиат 124 е кола на годината в Европа.
  • #6
    аз ( преди 3 години )
    Жигули на запад звучи като жиголо, затова е сменено
  • #5
    Чукча ( преди 3 години )
    Палмиро Толиати е секретар на тогавашната Италианска комунистически партия.
  • #4
    анонимен ( преди 3 години )
    На вниманието на 3! Името на италианеца е Толиати, а не Жигули , а колата е преработен по съветските изисквания Фиат 124. Трябва да се чете повече!
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Името Жигули е на председателя на италианската комунистическа партия по това време. Лицензът е на ФИАТ 126
  • #2
    анонимен ( преди 3 години )
    a след това е заменено с ЛАДА, заради неприличното звучене на Жигули на запад :)
  • #1
    Stefano ( преди 3 години )
    Името ,,ЖИГУЛИ"е избрано в чест на Жигульовските възвишения, масивно образование от варовик и доломит край бреговете на средното течение на Волга.
fallback
Последни