Докато в България се обсъждат какви ли не мерки за повишаване на контрола върху движението по пътищата, но нещата не се променят в положителна посока, то в повечето европейски държави се случва точно обратното. А основният метод за това е затягане на контрола върху шофьорите и съответно увеличение на глобите, което се оказва един от най-ефективните начини за борба с нарушителите.
Германия
Министърът на транспорта на Германия - Андреас Шоейр, предложи в началото на август редица инициативи за увеличение на контрола върху движението и за промени на сегашните правилници. Основната идея е въвеждането на нови глоби, които ще намалят броя на нарушителите. Например, водачите, които блокират аварийните ленти и пречат на спасителните екипи, ще плащат глоба от 230 евро и ще остават без книжа за месец.
Инициативата на министъра предвижда и увеличение на глобите за неправилно паркиране от 15 на 100 евро. Навлизането в лентата за велосипедисти също ще се наказва сурово. Предстои обаче тези предложения да бъдат одобрени от Бундестага, като това може да стане още през следващия месец и така промените ще влязат в сила още преди края на годината.
Франция
С увеличение на глобите се сблъскват и шофьорите във Франция. Наскоро бяха приети промени, засягащи движението по магистралите, като основната от тях засяга тези, които забавят движението в крайна лява лента. Те ще бъдат глобявани до 150 евро. Минималната скорост за движение в лявата и средната ленти на аутобаните в страната е 80 км/ч и кой се движи с по-малко, ще плаща глоби. При издължаване на място санкцията е 22 евро, а в рамките на седмица - 35 евро. При просрочване сумата скача до 150 евро. Изключение ще се прави само за автомобили, които са претърпели авария, но в такъм случая трябва да бъде уведомена полицията.
Великобритания
Във Великобритания властите започват кампания срещу шофьорите, които не си слагат предпазен колан. Глобата в момента е 100 паунда за Англия, Уелс и Шотландия, и 150 паунда за Северна Ирландия, като към нея се добавя още едно наказание - натрупване на контролни точки. Когато се съберат 12, книжката се отнема за срок от до 3 години.
Основните промени в правилника за движение в Обединеното кралство вече влязоха в сила, като те засягат и магистралите. Там е въведена глоба от 100 паунда за движение в аварийната лента и също се трупат наказателни точки. Вече е задължително обучаващите се шофьори да карат и по магистрала (с инструктор, разбира се).
Италия
Властите в Италия също подготвят промени, които ще влязат в сила до края на годината- Основният проблем е нежеланието на хората в автомобила да поставят предпазни колани, както и говоренето по телефона от шофьорите. Промените вече са одобрени от долната камара на Сената, като предстои окончателното им гласуване. Когато това стане, хванат да говори по телефона по време на движение водач ще остава без книжка за срок от до 2 месеца и ще плаща до 250 евро глоба. Освен това, шофьорът ще носи отговорност и съответно ще подлежи на наказание, ако някой от пътниците в колата е без предпазен колан.
Испания
В Испания решиха да не въвеждат по-строги правила за движение, а само да контролират по-сериозно спазването на сегашните. От август вече се използват дронове за наблюдения на най-опасните участъци от пътищата в страната. Ако бъде забелязан нарушител, сигналът за него се предава в управлението, където веднага се написва глоба и тя се изплаща на виновника заедно със снимка на провинението му.
Гърция
В Гърция основният проблем се оказа пушенето зад волана и от началото на август в страната действат жестоки мерки. Всички шофьорите на таксита, автобуси и друг обществен транспорт ще бъдат глобявани по 1500 евро, ако запалят цигара, докато са на работа. Отделно от това ще се отнема и свидетелството за правоуправление за срок от месец.
Ако в салона на автомобила има дете на възраст до 12 години, санкцията за шофьор, който пуши е 3000 евро. Ще се отнема и книжката. С 1500 евро олеква човек, който пуши докато кара, толкова е и санкцията за пасажер в автомобила, позволил си запали цигара.