fallback

Историята на една неуморима Lancia Stratos

От 70-те години до днес колата редовно участва в състезания

Stratos заема достойно място сред рали легендите на Lancia, а клиновиднита й форма няма как да бъде сбъркана дори и от тези, които не са особено изкушени от състезанията. А сред малкото оцелели бройки Stratos има такива, които са феномен с оглед на бройката състезания, в които са участвали. На сайта на Classic Driver се продава точно една такава Stratos, която е подготвена по правилата на някогашната Група 4 през 1977 година и оттогава насам редовно радва феновете, макар и с различни пилоти зад волана.

Колата се продава от Gipi Motors в Белгия, като според документацията й този Stratos излиза от завода на 20 април 1976 година и 12 месеца по-късно е продадена на първия й собственик – Роберто Низардо. С нея той участва в едно състезание, след което я продава на Jolly Club, като през 1978 следват участия на писта и планински състезания, както и титлата при серийните автомобили в Купата на Италия. Пилотът на този Jolly Club – Леополдо ди Лучия след това получава колата от тима вместо премиите от спонсора и участва сам с нея в планински надпревари през 1979.

През 1980 идва нова промяна – колата става собственост на друг пилот – Антонио Рунфола от Сицилия, който я подготвя за ралита и я кара почти два сезона в Италия. През юли 1981 пиян шофьор се удря челно в Stratos-а по време на тест на междуградски път. За щастие, историята не приключва тук. Собственикът намира още един Stratos за донор и възстановява колата напълно, но настоящият продавач не може да удостовери какви точно са били ремонтите по автомобила след тежката катастрофа.

Рунфола участва в 12 ралита с тази кола през 1982, печели 7 от тях, а след това я продава на Мауро Сканавино, президент на Италианската автомобилна асоциация, се състезава с този Stratos до 1995 година, след което го продава на специализирана компания за търговия с автомобили, откъдето през 2001 я купува друг пилот, който я кара до 2007 в поредица планински състезания. После колата се озовава в няколко търговци и накрая през 2010 я купува бившият пилот във Формула 1 Ерик Кома, възстановява я напълно и започва да жъне победи в различни състезания за исторически автомобили.

През 2015 колата отива у друг дилър, който през 2016 я продава на настоящия й собственик Gipi Motors, където автомобилът отново претърпява пълна реставрация.

Кола с богата и интересна история, като се очаква, че цената й ще е около половин милион долара, все пак това е оригинален Stratos, защитавал цветовете на Delta Corse и Jolly Club, като между 1977 и 1982 година автомобилът записва общо 21 победи.

 

fallback
  • #2
    dr.kurtev ( преди 5 години )
    Вече класика !
  • #1
    ??? ( преди 5 години )
    "... все пак това е оригинален Stratos,"-три пъти "реставрирана" , колко оригинална да е?
fallback
Последни