fallback

Защо електромобилите минават от 12 на 800 волта?

Освен по-голяма мощност, времето за зареждане се съкращава значително

Почти никой не се съмнява, че рано или късно електрическите автомобили ще бъдат повече от традиционните коли с ДВГ. А едно от най-значимите събития ще бъде масовият преход на колите към 800-волтова архитектура. Защо това е наистина важно и всъщност, вече неизбежно?

Много хора все още не разбират защо автомобилните производители трябваше да прехвърлят моделите с електрически двигатели от обичайната 12-волтова верига, например, на 24 волта, а още повече - на архитектура от няколкостотин волта. Всъщност, за това има логични обяснения.

Всеки наистина пълноценен електрически автомобил е немислим без високо напрежение. Повечето от изцяло електрическите коли на пазара са оборудвани с батерии с работно напрежение от 400 волта. Към тях се отнасят моделите на законодателя в електрическата мода - американската марка Tesla. Сега обаче може да се твърди, че компанията на Илон Мъск все пак беше свалена от Олимп. От германските инженери. Но всичко по реда си.

Първо, нека отговорим на въпроса, какво основно затруднява масовото използване на електромобилите освен високата им цена? Това съвсем не е само слабо развитата инфраструктура за зареждане. Потребителите се притесняват от две неща: какъв е пробегът на електромобила и колко време е необходимо за зареждането на батерията му. Именно в тези параметри се крие ключът към сърцето на потребителите.

Цялата електрическа мрежа на екологично чистия транспорт е обвързана с батерията, от която се захранва електродвигателят (един или повече). Именно мощността на батерията определя основните параметри на колата. Електрическата мощност се измерва във ватове и се изчислява чрез умножение на напрежението по силата на тока. За да увеличите мощността на батерията на електромобила или заряда, който може да поеме, трябва да повишите или напрежението, или ампеража.

Увеличаване силата на тока е проблематично: това води до използване на мощни и тежки кабели с дебела изолация и отделяне на големи количества топлина. Много по-разумно е да се увеличи работното напрежение на системата. Какво дава това на практика? С увеличаване напрежението от 400 до 800 волта, може приблизително да удвоите работната мощност или да намалите наполовина размера на батерията, като в същото време поддържате същите характеристики на автомобила. Може да се намери и някакъв баланс между тези характеристики.

Първата компания, която премина на 800-волтова архитектура, беше Porsche с пускането на електрическия модел Taycan. Сега спокойно може да се каже, че скоро към германската компания ще се присъединят и останалите премиум марки, а след това и масовите модели. Преминаването към 800 волта увеличава мощността и в същото време ускорява зареждането.

Високото работно напрежение на батерията на Porsche Taycan позволява използването на зарядни устройства с мощност 350 kW. Те вече са разработени от Ionity и се инсталират активно в цяла Европа. Номерът е, че с тях може да заредите 800-волтовата батерия до 80% само за 15-20 минути. Това е достатъчно, за да изминете около 200-250 км. Подобряването на батериите ще доведе до факта, че след 5 години времето за зареждане ще спадне до смешните 10 минути, посочват експерти.

Накратко, 800-волтовата архитектура ще се превърне в стандарт за електромобилите - поне в сегмента на батерийните Gran Turismo. Lamborghini вече работи върху свой модел, Ford пък също показа такъв - Mustang Lithium получи мощност над 900 коня и въртящ момент от 1355 Нм. Мощен електромобил с подобна архитектура подготвя и южнокорейската Kia. Компанията смята, че моделът, който се базира на концепта Imagine, ще може да се конкурира по характеристики с Porsche Taycan. А оттам до масовия сегмент остава половин крачка.

fallback
  • #16
    анонимен ( преди 4 години )
    При 800 волта не е ли прекаленно голямо електро.магнитното излъчване?! ще се пържим в собствен сос .
  • #15
    petardimin ( преди 4 години )
    Нищо ново,преди повече от 130 години елавтомобилите са били на високо напрежение,но технологичната скъпотия и лошата безопасност в мокро време си е казало думата,вдигайки напрежението се вдига неимоверно опасността за возещите се.Нещата стават като с мобилните телефони вредно ама много гот- иначе това нямаше да го четете в момента......
  • #14
    nikola58 ( преди 4 години )
    Като чета тази статия оставам с впечатлението,че е писана от човек с минимум доцентска степен в ел.техниката.Евала.
  • #13
    Гульо ( преди 4 години )
    инженерите откриха топлата вода! :)
  • #12
    ( преди 4 години )
  • #11
    Bayhuy ( преди 4 години )
    Написали сте една голяма глупост. Че като се увеличи двойно напрежението на батерията, размера ще и се намали два пъти. Няма такова нещо. Само сечението на кабелите и топлината, която ще отдават ще падне на половина.
  • #10
    Bayhuy ( преди 4 години )
    Написали сте една голяма глупост. Че като се увеличи двойно напрежението на батерията, размера ще и се намали два пъти. Няма такова нещо. Само сечението им и топлината, която ще отдават ще падне на половина.
  • #9
    Чук ( преди 4 години )
    "смешните" 10 минути се предвиждат за 31 февруари....хи хи
  • #8
    Швабен зи каскен ( преди 4 години )
    Вурстовете имат единствено най-добрите канцерогенни душегубки. Величието им е единствено в главите на празноглавите им фенчета. Една Тойота сама смазва цялата немска автомобилна индустрия по пазарна капитализация, печалби, технологии, качество и удоволетвореност на клиентите.
  • #7
    Ямаха ( преди 4 години )
    Всички знаят, че германците правят най добрите коли, въпрос на време беше да свалят Мъск на колене, просто не се бяха хванали за електромобилите, защото имаха най добрите ДВГта, но сега вече на мода са електричните и трябваше да измислят нещо и то вече е факт.
fallback
Последни