Ford ще продължи политиката на драстично орязване на разходите, като съкрати около 10 процента от цялата си работна сила по света, потвърди официално американската компания вчера. Над 7000 от служителите с постоянни договори ще бъдат освободени, огромната част от които - в Германия. Този път обаче съкращенията ще засегнат и около 2300 от работниците в САЩ, твърди The Financial Times.
Главният изпълнителен директор на Ford Джим Хакет, който за миналата година получи от компанията възнаграждение от 17.7 милиона долара, включвайки и бонусите
Още в началото на годината главният изпълнителен директор Джим Хакет разкри плана, чиято цел е да спести 11 милиарда долара и да увеличи нормата на печалба, за което настояват акционерите.
До момента обаче Ford не смееше да говори за съкращения в САЩ, за да не си навлече гнева на президента Доналд Тръмп, избран най-вече заради обещанията си да възроди работните места в т. нар. "ръждив пояс" - някогашните машиностроителни центрове в Мичиган, Охайо, Пенсилвания и Индиана. Конкурентът GM бе много остро критикуван и дори заплашван от Тръмп заради решението си да затвори четири фабрики на американска територия.
"Ford е семейна компания и да се сбогуваме с колеги е трудно и емоционално", писа в писмо до работниците Джим Хакет (който миналата година получи почти 18 млн. долара възнаграждение). Според него обаче мярката била необходима, за да ускори малко процеса на вземане на решения в компанията и да я подготви за все по-бързото темпо, което ще изисква автомобилният бизнес в бъдеще.
Колкото и да са мащабни, тези съкращения едва ли ще са последни: те спестяват не повече от 600 млн. долара разходи, далеч от целта от 11 милиарда.
Следващата задача на Хакет е да измисли какво да прави с европейското и китайското поделения, които не носят очакваната от акционерите печалба. Според някои спекулации в момента отчаяно се търси купувач за Ford Europe, но няма сериозен интерес. Хакет вече обяви, че ще зачеркне и бизнеса с товарни автомобили в Южна Америка.
Най-засегната от съкращенията ще е работната сила на Ford в Германия, в заводите в Кьолн и Заарлуи
Друг начин за ограничаване на разходите ще е партньорството с Volkswagen, което засега се простира само до лекотоварните автомобили. Много анализатори обаче прогнозират, че Ford ще иска да използва и технологиите на VW в областта на електромобилите, за да не инвестира тепърва милиарди в създаването на собствени.
Отделно от това компанията безмилостно зачерква всички модели, които не носят добра печалба. От обширната в миналото гама от леки автомобили в САЩ сега са останали само два, цялото останало производство се пада на по-доходните пикапи и SUV.