Сериозните трудности за Opel приключиха преди 3 години, когато германският производител премина под шапката на PSA Group. Естествено, това доведе до промяна в моделната гама на марката, като нейните нови модели преминаха на френски платформи и агрегати. Един от първите от тях беше Grаndlаnd X, който е изграден на основата на Pеugеоt 3008.
Сравнително големият германски кросоувър имаше един основен проблем - не се предлагаше с 4х4. Наскоро Peugeot пусна версия на 3008 със задвижване на двете оси и напълно очаквано се появи и такъв вариант при Grandland X. За да може обаче да се справят с новите ограничения за вредни емисии, влезли в сила от 1 януари, двата модела трябваше да бъдат електрифицирани. А това позволи на PSA с един куршум да уцели два заека, като предложи едновременно хибрид с ниски нива на СО2 и задвижване 4х4.
Дали подобна рецепта ще се окаже вярна, ще можем да преценим след време, защото е ясно, че хибридите са само временно решение на екологичните проблеми. Тоест, от една страна те постигат ниски нива на вредни емисии и нисък разход на гориво в градски условия, но пък извън града си харчат повече заради по-високо си тегло, а и цената им е доста солена, поне към момента.
Екипът ни получи възможност да тества новия Opel Grandland X Hybrid, при това в сериозни условия - планинските пътища на Шварцвалд и близките градчета. Под капака на кросоувъра е поставена хибридна система, в която влизат 3 мотора - два електрически и бензинов двигател с обем 1,6 литра, развиващ 200 к.с. Съвкупната мощност на системата е 300 к.с., което е доста впечатляващо постижение.
Идеята на германците е техният модел да се отличава значително от споменатото вече Peugeot 3008 и тя е изпълнена. Приликите между двата модела се ограничават с платформата EMP2, докато на външен вид те нямат нищо общо. Opel Grandland X изглежда доста по-суров и атлетичен, което съответно му носи и предимства пред френския аналог. Различията са факт и интериора, който, между другото, почти не е променян, тъй като през миналата година моделът получи фейслифт.
Разликите са в настройките на шасито, благодарение на които кросоувърът се държи стабилно на пътя. И ако французите залагат на комфорта, при германците окачването е по-твърдо. Типичното за автомобили от този клас накланяне в завой е сведено до минимум, като това се дължи на ниския център на тежестта. Той е постигнат благодарение на поставянето на батерии в пода на автомобила, като това се отразява положително на неговата стабилност на пътя. Клирънсът си остава същият, но увеличението на мощността прави колата по-приятна за каране от досега.
Добро впечатление прави и 8-степенната автоматична скоростна кутия, при която хидротрансформаторът е заменен от многодискова муфа. Всъщност, единият от електомоторите е интегриран именно в трансмисията, което подобрява нейната работа, а вторият е монтиран на задната ос заедно с инвертор и редуктор. Двигателят с вътрешно горене на свой ред задвижва предните колела.
Пробегът само на електричество е около 50 км, като това реално може да се постигне в градски условия, където автомобилът се движи с ниска скорост. Разходът в случая е около 1,6 /100 км, като за това помага батерията с капацитет от 13,2 кВт/ч. Ускорението от 0 до 100 км/ч е под 6 секунди, като това се дължи на електромоторите, които доставят въртящия момент почти мигновено.
Извън града постнигахме разход от около 7 л/100 км, което съвсем не е лош резултат за автомобил със система 4х4, два електромотора и батерия, която се зарежда за 7 часа при използване на стандартна мрежа. Ако има на разположение станция за бързо зареждане или модул Wallbox, времето е под 2 часа.
Шофьорът може да избира между 4 режима на движение - 4WD, Spоrt, Hybrid и Еlесtriс, като именно при последния се движи само на ток. След като батерията изчерпи запасите си, бензиновият двигател започва да играе ролята на генератор и подава енергия съм електромотора на задната ос. Така винаги имате на разположение задвижване на четирите колела.
Opel Grandland X Hybrid 4 | |
300 к.с. максимална мощност | |
520 Нм максимален въртящ момент 235 км/ч максимална скорост 5,9 секунди 0-100 км/ч |
Opel Grandland X Hybrid4 ще може да се възползва и от специалните решения и услуги за електромобили и електрифицирани превозни средства, предлагани от Free2Move Services. Офертата включва карта за зареждане, която дава достъп до повече от 85 000 зарядни станции на територията на Европа, както и приложение за планиране на пътуването. То предлага на водача най-удачните маршрути, като ги изчислява на основата на оставащия автономен пробег на автомобила и местоположението на зарядните станции по пътя. В мултимедийната система Navi 5.0 IntelliLink има вградена навигация, която насочва колата съм съответната станция за зареждане.
Въпросът обаче е дали то винаги е нужно? Хибридният Opel Grandland X съвсем не е предназначен за оф-роуд, а пътищата в Западна Европа, където ще е основният пазар на този автомобил, са отлично почистени и през зимата. Съответно, това намалява нуждата от 4х4 задвижване, което значително оскъпява автомобила. В Opel са напълно наясно с това и предлагат версия на кросоувъра само с предно предаване. При нея електромотор на задната ос няма, докато този в трансмисията се запазва.
В България положението обаче е различно и ще се залага имено на варианта с 4х4, а той никак не е евтин. По-ниското ниво на оборудване стартира от 90 705 лв., а по-високото излиза 93 880 лв, като получавате два цвята на каросерията (капакът и покрива са черни), както и специални 19-цолови джанти. Само за сравнение, базовият вариант започва от 43 500 лв.
Снимки: Automedia.bg