fallback

Сбъркани ли са наистина всички светофари?

Инженер доказва с формула, че жълтият сигнал трябва да свети по-дълго

Преди няколко години в американския град Нюбърипорт, щата Масачузетс, мъж получава по пощата си фиш от пътната полиция за преминаване на червен сигнал на светофар. Той обаче е убеден, че жълтата светлина на въпросното кръстовище свети прекалено кратко, връща се там и заснема всичко. Така доказва, че краткият жълт сигнал представлява голяма опасност за всички преминаващи коли - някои шофьори дават газ, за да "изпреварят" червеното, а други панически спират, за да не минат на червено. Човекът подава жалба в съда и фишът му е отменен. С това проблемът му е решен.

Друг мъж обаче подема дълга битка в опит да се реформира цялата методология за продължителността на жълтия сигнал. Той се казва Матс Ярлстрьом, електроинженер от щата Орегон, който пощурява, след като съпругата му получава фиш за преминаване на червено и започва съдебен спор. В крайна сметка глобата на съпругата му е отменена, но това не спира Ярлстрьом. Той решава да докаже по математически път, че цялата система с определяне времетраенето на жълтия сигнал е сбъркана. И успява. Докато се "бори със светофарите", Матс води и съдебна битка срещу Съвета на Инженерите в Орегон, който го глобява с 500 долара защото нямал лиценз за практикуване на професията си.

От случая на Матс се поинтересува Институтът на трафик инженерите (ITE), които правят проучване и миналата седмица публикуват резултатите. Накратко, те доказват, че Ярлстрьом е прав. Докладът им по въпроса е дълъг десетки страници, а обобщеният резултат е, че "практиките за определяне времетраене сигналите на светофара" са грешни. Поради това от ITE препоръчват на трафик инженерите да намерят начин за "определяне на подходящата продължителност на интервалите за смяна на жълтия и червения сигнал, която да осигури безопасно преминаване през кръстовищата, като в същото време се запази високото ниво на оперативна ефективност".

Формулата за изчисляване продължителността на жълтия сигнал е създадена през 60-те години на миналия век и е известна като кинематично уравнение. То елиминира това, което се нарича "зона на дилемата" (зоната, в която превозното средство не може нито да спре безопасно, нито да премине през кръстовището преди червения сигнал), стига скоростта на автомобила да е постоянна. Както например, ако карате със 75 км/ч когато светофарът светне жълто и продължите със същата скорост, всичко е наред.

Какво обаче ще стане, ако намалите скоростта, за да завиете. Тогава уравнението се разпада и може да си висите по средата на кръстовището, когато светофарът вече е светнал червено. Подобреното уравнение на Матс, наречено "разширено кинематично уравнение", приспособява факта, че при завиване скоростта пада - до средно 32 км/ч при ляв завой при преминаване през кръстовище и до 19 км/ч при десен.

Прилагане уравнението на Матс генерира изводи, които ще окуражат всеки, който някога се е сблъсквал с жълтия сигнал на светофара и не е успял да го "надвие". Например, ако трафик инженерите искат да зададат времетраене на жълтото, което кара шофьорите да забавят скоростта, а не да дадат газ до ламарината, това означава да удължат сигнала до 7 секунди. Не всички жълти светлини биха мигали толкова. Но дори и тези, които биха, не би трябвало да доведат до "постоянно жълто", при което водачът спира и се взира в сигнала, който все още не се е променил.

В крайна сметка докладът потвърждава, че в цялата ситуация има прекалено много променливи - широчина на кръстовището, възраст на водача, дължина и състояние на автомобила, метеорологични условия, време за реакция и т.н., че няма идеално решение. И следователно, най-добрата преценка дали да преминете на червено може просто да бъде...преценка. Според ITE, "обхватът на променливите ... прави прилагането на нулева толерантност неподходящо." Така че, добри и лоши новини, 108 години след изобретяването на жълтия сигнал на светофара.

Снимки: Shutterstock

fallback
  • #9
    анонимен ( преди 4 години )
    Не съществува "професионален шофьор на PKW" - ти се не отказваш от щуротиите
  • #8
    име ( преди 4 години )
    "Както например, ако карате със 75 км/ч когато светофарът светне жълто и продължите със същата скорост, всичко е наред."!??!? През кое кръстовище се минава с такава скорост?
  • #7
    теслЪ ( преди 4 години )
    3 го е написал най-точно , виждам го всеки ден на живо , как 3-4 секунди във всички посоки е червено и всеки влязъл на жълто в кръстовище се изнася без проблеми.
  • #6
    анонимен ( преди 4 години )
    #6 Професионален шофьор на LKW ли си или на PKW? Аз също съм професионален и съм обиколил Европа, но немското чудо не съм го виждал. Всъщност не е за цяла Германия така, а за някои градове в Бавария и най-вече Мюнхен, също в Берлин и Кьолн съм го виждал. Системите им с "умни" светофари определено не работят. В БГ в това отношение сме доста напред. Ти да си виждал в немско светофар с брояч?Просто НЯМА! Светофари с камери светят продължително червено предполагам за да снимат добре колите.БигБрадър
  • #5
    до предния ( преди 4 години )
    Ее, добре, че само ти си карал в Германия та да ни светнеш!! А представи си, че някои сме професионални шофьори в тая страна, а ти си написал голяма глупост .. или си виждал Германия само по телевизията!
  • #4
    анонимен ( преди 4 години )
    А пък в Германия какви "умни" светофари има не е за разправяне. Може да побърка и най-спокоен шофьор. Също така, немците не са чували за "зелена вълна". Там има червена вълна. Голям и широк булевар със светофари през няколкостотин метра и на всеки светофар си на червено.Такова нещо не съм виждал никъде.Пробвал съм вечер, когато няма движение да карам по-бавно или по-бързо,но не става трябва да се движиш с над 100 км/ч, за да си на зелено.Има и светофари, които когато ги наближиш и свеват чевено
  • #3
    анонимен ( преди 4 години )
    глейте с какви работи се забавляват американските учени. Бравос, бравос. После някой като им подскаже за мигащото 5 пъти зелено, сиг ще останат много учудени.
  • #2
    анонимен ( преди 4 години )
    Трябва по-дълго време във всички посоки едновременно да поостане червено, та да се изнесат бързите, бавните и тогава смяна на светлините!
  • #1
    анонимен ( преди 4 години )
    много сложно да се сложи брояч на всеки цвят като жълтия сигнал да е с продължителност позволяваща безопасното напускане на участъка ако си в зоната на действие на светофара
fallback
Последни