fallback

Колата, която Гагарин кара само една година

Забравената днес Matra Bonnet Djet VS има повече от интересна история

Снимката на Юрий Гагарин с този спортен автомобил е част от историята за популярността на първия космонавт в световен мащаб, но официалната комунистическа пропаганда винаги е пропускала уточненията за самата кола. Дори, според руски медии, автомобилът Matra Bonnet Djet VS е бил притежание на Гагарин само една година, след което властите са го прибрали.             Става въпрос за Matra Bonnet Djet VS – дело на отдавна забравен френски производител на спортни автомобили, създаден от Рене Боне и негови съмишленици. Компанията наследява друга фирма за спортни коли, основата от Рене Боне и Шарл Дойч, но по-късно се налага да се търси помощта на Matra. По това време Matra оперира основно в аерокосмическата индустрия, а автомобилите са интересно и перспективно допълнение, като френският гигант предпочита по-спортно ориентираните машини – от тези, които създава Рене Боне до участие във Формула 1.

Моделът Bonnet Djet е и първият сериен автомобил с двигател, разположен пред задния мост, а компанията привлича интереса и парите на Matra с разработките си, свързани с използването на композитни материали. По това време се появяват първите каросерии от фибростъкло и Bonnet е сред пионерите в тези изследвания. Производството на каросерията обаче много бързо се поема от Matra, а много бързо и цялото производство на Djet преминава в завод, собственост на компанията.            Фирмата на Рене Боне участва три пъти и в „24 часа на Льо Ман”, но едва ли има френска автомобилна компания, която да е пропуснала това състезание.

Моделът Djet се появява през 1962 година и първото му поколение по-късно е наречено Djet I, тъй като името му се променя в съответствие с промените в компанията: от Bonnet Djet става Matra Bonnet Djet, после Matra Sports Djet и накрая Matra Sports Jet.

Създателите на колата използват двигател от Renault 8 с обем 1,1 литра и 1,2 литра, като състезателните версии са доработени от Gordini. Производството на модела от 1962 до 1964 е под шапката на Bonner, а от 1965 до 1967 колата е официално модел на Matra.               В Djet намират място някои много модерни за времето си технически решения: двойни А-рамена на очакването и дискови спирачки на четирите колела, а теглото на колата е едва 600 кг.

За две години Bonnet успява да произведе едва 198 коли, като Djet официално дебютира през юни 1962 и така изпреварва De Tomaso Vallelunga като първата серийна кола с двигател пред задния мост, но серийното й производство започва едва през юли 1963. През 1964 с идването на Matra като основен акционер производството набира скорост и до 1968, когато то приключва са сглобени още 1491 коли. Matra наема и бившия дизайнер на Simca Филип Гедон, за да освежи дизайна на Djet I преди подновяването на производството през 1965, като колата става малко по-голяма на размери и с 60 кг по-тежка.                По това време цената на Djet е 20 000 френски франка, което се оказва и основната пречка пред успешните продажби.

Специално автомобилът на Юрий Гагарин е версия Djet VS, като колата му е подарена от френското правителство при гостуването му в страната, като се задвижва от мотор, доработен от Gordini.

Още снимки на рядката Matra Jet VS вижте в ГАЛЕРИЯТА:

fallback
  • #2
    Miron ( преди 5 години )
    Интересен е факта че в дясната част на снимката има 6 момичета(млади комсомолки) които са привидно развълнувани.
  • #1
    анонимен ( преди 5 години )
    Добро попадение да свържат днешния ден и автомобилите. :-)
fallback
Последни