fallback

Евтини ли са за поддръжка руските коли?

За 7 години eдна Niva погълна над 10 000 евро - повече от цената й като чисто нова

Eдин от най-често изтъкваните козове в полза на старите съветски автомобили звучи така: не бяха кой знае какво, но поне поддръжката беше евтина. В това има немалка доза истина, ако сравним грижите, изисквани от някой съвременен "даунсайзнат" турбомотор, с простичния агрегат на някогашната Лада 2101, който чичо Вальо, бащата на един наш съученик, поддържаше във форма, като периодично преваряваше карбуратора в кухненска тенджера.      

       Важи ли обаче това правило и за съвременните руски коли? Не съвсем, ако се съди по печалния опит на zr.ru със служебната им Chevrolet Niva. Редакцията се сдобила с автомобила през 2013 и сега пресметна какви са били разходите за поддръжката й през последните седем години. Оказва се, че за това време руският всъдеход е погълнал 816 000 рубли (10 075 евро) за ремонти, резервни части, консумативи и гориво. Това е повече от цената на чисто нова Niva в Русия. За това време автомобилът е изминал 145 000 километра, което прави по почти 70 евро на хиляда километра - и то без да включваме първоначалната покупна цена.

Първият сериозен ремонт бил да се заменят оригиналните шенкели, които създавали постоянно ядове, с необслужваеми от Iveco (чувствително по-евтини от предлаганите от самия руски производител). Те излезли към 160 евро за частите и последвалия реглаж. Последвала подмяна на преждевременно износените задни спирачни апарати - 40 евро, и на повредените реактивни щанги на задното окачване (още толкова).

Още през първата зима от строя излезли реостатът и моторчето на отоплителната печка. След това по непонятна причина протекъл и радиаторът на печката. Новото моторче също се оказало дефектно и се наложила нова смяна - общо около 50 евро. Пукналото се задно стъкло добавило към сметката още 100 евро, плюс други 25 за електрическото подгряване.

Подмяната на бързо разбилите се предни седалки струвала твърде скъпо, затова журналистите купили само нов комплект релси за прикрепването им към пода - по 50 евро за всяка седалка.       

         Това е само малка част от всички ремонти, извършени за седемте години и докарали общата сметка до цената на нов автомобил. В сумата са включени и разходите за бензин, но като се има предвид, че в момента литър бензин А-92 струва в Русия 49 евроцента, това не е твърде сериозно перо.

Chevrolet-Niva бе дългоочакваното второ поколение на Lada Niva, чието разработване започна още през 1982 година. След безброй перипетии новата кола най-после бе готова пред 1998, но точно тогава икономическата криза засили ВАЗ към фалита. Новата Niva бе спасена от General Motors, който откупи плановете и правата върху името, и започна да я произвежда чрез джойнт-венчъра GM-АВТОВАЗ. Междувременно в Толиати продължиха да произвеждат и стария модел, но понеже вече нямаха правата върху името Niva, го прекръстиха на Lada 4x4. Миналата зима обаче АвтоВАЗ, който вече е собственост на Renault, откупи обратно правата, и следващото поколение на офроудъра отново ще се нарича Niva. То ще дебютира в близките месеци.

fallback
  • #10
    Румбо ( преди 3 години )
    Тука има една особеност-колата е изключително евтина за поддръжка,НО ако си я ремонтираш сам,с приятели или някъде в провинцията,където трудът е евтин.Ако се ремонтира/обслужва в по-централен сервиз,естествено сметката не излиза.Впрочем,"незначителният" разход за гориво е поне 8 000Е(145 000кмх10-11л/100).Наистина,за да ремонтираш тая кола се изискват специфични умения,но далеч не върхови,особено ако се заменят цели възли.
  • #9
    Анонимен ( преди 3 години )
    Ако колата е служебна тази поддръжка само по фактури ли е.Наистина са ефтини за поддръжка
  • #8
    анонимен ( преди 3 години )
    Като махнем горивото, както 1 е сметнал, остава 500 евро на година. В статията пише че в сметките влизат и консумативите. Сега ако махнем и масла, филтри и гуми, ще вземе да излезе че е доста евтино накрая, въпреки гръмкото заглавие :)
  • #7
    анонимен ( преди 3 години )
    Това несмко писание ли е! Всеки си хвали неговото....
  • #6
    анонимен ( преди 3 години )
    Да включваш разхода за гориво в поддръжката не дава много ясна картинка
  • #5
    анонимен ( преди 3 години )
    ти също май си с IQ на таксиджия? Пише в статията, на 140К километра, за 7 години и при 50 цента за литър бензин.
  • #4
    100% партенка ( преди 3 години )
    Комшията има едно такси и последния път като го пягледнах прехвърляше 700 000 км - само за газ е похарчил около 40 000лв , това прави ли "Опела" със скъпа поддръжка ?
  • #3
    анонимен ( преди 3 години )
    Старите съветски са със скъпа поддръжка , ако се вземе впредвид средния пробег. Масово стоят в плевниците със 40 години и 80-100хил км. Ам сметни колко пари си дал за тези 40 години и ще се уплашиш
  • #2
    м дааа ( преди 3 години )
    15 цента на километър си е нормална експлотационна цена. Да пресметнат един "дъстер" за 12 000?8гуми- 300?7години филтри/масла 1000?145000км при 8/100 са 5500? горивоОще 500-1000 за ремъци и другиИ са МИНИМУМ 20 000? = 0,14?/км .... Като цяло кола под 0,20?/км си е голям късмет
  • #1
    анонимен ( преди 3 години )
    Добре де, ако тва харчи 10/100 излизат 5 евро на 100км. Елементарната математика показва 7250е за тоя пробег. Демек са набутали още 2-3к за ремонти и консуматови.. толкова ли е страшно тва?
fallback
Последни