fallback

Британец направи батерия за 2400 км пробег

Основният проблем е, че не се зарежда, но я пускат на пазара догодина

Съвременните електромобили в най-добрия случай могат да изминат до 600 км с едно зареждане. Този показател обаче не е достъпен за всички модели. Потребителите искат повече, затова много производители и лаборатории се концентрират върху значително увеличаване на пробега, без развитието в тази насока да изпразни бюджета им. Като цяло може да се каже, че еталонът на този етап е показател от  800-1000 км. Британският инженер Тревър Джаксън обаче твърдиу че е успял да разработи батерия, която може да осигури пробег от 2400 км!

Подобен показател, по думите му, може да е налице, да речем, за Tesla Model S, която вече е в състояние да измине 592 км с едно зареждане. За да се увеличи 4 пъти пробега на калифорнийския лифтбек, е необходимо да се замени неговата литиево-йонна батерия с подобна по големина алуминиево-въздушна, създадена от Джаксън. Инженерът твърди също така, че този източник на захранване, е и много по-лек.

Оказва се, че опити за прилагането на комбинацията от метал и въздух в толкова сложна технология са правени още през 60-е години на миналия век. Тогава учени работят по подобен проект, но не успяват да го комерсиализират. Същността на разработваната система е производството на електричество чрез комбиниране на алуминий с електролит и последващата му реакция с въздух. През 60-те технологията е пълна с ограничения: за получаване на подходяща реакция се изисква използването на скъп и чист алуминий; електролитът е отровен и корозивен; самата реакция води до образуването на гел, който запушва въздушните пътища.

Джаксън обаче твърди, че е успял да подобри електролита до такава степен (по-специално, да го направи безвреден), че вече може безопасно да се използва в този вид технологии. Освен това неговата батерия вече не се нуждае от скъп и чист алуминий (сега алуминият е най-разпространеният метал на земята и е много по-лесно и по-евтино да се рециклира, отколкото елементите на литиево-йонната батерия), а първите тестове показали, че алуминиево-въздушната батерия има плътност на енергията 8-9 пъти по-голяма от тази на литиево-йонния й аналог.

Единственият и в същото време много съществен недостатък на такава батерия, е липсата на възможност за "презареждане", тъй като електролитът "изяжда" алуминий, когато влезе в реакция с него. И при това, тя ще струва скъпо - около 5000 паунда. Има обаче и един добър момент: батерията, според създателя й, е лесно да бъде заменена с нова - необходими са само 90 секунди.

Идеята е такава батерия да може да се купи във всеки супермаркет.  Британската компания Austin Electric вече прояви интерес към този продукт и се зае с промоцията му, като се планира алуминиево-въздушната батерия да се появи на пазара през следващата година. Поне такива са плановете на Джаксън и компанията.

Честно казано, отстрани погледнато това нещо прилича на голямо безумие - има твърде много подводни камъни и недомислени неща. Не трябва обаче да изключим възможността Джаксън наистина да е разработил сензационна батерия, която може би ще обърне автомобилната индустрия с главата надолу. Но засега това е само "може би".

fallback
  • #10
    Поршеджията ( преди 2 месеца )
    Taycan е далеч от класа на Model 3, тоест няма как да се сравняват много, много. Да и двете са автомобили, но ford mondeo не се сравнява с panamera, нали? Идеята на Порше беше проста - да покаже, че производители като тесла имат още много хляб да яде, докато произведе автомобил, във формата, която ние познаваме. Taycan може да се мери с Model S и пак резултатите не са кой знае колко далеч в сферата на батерия.
  • #9
    Кико ( преди 2 месеца )
    А къде по-лесно е просто да си смениш водородната клетка и да продължиш нататък!
  • #8
    Енергизер ( преди 2 месеца )
    Тази батерия е като бензинът, но по-лоша. По-лоша в смисъл, че е далеч по-неекологична и по-скъпа. Никакъв напредък на технологиите няма да промени това, тъй като тези недостатъци са заложени в самият принцип на работа. Почти не се рециклира - в края на цикъла алуминият вече е съединение. Може да се отдели с електролиза, но процесът е страшно енергоемък - трябва да вложиш ток, с който теслата би минала четворно.
  • #7
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Технологията изглежда реална, като остава въпросът за цената. Ако нова струва 5000, изхабената трябва да се изкупи за 4900 за рециклиране, за да се върже сметката. Което е силно съмнително, а ще има и такса подмяна на бензиностанцията.
  • #6
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Разхода е впечатляващ - близо 5 лева на километър .
  • #5
    анонимен ( преди 2 месеца )
    До #2 Имаш право на мнение колкото и да е глупаво
  • #4
    TSLA ( преди 2 месеца )
    Защото с друга ел. кола не можеш мина 600 км в реални условия, без да спираш. Хората не са тъпи - на сух кладенец никой за вода не ходи. Тест на Motor Trend, публикация от 23.04: Model S Raven (т.е. с новия мотор от Model III): 365 мили (587км) от Fremont до L.A., изминати със скорост 105-112 км/ч при пуснат климатик. Остатъчен пробег при пристигане: 41 мили (66 км). Никой не харесва Tesla, обаче като няма кой да ги бие от 10 години. Тайкан? Един малосериен модел на 2-йна цена? Ей сега..
  • #3
    Ути ( преди 2 месеца )
    Бля бла бля. На бас че е фейк нюз.... и това е батерията на дедовия...
  • #2
    panasonic ( преди 2 месеца )
    И защо давате за пример Тесла? Защото е модерно нали? Тесла е далеч от понятието автомобил.
  • #1
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Няма такава тъпотия.
fallback
Последни