За 116 години история компанията Rolls-Royce е построила по-малко автомобили, отколкото заводът на Hyundai в Улсан бълва за един месец. Това означава, че извън някои специфични дестинации, като Монако и Свети Влас, един Rolls е доста рядка гледка по улиците.
Но явно недостатъчно рядка. Понеже клиентите на тази марка имат навика да посещават едни и същи места, усещането за изключителност започва да се губи. И се налага спешно да се вземат мерки, за да се върне обратно.
Почти всяка автомобилна компания си има собствено тунинг ателие: eдно малко поделение, което взима обикновените модели и ги прави малко по-бързи, малко по-интересни и, обикновено, доста по-скъпи. Black Badge не е такова поделение.
След като Rolls-Royce прекрати производството на Phantom Drophead Coupe, този Dawn Black Badge носи мантията на най-ексклузивния кабриолет на планетата
Другите подобни автомобили непрекъснато си мерят конските сили и секундите от 0 до 100 км/ч. Но подобни пролетарски емоции не вълнуват Rolls-Royce. Целта на Black Badge, новата върхова линия в гамата, е да промени не поведението, а внушението и стила на автомобила.
В съзнанието на повечето хора Ролсът е автомобил за състоятелни, но възрастни джентълмени. В истинския живот обаче средната възраст на купувачите на тази марка постоянно пада и в момента е под 40 години - доста по-ниска от тази при Меrcedes например. Black Badge е начинът тези хора да се откроят от традиционните клиенти. А също и да не се слеят с тълпата пред казиното в Монте Карло. В това отношение доработеният кабриолет Dawn е най-добрият пример.
За да сме честни, тази кола покрива най-характерната особеност на тунингованите версии - тя е драстично по-скъпа от обикновената. Нормалният Dawn е сравнително евтин като за Rolls-Royce - само около 320 000 евро. Пакетът Black Badge добавя към това 43 000 евро - колкото едно чисто ново и прилично оборудвано BMW Серия 3. Само доплащането за цвят е около 10 000 евро, колкото нова Dacia. С всички допълнителни екстри Dawn Black Badge с лекота надхвърля границата от 415 000 евро.
Разбира се, в замяна на това солено доплащане далеч не получавате само боядисан в черно Дух на екстаза на предния капак.
Могъщият V12 под въпросния капак също е доработен и вече има 601 конски сили максимална мощност. И цели 840 нютонметра максимален въртящ момент. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4.9 секунди - точно колкото на прославеното предишно поколение на Seat Leon Cupra. Само че Dawn тежи колкото два сеата.
601 к. с. максимална мощност 840 Нм макс. въртящ момент 4.9 секунди 0-100 км/ч |
Дотук всичко изглежда като нормален тунинг: Black Badge е по-скъп и по-мощен от нормалната кола. Голямата разлика с останалите е, че той по никакъв начин не се опитва да бъде по-спортен. Стои на пътя учудващо стабилно като за два тона и половина, и воланът е достатъчно прецизен. Но усещането си остава по-скоро за голяма и луксозна яхта, отколкото за автомобил.
Както във всеки друг Rolls, и тук няма оборотомер, а само скaла, която показва какъв процент от наличната мощност ползвате в момента. Въпреки внушителното ускорение колата е настроена да успокоява и да прави всичко по възможно най-плавния начин.
Затова и този Dawn на пръв поглед не прелива от нови технологии. Има си активен круиз контрол, head-up дисплей с инфрачервена камера за нощно виждане и още няколко такива улеснения. Но не бърза да въвежда нито автопилоти, нито някакви други последни писъци. Целта му е да ви разтоварва, вместо да ви натоварва. Даже автоматичната климатична система все така се управлява с добрите стари колелца - със синьо в единия край и червено в другия.
Когато задните места не са ви необходими, можете да сложите този елемент, произведен от свръхлеки въглеродни влакна, и да придадете на Dawn характера на двуместен роудстър. Както и да си осигурите място за две шапки
Причината да плащате такава умопомрачителна цена не е в двигателя и не е в технологиите. Причина е във фантастичното внимание към детайла.
В цеха за дървени детайли в Гудууд работят 163-ма души, които са сред най-умелите занаятчии в света. Един от тях има нелеката задача постоянно да обикаля света и да издирва дървесина и кожи, достойни за качеството на Rolls-Royce. Даже и по-високотехнологичните материали, като например елементите от въглероден композит в нашия тестов Dawn, тук се правят по различен начин.
Всеки такъв елемент се лакира шест пъти, след това съхне 72 часа, и след това започва едно маниакално полиране. Целият процес отнема 21 дни. За времето, което в Rolls-Royce отделят за това малко парче по таблото, в споменатия завод на Hyundai се произвеждат 90 000 автомобила. Елегантната оранжева линия по корпуса се рисува не от машина, а от човека с най-сигурната ръка в света.
Ако непременно държите на напредничави технологии, ще ги откриете в аудиосистемата - с 16 различни говорителя и множество датчици, които постоянно следят околния шум и настройват звука според него. Дори и при смъкнат покрив, резултатът е съвършена акустика.
Вярно е, че немалко компоненти тук - от мултимедията, та чак до скоростната кутия ZF - са същите като в BMW Седма серия. Но като усещане двете са безкрайно различни. Едното е просто много добър и комфортен автомобил. Другото е преживяване, което се запомня за цял живот.
Още снимки от теста на Dawn Black Badge вижте в галерията: