fallback

Най-перспективните конкуренти на Tesla

Могат ли тези 5 малки компании да се борят с играч №1 на пазара на електромобили

Илон Мъск и неговата Tesla не са единствените играчи на световния пазар на електрически автомобили. В момента в света има няколко десетки компании, всяка от които някъде следва пътя на Tesla. Това са в повечето случаи малки компании, специализирани в производството на електрически автомобили, с пет от които ще ви запознаем в този обзор.

NIO

По-рано китайската NIO се наричаше NextEV. Под този бранд компанията бе създадена през 2014 г. с усилията на китайския инвеститор Уилям Ли. Предприемачът казваше, че с производството на електрически автомобили иска да се справи с екологичните проблеми на Китай. Противно на стандартната бизнес логика, NextEv започна своята дейност не с демонстрация на прототипи и производство на автомобили, а със скъпа рекламна кампания. Китайският производител изпрати отбор за участие във Формула Е и стана победител още в първия си сезон. Важно е да се знае, че тогава NextEV нямаше електрически автомобили, подходящи за продажба. Едва през 2016 г. показа първия си електромобил - NIO EP9. Оттогава се появиха 16 бройки на цена от по 1,2 млн. долара. Последваха серийните модели ES8 и ES6 за китайския пазар. Повтаряйки бизнес модела на Тесла, NIO инвестира не само в разработването и производството на електромобили, но и в създаването на инфраструктура за тях. В началото на 2019 г. компанията завърши изграждането на първата мрежа от станции за зареждане на батерии на магистралата между Пекин и Шанхай. До 2020 г. компанията планира да построи над 1100 станции за зареждане в Китай. Още през 2018 г. анализатори заявиха, че "акциите на NIO са силно надценени" и капиталът на компанията трябва да започне да расте едва през следващите 12-18 месеца.

Xpeng Motors

Китайският стартъп Xpeng Motors също бе основан през 2014 г. и през последните пет години успя да изпревари много конкуренти. На компанията не й попречи дори обвиненията от страна на Tesla в откровена кражба на технологии. През 2018 г. Xpeng Motors представи и скоро след това пусна в производство първия си електрически всъдеход - G3. А през април 2019 г. компанията показа купето си P7. Стартъпът няма собствен завод, нито фабрика за сглобяване и производство на автомобили. Колите на бранда се правят на мощностите на автомобилния производител Haima, който е собственост на китайската държава. В този завод се произвеждат около 3 хиляди електрически автомобила месечно. Към днешна дата Xpeng Motors е успяла да привлече 1,3 млрд. долара инвестиции - по-специално компанията е подкрепена от гигантите на китайския технологичен бизнес Alibaba и Foxconn. Последният е известен като един от най-големите доставчици на Apple. Сега Xpeng търси инвеститори за 500 милиона долара, след което смята да организира първично публично предлагане на акции.

Rivian

Американският стартъп Rivian се появи не сцената през 2009 г. под името Mainstream Motors. Интересното е, че първите му автомобили - електрическите кросоувър R1S и пикап R1T, бяха показани на широката публика едва в края на 2018 г. За този период Rivian успя да направи, или купи, четири завода в САЩ, нае повече от 700 служители, а освен разработването на електрически автомобили се зае с безпилотни системи. Много важен факт, според експертите, е че автомобилите на Rivian имат характеристика, която конкурентите все още не са успели да приложат: подобно на някои модели смартфон, електричките на компанията могат да прехвърлят заряда си една на друга. За да се осигурят качествени електрически автомобили, основателят на компанията Ар Джей Скъриндж нае опитни дизайнери от McLaren и Jeep, а също така привлече 450 милиона долара от трима основни инвеститори: саудитската бизнес групировка Abdul Latif Jameel, японската Sumitomo и международната банка Standard Chartered.

Rimac

Историята на Rimac започва по необичаен начин: през 2006 г. хърватският инженер и състезателен ентусиаст Мате Римач купува BMW E30 1984. По-късно на едно от състезанията двигателят на автомобила изгаря. Разстроен, Римач решава да замени ДВГ с електрически. В продължение на шест месеца, с помощта на приятели в гаража на баща си, той превръща старото BMW в електрическа кола. След това инженерът започва да се замисля за създаването на собствен електромобил от нулата. За тази цел през 2009 г. се появява компанията Rimac Automobili. Две години по-късно тя показва супермобила Concept One. След активни преработки, Rimac създава и произвежда осем такива коли, а на автомобилното изложение в Женева през 2018 година показва Concept Two - още по-технологичен, бърз и скъп модел. Цената му е 2,1 млн. долара. И въпреки, че производството на този автомобил  още не е започнало, всичките 150 планирани коли са продадени чрез предварителни заявки само за три седмици. Първите купувачи ще получат своя Concept Two през 2020 г. Компанията си сътрудничи активно с Aston Martin (занимава се с производство на хибридните батерии за хиперавтомобила Valkyrie), Jaguar, Renault и Pininfarina. А през юни 2018 г. 10% дял в Rimac купи Porsche.

Lucid Motors

Стартъпът Lucid Motors се появява благодарение на бившия вицепрезидент на Tesla Бърнард Це през 2007 г. Це напуска компанията на Илон Мъск, малко след като това правят основателите й Мартин Еберхард и Марк Тарпънинг. Тогава Lucid Motors се нарича Atieva, а сегашното си име получава през 2016 г. В самото начало стартъпът се занимава с разработване и производство на електрически батерии, но през 2014 г. компанията обяви, че ще прави собствен електромобил. Импулс за това бе инвестицията от 100 млн. долара от китайския концерн BAIC Group и компанията LeEco. Първият автомобил - седанът Lucid Air, бе показан през 2017 г. Той обаче не бе качен на конвейера, защото компанията не разполагаше с достатъчно средства, за да реализира масовото му производство. Сега обаче парите трябва да са достатъчни: миналата есен Lucid Motors получи инвестиция от 1 млрд. долара от Фонда за национално благосъстояние на Саудитска Арабия, която притежава 5% от акциите на Tesla. През февруари 2019 г. директорът по технологиите на Lucid Motors Питър Роулинсън заяви, че компанията се готви да излезе на фондовия пазар, но ще направи това само след пускането на Air в масово производство.

fallback
  • #1
    Римац ( преди 5 години )
    Забравяте моя приятел Ахмед Мерчев от село Слащен. Неговите електромобили са най-добри. Изброените тук, включително бъдещия ми Rimac Concept Two, са просто жалки в сравнение с колите на Мерчев.
fallback
Последни