Печалбата на Audi за първото тримесечие на 2020 е спаднала с 99%, показа отчетът на компанията. Но куриозното е, че половината от негативния ефект е не заради блокираните от коронавирусната паника пазари, а заради... неочаквано ниските цени на алуминия.
Audi бе първият голям производител, преминал към изцяло алуминиеви шасита за своите премиум модели
Audi е сред първите автомобилни производители, които започнаха широко да използват алуминий за купетата вместо старомодната стомана. За да се защитят от неочаквани скокове в цената на суровината, финансистите на компанията са хеджирали доставките с договори за бъдеща доставка. Цените обаче паднаха драстично през март и тези деривативи е трябвало да бъдат отписани. Загубите на Audi от спада в цените на алуминия са около 500 милиона евро, при общо 1.1 милиарда спад в печалбата, уточни Франк Витер, финансов директор на компанията-майка Volkswagen Group.
Твърде вероятно е от подобни проблеми да страдат и други производители, използващи масово алуминий, като Jaguar Land Rover например. Audi обаче от дълги години е лидер в тази област. Едва при последната генерация на флагмана А8 компанията изостави изцяло алуминиевата самоносеща конструкция, след като успя да усъвършенства методите за свързване на алуминиеви и стоманени компоненти, без това да повишава риска от корозия.
Почти половината от спада в нетната печалба на Audi е заради алуминиевите фючърси, призна Франк Витер
Заради злополучното хеджиране на алуминия и свиването на пазарите през март печалбата на Audi за тримесечието е едва 15 милиона евро. По този начин компанията вече не е с най-голям принос за печалбата на групата VW - тази чест вече се пада на Porsche, с 529 млн. евро печалба за първата четвърт на годината.
Цените на алуминия, която само преди две години надхвърляше 2500 долара за тон, се сринаха рязко през март до нива от порядъка на 1470 долара.