Германският пистов шампионат DTM изпадна в тежка криза в последните години, а бъдещето му изглежда повече от несигурно. Mercedes вече се оттегли, Audi ще го стори след края на този сезон, а шефовете на BMW се чудят какво да кажат на боса на шампионата Герхард Бергер относно бъдещите си планове. Някога любимият автомобилен шампионат на германците DTM се намира в изключително тежка криза и е много вероятно да изчезне във вида, в който го познаваме, но пък намаляващите участници в него имат сериозни разногласия относно бъдещето му.
По-рано тази година във VW Group решиха, че гигантът няма да инвестира повече в развитието на състезателни двигатели с вътрешно горене, което е трус, идващ от „Дизелгейт” от 2015 година насам и това сложи край на развитието на TCR моделите на VW Group, както и на програмата на Audi в DTM отвъд сезон 2020. А помните, че веднага след избухването на глобалния скандал с фалшивите дизели сред първите жертви беше програмата на VW в световния рали шампионат и тези на Audi и Porsche в световния шампионат за издръжливост и Льо Ман.
Но във VW Group не са се отказали от състезанията – Audi и Porsche участват във Формула Е, а според шефа на Audi Sport Дитер Гас, ако DTM стане шампионат за електромобили, то компанията би имала интерес да се върне в него.
„Мисля, че тази идея (за електрификацията на DTM) вече набра скорост и от миналата година насам нещата се променят – обясни Гас. – Това е възможност, която може да се реализира. Знам, че вече се работи по такива проекти и в крайна сметка може да се получи нещо много интересно. „В момента обсъждаме нашата моторспорт стратегия за близкото бъдеще – допълни шефът на Audi Sport. – Като производител се интересуваме от тази възможност и в един момент ще трябва да решаваме дали ще участваме или не.”
VW Group вече разполага с електрически състезателен автомобил – Cupra e-Racer, който ще дебютира тази година в първия сезон на Pure ETCR – шампионатът за електрическите версии на TCR автомобилите.
За мнозина обаче скокът към електрическите DTM автомобили е твърде смело решение и е по-вероятно за 2021 шампионатът да приеме правилата на GT3, което е обосновано, като се има предвид, че в този клас присъстват много производители с интересни и силни автомобили. Дитер Гас призна, че този вариант също интересува Audi, като идеята е, че компанията може да бъде представлявана от частни тимове, които и сега изпълняват програми в GT3.
В същото време Йенс Маркуардт, който е шеф на BMW Motorsport демонстрира, че баварската позиция относно бъдещето на DTM е по-сложна. От BMW все още не са демонстрирали ясно дали ще подкрепят електрическото бъдеще, въпреки че за марката електрификацията е много важна и BMW също участва във Формула Е. Но пък е ясно, че в Мюнхен не се радват особено на това DTM да мине по правилата на GT3, което ще означава премахване на заводските отбори и участие само на частни тимове.
„DTM е шампионат на автомобилни производители, но ние искаме да развиваме клиентските си програми – обясни Маркуардт, който в крайна сметка даде да се разбере, че все пак в BMW са готови да приемат това по-евтино решение. – Собствениците на DTM трябва да решат какъв шампионат ще е той – за заводски или частни тимове, като това трябва да стане максимално рано.
„GT3 е програма за частни тимове, а при нас новата хомологация на M4 GT3 няма да е готова преди началото на 2022 година”, завърши Маркуардт като посочи защо в BMW засега са скептични относно GT3 бъдещето на DTM.
Снимка: DTM