fallback

Легендата Jawa се завръща в Европа

До края на годината идват три модела на някогашната чешка марка

Eдно от най-популярните превозни средства в Европа през ХХ век ще се завърне на европейския пазар. Мотоциклетите на чешката марка Jawa (Ява), които бяха особено разпространени в Източния блок при социализма, ще започнат да се предлагат отново в ЕС още в близките месеци. Те обаче ще са произведени не в Тинец на Сазаву в Чехия, а в Индия. Корпорацията Mahindra от 2016 притежава лиценза за производството на Jawa и разработи няколко модела съвместно с остатъците от чешкото предприятие Jawa Moto. Потребителите в Европа ще могат да избират между три модела: Jawa, Forty Two и Perak.

И трите модела имат класически дизайн и са оборудвани с едноцилиндров двигател с водно охлаждане, като отговарят на екологичния стандарт Euro 5. Моделите Jawa и Forty Two са снабдени с двигател с работен обем от 293 кубически см, който развива мощност от 27 коня и 28 Нм максимален въртящ момент. За модела Perak обаче двигателят е с обем 334 кубика, осигуряващ 30 коня и 31 Нм.

Mahindra отбелязва, че на европейския пазар тези мотоциклети ще се конкурират с такива класически модели като Triumph и Royal Enfield, но ще бъдат по-евтини. Например, в родината си Perak се продава 164 000 индийски рупии, или около 2167 долара. Колко точно ще струват мотоциклетите на Jawa в Европа обаче предстои да бъде оповестено.

 

Компанията Jawa е основана в Прага през 1929 от Франтишек Янечек, който откупува мотоциклетното поделение на германската Wanderer. Всъщност марката е съкращение от двете имена: Janеcek и Wanderer. В предвоенните години компанията произвежда дори и автомобили, но в недоимъка след Втората световна се фокусира най-вече върху икономични мотоциклети.

След промените бизнесът на чешката компания позападна, но през 2016 Jawa Moto продаде лиценза и правата за ползване на марката на индийската Mahindra & Mahindra. Възроденото производство на Jawa в Индия предизвика огромен пазарен интерес и се наложи компанията да удвои капацитета на завода в  Питампур.

 

В миналото, особено през 50-те години на миналия век, Jawa беше един от водещите производители на мотоциклети и изнасяше продукцията си в над 120 страни. Най-известният модел е Perak 350, а през 70-те години - Californian 350. Оттогава датира и производството в Индия, където след изтичането на лиценза Mahindra продължи да прави старите чешки модели под собствената си марка Yezdi (според легендата командирован механик от Чехия, когато тествал първия индийски мотор, с леко учудване възкликнал: Yezdi, тоест "върви", и оттам било взето името). 

Освен марката Yezdi и правата върху Jawa, индийският концерн притежава също поделението на Peugeot за мотоциклети и марката BSA.

Снимки: Mahindra  

fallback
  • #4
    Георги ( преди 3 години )
    Аз искам да разбера кога точно Ява ще стъпи на Българският пазар и колко пари ще струва във Индия са от 4500 до 5500 лв надявам се като дойдат да не са по 12000 лв
  • #3
    Рокера ( преди 4 години )
    #2 За Анонимния си прав, но другото са пълни глупости, които си написал. Ява и ЧЗ никога не са били най-големи производители на мотоциклети в света. Дори в Европа не са били никога на първо място. Не те зная обаче защо намеси и ЧЗ при условие, че те нямат нищо общо с Ява, освен, че са чешки марки? И двата по времето на соца бяха едни от най-добрите мотори. По-добри бяха само немските МЗ и ИЖ Спорт. Чешките бяха добри на асфалт, а ИЖ-а извън пътя. МЗ беше добра машина за асфалт, но и много нежна
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    Поне да закарат производството на о. Ява, вместо Индия, та да има съответствие.
  • #1
    petardimin ( преди 4 години )
    Трябва да си роден след 90 та година за да напишеш такава глупост господин ,,анонимен" ако наистина искаш да си наясно по темата ще поясня че тази марка,ява' както и ЧЗ е най гоемия производител на мотоциклети в света и досега никой не ги е задминал
fallback
Последни