Американският гигант General Motors заведе съдебно дело срещу конкурента си FCA Fiat Chrysler за корупция и нелоялна конкуренция. Освен компанията, ответници са и трима бивши висши мениджъри на FCA, замесени в скандала с подкупите за синдикални лидери. Според тезата на GM конкурентът им е бил замесен "в многослойна схема на корупция... за да подкопае честността на колективното договаряне и да причини на GM значителни щети". От General Motors ще искат обезщетение, което "не се изчерпва" с милиардите долари щети, които компанията смята, че е претърпяла.
GM обвини покойния шеф на Fiat Chrysler Серджо Маркионе, че замислил, финансирал и осъществил престъпна корупционна схема
От FCA коментираха, че са "изумени" от иска - както от съдържанието му, така и от избора на момент. Компанията е в процес на ключово сливане с PSA Peugeot-Citroen, а в същото време единствена от трите големи в САЩ още не е договорила новия 4-годишен период с работническия синдикат UAW. "Можем единствено да предположим, че целта е да се прекъсне нашето предложено сливане с PSA и преговорите ни с UAW", се казва в официалното изявление на Fiat Chrysler. "Възнамеряваме яростно да се защитаваме срещу този неоснователен иск и да търсим всякакви правни компенсации за него".
Скандалът с United Automobile Workers гръмна през 2017, когато се разбра, че милиони долари, предвидени за допълнително обучение на членовете на профсъюза, вместо това са харчени за луксозни вещи и услуги от неговите шефове.
Стачката на UAW затвори доста предприятия на GM за цели шест седмици
Сега GM твърди, че корупцията, макар и от различни източници, била "под общия знаменател" на Fiat Chrysler, и заради нея конкурентът им се радвал на по-изгодни договори с работниците. През тази година UAW притисна здравата GM при преговорите за нов колективен договор и стачкува ефективно 6 седмици, нанасяйки на компанията щети за 3 милиарда долара. В крайна сметка GM отстъпи и предложи на работниците доста по-добри условия от първоначално предвидените.
Според GM конкурентът им е виновен не само за стачката, но и за твърде изгодните условия, които компанията била принудена да предложи на работниците си през 2011 и 2015
Съдебният иск директно намесва и покойния шеф на FCA Серджо Маркионе, който бил "централна фигура в замислянето, изпълняването и финансирането на измамата", каза адвокатът на GM Крейг Глидън. Според него корупционната схема на FCA се е отразила при преговорите на GM със синдикатите през 2011, 2015 и, по всяка вероятност, през 2009. Глидън призна, че работодателят му не е търсил контакт с Ford, който също е засегнат от този въпрос. Искът не включва нито UAW, нито някой от бившите му служители.