А-класата на Mercedes е един от най-симпатичните опити на тема семеен хечбек. Има само два недостатъка: първо, не предлага кой знае колко място, и второ, струва доста солено.
Какво би станало тогава, ако вземете тази кола, намалите още повече полезното пространство и за компенсация я направите доста по-скъпа? Правилният отговор е: бестселър. Mercedes CLA е точно това. С него получавате платформата, задвижването и интериора на А-класата, но в съчетание със силуета на елегантно купе.
Резултатът е автомобил с осезаемо по-малко пространство на задната седалка, но средно с около 3500 лева по-висока цена. Никой обаче не възразява срещу това, защото в съвременния свят най-важният въпрос, разбира се, е не колко побира и колко вдига, а как изглежда.
По този показател CLA няма от какво да се оплаче. Новото поколение е с по-смели линии и с по-хармонични пропорции от старото. Коефициентът на въздушно съпротивление e eдва 0.23 - колкото на състезател по колоездене на писта. Това има доста приятен ефект и върху разхода.
Решетката с диамантен ефект изглежда много добре, както и двойният хромиран ауспух. Разбира се, той е горе-долу толкова истински, колкото и даденостите на Мис България. Но успява да изглежда доста по-привлекателно. Вратите без рамки на стъклата подчертават купе-излъчването. Впрочем Mercedes се нуждае от всички трикове в това отношение. Предишната генерация на CLA беше едва ли не сама на пазара. Но в сегмента вече има доста конкуренти, като се започне от BMW Серия 2 Gran Coupe.
Тайната на успеха на този автомобил до момента бе, че предлага визията на скъпо купе на достъпна цена. Достъпна в особения смисъл на Mercedes, разбира се: базовото CLA започва от 57 000 лева и стига чак до 115 хилядарки за AMG версията с нейните 421 коня.
Стандартното оборудване включва климатроник, безключов достъп, дигиталните табла с мултимедията и 17-цолови алуминиеви джанти.
Ние тестваме варианта CLA 200, с новия 1.3-литров турбомотор и със 163 коня максимална мощност. Тук цената тръгва от 61 000 лева и с допълнителните екстри надхвърля 72 000. Но съизмерима C-класа пак е поне с десетина хилядарки повече.
163 к. с. максимална мощност 229 км/ч максимална скорост 8.2 секунди 0-100 км/ч |
С този мотор и със седемстепенния автоматик тази кола не е кой знае колко спортна. Все пак има едно голямо предимство пред обикновената А-класа - тук всички разновидности, а не само по-скъпите версии, са с многозвенно окачване отзад. Благодарение на него колата стои добре в завоите и е подчертано забавна за каране. Но акцентът тук е другаде: върху удобството и новите технологии.
CLA получава интериора на А-класата, с двата ефектни екрана за приборите и мултимедийната система. С известна патриотична гордост ще напомним, че последната е разработена в София и работи наистина отлично. Гласовите команди могат наистина да улеснят живота ви. Навигацията с елементи на симулирана реалност е фантастично лесна за следване. Усъвършенстваният темпомат може да следва лентата сам и дори да изпреварва сам на магистрала, ако само му подадете мигач. Снабдена със съответния пакет, CLA може дори да се паркира сама.
Трябва само да натиснете един бутон на волана, и темпоматът ще започне да следи ограниченията на скоростта и да намалява според тях, така че да не правите излишни подаръци на пътната полиция.
Седалките са комфортни, но заради скосения покрив задните са монтирани неестествено ниско и възрастни хора ще се чувстват странно в тях. Багажникът запазва 370-те литра обем от А-класата, което не е чак рекорден показател, но е напълно достатъчно.
С две думи, това е една по-скъп и не толкова практична алтернатива на А-класата. Но, както добре знаете, красотата иска жертви. А в случая даже ни се струва, че си ги заслужава.
Още снимки от теста на Mercedes-Benz CLA вижте в галерията: