fallback

Електрическа пожарна струва поне 1,1 млн долара

Американска служба първо поръча, но после се отказа от такъв автомобил

Колко струва една пожарна за леки пожари? 100 хиляди? 200 хиляди? Ако е електрическа и е първата в света – над един млн. долара. Това е сумата, която бе готова да плати пожарната служба в Менло Парк, Калифорния. Наскоро от там обявиха, че се отказват от поръчката, тъй като докато получат автомобила сертифициран и готов за употреба, цената му ще набъбне до 1,1 млн. долара.

Електрическият модел е концепция на австрийската фирма Rosenbauer, един от най-реномираните производители на пожарни камиони в света. Rosenbauer произвежда спасителни, пожарни и летищни автомобили от малко след създаването си през 1866 г.

Някои спасителни автомобили като линейките и полицейските автомобили могат да бъдат преобразени с малки изменения в нормалната версия. Наскоро датска фирма представи електрическа линейка, но самата фирма е специализирана в услуги тип спешна помощ, а не в производството на автомобилите. Rosenbauer използва двигатели на BMW или Volkswagen, но прави моделите си самостоятелно.

Концептуалният Rosenbauer Concept Fire Truck (CFT) е създаден да се бори с пожарите в стила на новата демография и броя пожарни поделения, работещи в градски и извънградски условия. CFT може да бъде повдигнат за шофиране и снижаван за работа на място с 50 см. Возилото може да превозва 900 килограма оборудване. Интериорът е модулен, което означава, че пожарните служби могат да монтират резервоари и друго оборудване по собствен избор.

Двата електромотора могат да задвижват модела 30 минути, включително работата на водните помпи, а дизелов генератор работи като помощно захранване за двигателя и други системи. Регулируемият просвет прави камиона по-стабилен при шофиране. Освен това каросерията е по-тясна, а радиусът на завой е по-малък в сравнение с други модели в класа. CFT е покрит и с камери и сензори, които го правят по-безопасен по време на работа.

Пожарните автомобили имат нужда от допълнително оборудване и мощност в сравнение с други автомобили. Това е причината досега да не е имало електрическа версия. Rosenbauer е обобщил някои идеи, представяни досега и дори е боядисал каросерията в ярко зелено, което не е популярно извън Европа.

На интернет страницата на пожарната служба в Менло е публикувано обяснение за отказа. „Не се притеснявайте, ако купим камиона, той ще бъде боядисан в червено, ще има тройно мощностно захранване и ще бъде използван при леки пожари, вместо като камион за гасене от първа линия“. Освен това пожарната подчертава, че депозитът от 200 хиляди долара за първия електрически пожарен автомобил ще бъде възстановен.

Над 1 млн. долара за лек пожарен спасителен автомобил звучи много, но принципно пожарните не са евтини. Нови подобни автомобили в комбинация от пожарен и спасителен автомобил струват поне 500 хиляди долара, а 7-годишни употребявани са на цена 200 хиляди. Специализираните са още по-скъпи, като с лекота могат да преминат сумата от 1 млн.

Високата цена на пожарните модели е друга причина досега новите технологии в задвижването да не бъдат силно разпространени. И докато пожарната в Менло реши да се откаже от камиона, близката служба в град Санта Круз може да поеме тяхната роля като възложител в договора с Rosenbauer.

Снимки: Rosenbauer

fallback
fallback
Последни