Какво общо имат BMW 2002 Turbo, Jaguar XJ220, Renault Megane R26.R и Alfa Romeo Montreal? Всички те са чудесни автомобили, представени в лоши времена. Под „лоши времена“ се има предвид времена на индустриални спадове, глобални рецесии или петролни кризи или всичко едновременно.
Представен първоначално като безименна концепция на Експо 67 в Монреал, купето с 2+2 места бързо привлича фенове, а при дебюта на серийната версия на автосалона в Женева три години по-късно, то вече носи името на канадския град.
Между двете събития се случват много промени. 1,6-литровият двигател на концепцията от Giulia е заменен от 2,6-литров V8 от състезателните 33 Stradale и Tipo 33. Двигателят е със сух картер и с горивен инжекцион, което му позволява да развие 200 к.с. и 235 нютонметра. Трансмисията е петстепенна механична и е допълнена от блокаж с ограничено приплъзване.
Тези данни са достатъчни за Montreal да ускорява от 0 до 100 за 7,1 секунди и да развива 235 км/ч максимална скорост. Шасито му е споделено с Giulia GTV с двойни А-образни носачи с пружини и амортисьори, което предполага отлично пътно поведение.
Но суперавтомобил от 70-те не се купува само заради представянето. Montreal е изумително красиво – както на снимките, така и на живо. Някои от детайлите заслужават внимание, например полу-капаците, които се отместват при включване на фаровете, отворът за въздух в капака и вентилационните отвори в задната колона.
Но красотата има своята цена, която в случая с Montreal е била по-висока от тази на конкурентите. Това го поставя в още по-неизгодна позиция през 1973 г., когато настъпва петролната криза и много от западните икономики изпадат в рецесия. За разлика от други неуспешни проекти, Montreal не загива и се продава до 1977 г. Дотогава са произведени 3925 броя, от които едва малка част са налични днес.
Днес добре запазени екземпляри като този от снимките се продават за над 70 хиляди британски лири (около 77 хиляди евро).
Снимки: Pistonheads