Задръстванията могат да ви скъсат нервите, особено докато гледате как някой "хитрец" се мъчи да изпревари всички през бус лентата или аварийното платно, увеличавайки още повече тапата. Но дори и хората, които запазват пълно самообладание в тежкия трафик, плащат висока цена за престоя си в него - просто като дишат. Към добре познатите ефекти от мръсния въздух, като астма и кожни заболявания, сега се прибавят поне още три потенциално фатални последствия.
29 ПЪТИ ПО-МРЪСЕН ВЪЗДУХ. Няколко независими проучвания в последните години се занимаха с ефектите на задръстванията върху здравето, а уважаваното медицинско издание The Lancet ги обобщи в една публикация този месец. Въздухът в зоните на тежки задръствания съдържа между 14 и 29 пъти повече вредни частици, отколкото при нормално движение. Дори да сте в автомобил с плътно затворени стъкла и работещи филтри, престоят в трафика ви излага на минимум 40% повече замърсен въздух. Причините са, че в задръстванията автомобилите често потеглят и спират, което отделя повече замърсители от шофирането с постоянна скорост, и те по-трудно се разсейват.
КАК ДА СЕ ПРЕДПАЗИТЕ? Единственият сигурен начин - да избягвате задръстванията - е мъчно приложим. Но можете поне да намалите щетите, като превключите климатичната уредба на автомобила на вътрешна рециркулация. Експерименти в Калифорния и Лондон показаха, че на натоварени кръстовища автомобилистите всъщност са изложени на повече замърсители, отколкото пресичащите пешеходци. Причината е вентилационната система, която всмуква външния въздух и го концентрира в купето. Превключването на рециркулация намалява вредните частици средно със 76%. Проблемът е само, че не можете да карате прекалено дълго така, защото постепенно ще изчерпите кислорода в затворения с вас въздух.
Превключването на климатика на вътрешна рециркулация намалява с три четвърти отровния въздух в купето
ЗАМЪРСЯВАНЕТО НА ВЪЗДУХА е най-големият външен рисков фактор за здравето, твърди Световната здравна организация, според която приблизително един от всеки осем смъртни случая по света е причинен от него. Отдавна се знае, че мръсният въздух предизвиква астма и кожни заболявания. Но напоследък учените установяват все повече други опасни въздействия. Въглеродните сажди, които се отделят от двигателите с вътрешно горене (особено дизелите), но също и от автомобилните гуми, имат сериозен ефект върху бактериите, засягащи дихателната система, като Staphylococcus aureus и Streptococcus pneumoniae. Те ги променят, правят ги по-агресивни и увеличават резистентността им към антибиотици. В районите с много сажди във въздуха инфекциозните заболявания на двигателната система са и повече, и протичат по-тежко.
АВТОМОБИЛНИТЕ ВРЕДНИ ЕМИСИИ имат негативен ефект и върху нивата на т. нар. "добър" холестерол (HDL), твърдят медици от Университета на щата Вашингтон в Сиатъл. HDL играе ключова роля за отстраняването на излишния "лош" холестерол LDL от артериите. Натрупванията на LDL по стените на кръвоносните съдове водят до атеросклероза и чувствително повишават риска от сърдечен удар.
Обичаен ден в Делхи. Макар да няма 19 милиона жители, и София понякога регистрира нива на замърсяване, близки до тези в индийската столица
КАНАДСКИ УЧЕНИ ПЪК ПУБЛИКУВАХА неотдавна резултатите от мащабно проучване, според което мръсният градски въздух има пряка връзка и с деменцията - заболяване, което досега се отдаваше само на възрастови и наследствени фактори. Eкипът, воден от д-р Хон Чен, е търсил признаци за трите основни невродегенеративни заболявания: деменция, Паркинсън и множествена склероза. Обект на проучването са 6.6 милиона жители на провинция Онтарио, следени в продължение на 11 години, между 2001 и 2012. При Паркинсън и множествената склероза няма установена връзка между местожителството и честотата на заболяването. Но при деменцията близостта на жилището до голяма пътна артерия увеличава значително рисковете. Екипът на Чен открива сигурна връзка между продължителното излагане на азотен диоксид и фини прахови частици - също изпускани в по-голяма степен от дизеловите двигатели - и шанса за поява на деменция.