Много разпространено е мнението, че използването на климатик при отворени прозорци води до повреда. До голяма степен е вярно, ако става дума за домашни условия. При полученото течение въздухът се изпарява и климатикът се включва на максимална скорост, за да компенсира влизаща в стаята топлина. В някои хотели дори са поставени датчици, които подават сигнал или изключват системата, за да не се претоварва системата. Случва се понякога предпазите бушони да изгорят.
При автомобилите обаче климатикът работи по различен начин. Той събира въздух извън автомобила и го прекарва през охладителите. След това студеният поток влиза в салона през дефлекторите. Климатикът работи заедно с печка и може едновременно да изсушава нагретия от нея въздух, като създава поток, който да е възможно най комфортен за водача и пътниците.
Затова и мощността на климатичната система в автомобила стига не само за работа при отворени прозорци, но и с включена на максимум печка. Неслучайно с такива устройства са оборудвани дори кабриолетите, при които не само прозорците се свалят, но изчезва и покривът. В тях климатикът създава така наречения „въздушен мехур“, който заради по голямото си тегло се задържа в долната част на салона, в областта на седалките.
В същото време при пътуване с отворени прозорци и включен климатик натоварването върху електрическата система на автомобила расте. Генераторът се натоварва, съответно се увеличава и разходът на гориво. Ако в обичаен режим климатикът харчи 0,5 литра бензин на час, то при отворени прозорци разходът нараства на около 0,7 литра.
Разходите на собственика се увеличават и по още една причина. Това е нарушената аеродинамика на автомобила заради увеличеното въздушно съпротивление. При пътуване с отворени прозорци при скорост до 60 км/ч ефектът не се забелязва. Но когато машината се движи извън града с повече от 80 км/ч, потреблението на гориво се увеличава значително. В областта на задните прозорци се създава турбулентност, тъй като се образува зона на повишено налягане, която изсмуква въздуха от купето и ушите на водача заглъхват.
Освен това, веднага зад автомобила се образува област на понижено налягане (нещо подобно на въздушна възглавница), където въздухът буквално се всмуква и това затруднява движението. Водачът е принуден да увеличи скоростта, за да преодолее съпротивлението и съответно разходът се вдига. Решението в случая е да се затворят прозорците и така обтекаемостта на каросерията да бъде възстановена.
Затова и най доброто решение за постигане на по нисък разход на гориво е пътуването с включен климатик и затворени прозорци. Така може да се икономиса до литър гориво на 100 км, а освен това е полезно за здравето на водача и пътниците в автомобила. Въздухът в салона влиза през въздушен филтър, който предпазва от прах, сажди, вредните микрочастици от гумите, както и микроорганизми. Това не може да стане при отворени прозорци.