fallback

Какъв вид брониране на автомобила съществува

И може ли то да ви спаси от изстрел от ръчен противотанков гранатомет

Автомобилът отдавна е станал неразделна част от живота на огромен брой хора, включително на много влиятелните и заможните. Излишно е да се казва, че от време на време такива хора стават обект на опити за покушения. Никой не иска да се срещне рано със свети Петър и затова при първа възможност човек с повече пари, разбира се, бърза да защити себе си по всякакъв начин, като бронира своя автомобил. Ето какъв вид брониране на автомобила съществува и от какво предпазва.

Балистична защита

През 2006 г. европейската асоциация VPAM - Vereinigung der Prüfstellen für angriffshemmende Materialien und Konstruktionen (Асоциация на центрове за сертифициране на устойчиви на куршуми материали и конструкции) одобри новия международен стандарт, който съдържа 14 нива за защита срещу куршуми. Този стандарт разглежда само възможността за защита от балистични заплахи (куршуми, шрапнели, осколки и др.). Всяко ниво на класификация съответства на определен калибър и вид боеприпас. Важно е обаче да стане ясно следното. Никакво брониране не е абсолютно. Всеки клас броня описва определен шанс за защита, но не дава 100% гаранция за спасение.

По-рано на Запад (а и в редица други страни) за брониране на автомобили беше използван стандартът EN. Днес той се счита за морално остарял и не се прилага. Освен това стандартът VPAM разглежда проблема с автоматичната защита цялостно, за разлика от своя предшественик. Той разглежда всеки автомобил като цяло, а не работи с отделни стъкла, бронирани листове и ъгли на конструкцията. С други думи, VPAM е по-добре свързан със суровата действителност.

Както можете да се види от таблицата, първите пет нива на VPAM са противодействие на "дребосъците", брониране, способно да устои на 9-мм патрони или 357-ми калибър за пистолет. Най-популярните автомобили с такава защита се използват в Латинска Америка, където има проблеми с уличната престъпност. Бронирането от шесто до десето ниво вече е много сериозна защита. Шестото ще издържи на изстрел от АК-47, а десетото най-вероятно на бронебоен запалителен куршум. Интересен факт е, че брониране от десето ниво увеличава масата на колата (средно) с 240 кг. Това предполага поставянето на 80-мм прозорци и бронирани листове с дебелина 18-24 мм.

Следват 11-о и 12-о ниво. Такова брониране не е много популярно по две причини. Първо, то е изключително скъпо. Второ, само волфрамови боеприпаси с калибър 7,62 мм могат да поразят такава броня, а оборотът на такива патрони е много ограничен, дори на черния пазар. В края на таблицата са 13-о и 14-о ниво. Тук нещата вече опират до военната техника. Необходимо ли е да се обяснява, че такова брониране не е изключително скъпо, а космическо скъпо. Освен това не е възможно да се постави такава броня на всеки "обикновен" автомобил. Макар че на теория, разбира се, всичко е възможно. Важното е клиентът да има пари. След като получи такава броня, колата му ще издържи на обстрел от 14,5-мм картечница, монтирана върху БТР-80.

Тук трябва да се отбележи, че стандартът VPAM не изключва съществуването на други аналогични системи. Напротив. В Русия например има GOST R 50963-96 и GOST R 51112-97, в САЩ - NIJ 0108.01, а във Великобритания - BS 5051. По-важното е, че в крайна сметка всички тези съвременни стандарти са създадени на един принцип.

Защита от взрив

По-горе стана дума за балистичната защита. Тя обаче по никакъв начин не касае взривовете. Редица недобросъвестни компании, специализирани в защитата на превозни средства, хитруват, като определят балистични показатели на бронирането за комплексни. Всъщност обаче, защитата на автомобил от взривове е отделна статия и цяла наука. Най-известният стандарт е международният ERV 2010.

Като цяло, принципът на класификация е подобен на този, използван при разработването на балистична защита. Тук обаче не става дума за видовете калибри на боеприпасите, а за видовете взривни устройства, тяхната маса и посоката на експлозията. Първото ниво на брониране срещу взрив включва противодействие на противопехотни мини или три ръчни гранати от тип DM 51, хвърлени под колата на покрива й.

Разбира се, първото ниво няма да спаси човек от по-сериозните мини. Нататък всичко е много просто - колкото по-високо е нивото на защита, толкова по-голяма е масата на заряда, която то може да поеме, предотвратявайки (най-вероятно) смърт и сериозни наранявания на хората в салона. Отделен в този случай е защитата срещу импровизирани експлозивни устройства. Факт е, че всички основни нива разглеждат предимно военните "професионални" експлозиви.

Важно е да се отбележи, че нито един вид автомобилно брониране не може да спаси колата от изстрел от ръчен противотанков гранатомет. Това ще изисква най-малкото динамична анти-кумулативна защита. А такава никой няма да сложи на своя Mercedes-Benz S-Class.

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 5 години )
    Под колата на покрива и?!?!?!? ОМГ, ***!
  • #2
    анонимен ( преди 5 години )
    Абсолютно вярно, тия бронирани автомобили са за успокоение на собственика.Според може и без специални боеприпаси.Все пак този човек не живее в тая кола, от време на време излиза от нея :)
  • #1
    сапьора ( преди 5 години )
    Ако въпросният човек е поръчан от друг, който има възможности, няма да го спаси никакъв брониран автомобил. Една кумулативна мина се залепя отдолу на колата и се задейства с дистанционно. Нищо не може да го спаси! Или пък моторист минава и в движение я залепя на страничната врата и отпрашва, а тя експлоатира след секунди. Няма спасение! Разбира се такива боеприпаси трудно се намират, но с пари и съответните връзки се намират. Зависи от мишената и кой я е поръчал! С РПГ е класика и е 90% сигурно!
fallback
Последни