От Mercedes с гордост ще ви кажат, че тъкмо те изобретиха луксозния SUV, като пуснаха оригиналната М-класа през 1997 година.
ТОВА Е САМАТА ИСТИНА - стига за момент да забравите за съществуването на Range Rover. Но гордостта е примесена и с малко гузна съвест. Просто защото след това М-класата си спечели и друга слава: на най-калпавия Mercedes, произвеждан някога. Отначало тя бе замислена като съвместен проект с Mitsubishi. Когато той пропадна, германците набързо я разработиха сами - но за беда точно в мрачния мандат на Юрген Шремпф, който бе решил да увеличи печалбите чрез поголовни икономии. В резултат този иначе нелошо измислен всъдеход се оказа не само най-ненадеждният Mercedes в класациите на TUV, но и най-чупливият автомобил изобщо, с едни гърди дори пред първата Dacia Logan.
С времето качеството постепенно се върна там, където очакваме да е един Mercedes, но петното върху името си остана. Накрая в Щутгарт не издържаха и просто прекръстиха модела на GLE. Едва сега обаче новото име получава и нов автомобил, на който да се лепне.
ВТОРОТО ПОКОЛЕНИЕ НА GLE окончателно къса връзката със злополучния си прародител. То идва на нова платформа, с нова гама от двигатели и, което е най-съществено, с изцяло нов интериор. При двигателите всъщност изборът не е чак толкова голям, колкото беше доскоро - благодарение на новите екостандарти. Има шестцилиндров редови бензин с хибридна система и 389 коня. Има и 53 AMG, с почти 500. Има два шестцилиндрови дизела, с 270 или 330 коня. Но с нехарактерна за нас скромност предпочетохме да тестваме най-разумната версия: с два литра обем, четири цилиндъра, 245 коня и цена, която няма да качи кръвното на счетоводителя ви.
ТОЗИ МОТОР НИ СЕ СТРУВА напълно достатъчен. Новият GLE наистина стои на пътя несравнимо по-стегнато, без помен от пиянското полюляване на предишния. Но си остава типичен Mercedes, който набляга на комфорта, а не на динамиката. Ако все пак се разбързате, 7 секунди от 0 до 100 км/ч не е толкова зле.
1950 куб. см работен обем 245 к.с. максимална мощност 7.2 секунди 0-100 км/ч |
Деветстепенният автоматик също се отнася с леко неодобрение към прекалено спортното шофиране. Но иначе работи съвсем гладко.
Като екстра можете да си поръчате адаптивното въздушно окачване от S-класата, което сканира пътя отпред и реагира превантивно на всякакви неравности. Но и без него GLE вози достатъчно меко. Стига да не се изсилите с 22-цолови джанти, разбира се.
НИКОЙ НИКОГА НЕ Е ВИЖДАЛ подобен автомобил да се движи извън пътя, но ние решихме все пак да го пробваме и останахме приятно изненадани. С 19 сантиметра минимален просвет, тази кола е далеч от способностите на G-класата. Но не е и паркетен джип. Задвижването на четирите колела ползва едностепенна трансферна кутия и отворен централен диференциал, който може да разпределя въртящия момент поравно между двете оси. На хлъзгав терен компютърът праща спирачни импулси към колелата, които в момента нямат сцепление, и така избягва буксуването.
Новата кола е с почти цяла педя по-дълга, което дава доста повече пространство вътре и позволява при желание да си поръчате и трети ред седалки - макар че те са подходящи само за деца. Багажникът спокойно побира внушителните 630 литра.
НО НАЙ-СИЛНИЯТ КОЗ Е ОТПРЕД. Предишните поколения изглеждаха като работни кончета, на които някой набързо е лепнал по малко кожа и хром, за да имитира лукс. Сега вече имитации няма: отвътре GLE по нищо не отстъпва на луксозните седани на Mercedes. Материалите са първокласни. Дори бутоните за прозорците са от истински полиран алуминий. Вместо забодена по средата на таблото мултимедия колата получава новата система MBUX с двата 12-инчови екрана, събрани в едно.
Уредите са изцяло дигитални и могат да ви показват каквото поискате, а графиките са просто отлични. Управлението на функциите с този тъч пад все още ни се струва по-неестествено от въртящия се контролер при BMW. Но за компенсация тук получавате един от най-добре функциониращите гласови асистенти. А също и познатите от Е-класата помощници при шофирането, които могат да завиват, да спират и дори да изпреварват вместо вас.
КАТО КАЗАХМЕ, ЧЕ ЦЕНАТА няма да уплаши счетоводителя ви, може и малко да послъгахме. Базовата 300d започва от 121 000 лева, което не е точно бюджетно решение. Но пък включва доста серийно оборудване - светодиодни автоматични светлини, автоматичен климатик, мултифункционален волан, кожен салон, камера за задно виждане, двата големи екрана на мултимедията, а също и деветстепенния автоматик.
С доста допълнителни глезотии обаче нашата тестова кола вдига летвата до почти 160 000 лева. За тези пари можете да си купите двайсет и пет оригинални М-класи. Но само в кръга на майтапа, разбира се.
Още снимки на новия Mercedes-Benz GLE вижте в галерията: