Изследователи от германския институт "Фраунхофер" използват виртуални човешки модели при симулации на автомобилни катастрофи. Сега те изучават ефекта на напрежението в мускулите върху последиците от ПТП. Моделите отчитат напрежението на мускулите на пътниците на превозните средства при изчисленията на бъдещи наранявания, които не се вземат предвид при краш тестовете, където се използват класически манекени.
Мускулатурата оказва значително влияние върху поведението на тялото по време на сблъсък. Ако водачът се отпусне, преди автомобилът да бъде ударен, мускулите му се свиват и стават по-твърди. Върху човешкия модел THUMS Version 5 бяха изследвани четири различни състояния на напрежение на в мускулите и техния ефект върху тежестта на нараняванията при симулиран челен удар.
Оказва се, че напрежението в мускулите значително променя поведението на пътниците в превозното средство и в зависимост от степента му при злополука могат да се очакват различни наранявания. Особено що се отнася до шофиране на автоматични и полуавтоматични превозни средства, когато човек е отпуснат и не очаква сблъсък. Все пак, когато човек шофира, той вижда в перспектива и има време да реагира, за разлика от друг, който е поверил тази дейност в ръцете на автопилота.
Резултатите ще бъдат ценен материал за бъдещи изследвания в областта на пасивната безопасност. Учените още не разкриват какво е още по-добро за човек по време на ПТП - да бъде в отпуснато или напрегнато състояние. Но битува мнението (въпреки че няма научно потвърждение), че пияните хора, които са доста отпуснати, по-често оцеляват при падане от голяма височина именно защото мускулите им не са напрегнати. Сега германските учени трябва да потвърдят или отрекат този факт само по отношение на трезвите собственици на автомобили. Резултатите могат да бъдат доста любопитни.