fallback

Пет начина, по които задръстванията бавно ни убиват

Струва ли си в трафика да превключите климатика на вътрешна рециркулация?

Задръстванията могат да ви скъсат нервите, особено докато гледате как някой "хитрец" се мъчи да изпревари всички през бус лентата или аварийното платно, увеличавайки още повече тапата. Но дори и хората, които запазват пълно самообладание в тежкия трафик, плащат висока цена за престоя си в него - просто като дишат. Към добре познатите ефекти от мръсния въздух, като астма и кожни заболявания, сега се прибавят поне още три потенциално фатални последствия.

29 ПЪТИ ПО-МРЪСЕН ВЪЗДУХ. Няколко независими проучвания в последните години се занимаха с ефектите на задръстванията върху здравето, а уважаваното медицинско издание The Lancet ги обобщи в една публикация този месец. Въздухът в зоните на тежки задръствания съдържа между 14 и 29 пъти повече вредни частици, отколкото при нормално движение. Дори да сте в автомобил с плътно затворени стъкла и работещи филтри, престоят в трафика ви излага на минимум 40% повече замърсен въздух. Причините са, че в задръстванията автомобилите често потеглят и спират, което отделя повече замърсители от шофирането с постоянна скорост, и те по-трудно се разсейват.

КАК ДА СЕ ПРЕДПАЗИТЕ? Единственият сигурен начин - да избягвате задръстванията - е мъчно приложим. Но можете поне да намалите щетите, като превключите климатичната уредба на автомобила на вътрешна рециркулация. Експерименти в Калифорния и Лондон показаха, че на натоварени кръстовища автомобилистите всъщност са изложени на повече замърсители, отколкото пресичащите пешеходци. Причината е вентилационната система, която всмуква външния въздух и го концентрира в купето. Превключването на рециркулация намалява вредните частици средно със 76%. Проблемът е само, че не можете да карате прекалено дълго така, защото постепенно ще изчерпите кислорода в затворения с вас въздух.

Превключването на климатика на вътрешна рециркулация намалява с три четвърти отровния въздух в купето

ЗАМЪРСЯВАНЕТО НА ВЪЗДУХА е най-големият външен рисков фактор за здравето, твърди Световната здравна организация, според която приблизително един от всеки осем смъртни случая по света е причинен от него. Отдавна се знае, че мръсният въздух предизвиква астма и кожни заболявания. Но напоследък учените установяват все повече други опасни въздействия. Въглеродните сажди, които се отделят от двигателите с вътрешно горене (особено дизелите), но също и от автомобилните гуми, имат сериозен ефект върху бактериите, засягащи дихателната система, като Staphylococcus aureus и Streptococcus pneumoniae. Те ги променят, правят ги по-агресивни и увеличават резистентността им към антибиотици. В районите с много сажди във въздуха инфекциозните заболявания на двигателната система са и повече, и протичат по-тежко.

АВТОМОБИЛНИТЕ ВРЕДНИ ЕМИСИИ имат негативен ефект и върху нивата на т. нар. "добър" холестерол (HDL), твърдят медици от Университета на щата Вашингтон в Сиатъл. HDL играе ключова роля за отстраняването на излишния "лош" холестерол LDL от артериите. Натрупванията на LDL по стените на кръвоносните съдове водят до атеросклероза и чувствително повишават риска от сърдечен удар.

Обичаен ден в Делхи. Макар да няма 19 милиона жители, и София понякога регистрира нива на замърсяване, близки до тези в индийската столица

КАНАДСКИ УЧЕНИ ПЪК ПУБЛИКУВАХА неотдавна резултатите от мащабно проучване, според което мръсният градски въздух има пряка връзка и с деменцията - заболяване, което досега се отдаваше само на възрастови и наследствени фактори. Eкипът, воден от д-р Хон Чен, е търсил признаци за трите основни невродегенеративни заболявания: деменция, Паркинсън и множествена склероза. Обект на проучването са 6.6 милиона жители на провинция Онтарио, следени в продължение на 11 години, между 2001 и 2012. При Паркинсън и множествената склероза няма установена връзка между местожителството и честотата на заболяването. Но при деменцията близостта на жилището до голяма пътна артерия увеличава значително рисковете. Екипът на Чен открива сигурна връзка между продължителното излагане на азотен диоксид и фини прахови частици - също изпускани в по-голяма степен от дизеловите двигатели - и шанса за поява на деменция.

 

fallback
  • #15
    Вин Дизел ( преди 5 години )
    Ми и аз съм Вин Дизел и съм НЕчовек брааат! хахахати ся за един Рудолф...А твойта глава за същественото послание изобщо увряла ли е?
  • #14
    анонимен ( преди 5 години )
    Значи Рудолф Дизел е не човек,а марка дрехи?! В ред ли си с главата изобщо, че дрънкаш подобни простотии?
  • #13
    Вин Дизел ( преди 5 години )
    Начи Дизел не е кола, а марка дрехи. Нафтова кола никога не може да бъде премиум.България стана по-бетер от бедния италиански юг - всичко трака и чади - от миризливи фаувета и аудита, та до S-класи. Тия с AdBlue- то да не се бият много в гърдите колко са чисти да не издам как и къде колите им си "разтоварват" сами DPF-ите и кой го диша после тва.
  • #12
    анонимен ( преди 5 години )
    Дизел евро 6d замърсява повече от бензин евро 3 с АГУ!!! Каквито и системи за пречистване да му слагат на дизеларката все тая. Винаги замърсява повече от който и да е друг двигател. Разбра ли трактористе и престани да се правиш на интересен с ВАГи-налната си нафтова печка нов внос. Не случайно ги забраняват навсякъде в цивилизованият свят, а само у нас при-мати, като теб все още ги величаят. На тагива де-би-ли разчита ВАГ, за да си продава кошниците.
  • #11
    Шоо ( преди 5 години )
    Дизел евро 6d замърсява по-малко от бензин евро 5.
  • #10
    до 9 ( преди 5 години )
    "Към добре познатите ефекти от мръсния въздух, като астма и кожни заболявания, сега се прибавят поне още три потенциално фатални последствия"
  • #9
    анонимен ( преди 5 години )
    Да караш дизелова кола и да се хвалиш колко била екологична е меко казано пълна 0ли,го,фре,ния. Хората ги забраняват и не искат да чуят повече за дизел, а наш *** се хвали, че неговата печка имала Ад Блу и имала Евро 6 от старите замервания и стандарти. Като са толкова чисти и екологични се чудя защо на Фолк с Ваген им трябваше да манипулират. Нека форумната *** с нафтовата печка да отговори на този елементарен въпрос!
  • #8
    анонимен ( преди 5 години )
    Аз лично в тази статия не видях 5 неща. Нито изброени, нито посочени. Иначе, аз винаги си пускам вътрешна циркулация в града... само на Цариградско например, където повечето коли се движат с максимално КПД на двигателя и не замърсяват чак толкова, може понякога да пусна въздух отвън и то само, ако стъклата са нещо запотени.
  • #7
    анонимен ( преди 5 години )
    ВАГи-нал, пуснах ти спецификациите на колата ми по отношение изгорели газове, за да престанеш веднъж завинаги да се упражняваш да гадаеш кой какво кара и да си мислиш, че караш най-новата кола. Дай на твоята нафтова кошница да ги видим спецификациите и да сравняваме!
  • #6
    анонимен ( преди 5 години )
    Въглероден двуокис, CO2 (според действащото законодателство)Комбиниран цикъл на движение (г/км) 76*/84**Градско движение (г/км) 76*/84**Извънградско движение (г/км) 78*/85**Емисии на изгорели газове (според действащото законодателство)Евро клас Euro 6 WВъглероден окис, CO (мг/км) 131.1Въглеводороди, THC (мг/км) 33.7Въглеводороди, NMHC (мг/км) 30.1Азотни окиси, NOx (мг/км) 16.2
fallback
Последни