Съвременните технологии се развиват с главоломна скорост и непрекъснато променят живота на хората. Това важи с пълна сила за автомобилната индустрия, където промените се случват ежедневно. Те засягат не само разработката на нови модели, но същото така тяхното обслужване и закупуване. Новите функции и съвременните финансови инструменти вече променят придобиването на автомобили, което съвсем скоро ще изглежда коренно различно от това, с което сме свикнали.
Изобщо няма да купуваме автомобили
В повечето икономически развити държави по света автомобили не се купуват в традиционния смисъл. Схемата, според която дилърът прибира сериозна сума от продажбата, почти не съществува.
В САЩ над 90% от продажбите на автомобили – както нови, така и на старо, е на кредит. В Европа този показател е близо 80%, като заради кризата с коронавируса в някои държави кредитите с с нулева ставка. На официалните сайтове на много дилъри от САЩ, Великобритания или Франция дори не се посочва цената на автомобила, защото тя просто не е нужна.
В някои случи след края на срока на лизинга шофьорът просто връща колата на лизинговата компания, финансирала сделката, на дилъра и дори на самия производител, който активно вече развива подобни програми. И той пуска автомобила за продажба на пазара втора ръка, като и там се предлага лизинг.
Все повече компании предлагат и кратки срокове за използване на техните автомобили. В сумата са включени всички допълнителни разходи – застраховка, стойност на техническото обслужване и дори смяната на гуми.
Продавачи вече няма да има
Все повече автомобилни производители в различни държави заменят обичайните продавачи в дилърските си центрове с така наречените „посланици“. Подобна схема използват, например, в Nissan. Японската компания открива временни шоу-румове в големи търговски центрове, като в тях евентуалният купувач може да влезе, след като е дошъл в Мола за обувки, примерно.
В подобен магазин обикновено е изложена една машина, докато останалите могат да бъдат видени на екрана. Nissan е подбирал за един от магазините си в Париж специално хора без никакъв опит в продажбите, като идеята е, клиентите на марката да добият по-голям потребителски опит.
Покупката става онлайн, а автомобилът се доставя у дома
Когато автомобилът престане да бъде нещо като фетиш, а се придобива за сравнително кратък период от време, отпада необходимостта от щателен избор. Ако не ти хареса колата, която си взел на лизинг или по някаква друга подобна схема, имаш лесен избор – връщаш я на дилъра и я сменяш с друга.
Затова и процесът да избор и покупка в страните с развити финансови инструменти вече се пренася в интернет. В Европа и САЩ на практика онлайн може да бъде свършено всичко – избор на модел и оборудване, взимане на кредит и така нататък. Всичко се пресмята, плаща се с карта и колата може да бъде докарана до дома на клиента.
Изкуствен интелект помага за избора на автомобил
Нежеланието на някои клиенти да посещават дилърски център с класическите „продавачи“, огромните обеми информация за автообила и необходимостта от запознаването с голям брой документи тласка света към замяната на търговците-консултанти с изкуствен интелект.
Впрочем, „умният“ гласов помощник вече се предлага с много нови автомобили, като неговата задача е да улесни шофьора. Защо подобна технология да не се използва и за запознаването на клиента с предлагания модел? Изкуственият интелект може подробно да отговори на всички въпроси, да разкаже за автомобила, да пресметне стойността на кредита и застраховката, и дори да оформи самата поръчка.
Снимки: Motor