fallback

Как мъжките манекени увеличават женската смъртност зад волана

Телата на двата пола са напълно различни, но автомобилните производители не вземат това предвид

Знаете ли, че когато вашата любима жена, майка, сестра, дъщеря или приятелка, седне зад волана на автомобил, тя е изложена на по-голям риск да умре при катастрофа от вас? Причината е проста - колите са създадени за мъже и не вземат предвид конструкцията на женското тяло.

Според световната статистика, мъжете по-често попадат в автомобилни катастрофи от жените. Жената обаче има 50% по-голям шанс да получи сериозна травма от мъжа, а средно нараняване - със 71% повече. Освен това при същите условия средният шанс жената да умре при злополука е с 20% по-висока, отколкото при мъжете.

С какво се обяснява това? Мъжкото и женското тяло са твърде различни. Автомобилните производители обаче все още разработват колите и провеждат краш тестове с манекен на "средностатистически" мъж, убедени в това, че женското тяло е умалено копие на мъжкото. В резултат на това един автомобил не е толкова безопасен за една жена, отколкото за един мъж.

Много е погрешно да се счита женското тяло за умалено копие на мъжкото. Това се учи още в часовете по биология. Жените имат много по-малка костна плътност и мускулна тъкан. Съответно, всеки удар по време на катастрофа довежда до по-големи травми.

Жените също така са склонни да седят по-близо до приборното табло, защото обикновено са по-ниски, а краката им са по-къси от тези на мъжете. По същата причина им се налага да държат в напрежение гърба си вертикално, за да виждат по-добре габаритите на автомобила и пътната ситуация. Такова умишлено отклонение от позата на седене на шофьорското място означава, че жената е в напълно различна позиция от мъжа по време на инцидент, а цялата й долна част става по-уязвима на травми.

Жените също така са изложени на по-голям риск от така наречения камшичен удар. Това се дължи на две причини: 1. Жените имат различно разстояние между прешлените, а мускулите на шията и горната част на торса са физиологически по-слабо развити. В резултат на това, при удар главата й се огъва прекалено рязко, което в крайна сметка води до травми, несъвместими с живота; 2. Както установяват шведски учени, модерните шофьорски седалки, предназначени за мъжете, които имат по-голям ръст и тегло от жените, при удар силно натискат по-лекото и по-малко женско тяло, и го изхвърлят напред.

Могат да бъдат изброени още дузина подобни различия в последиците от ПТП за мъжкото и женското тяло. Но и досега производители в 9 от 10 случая разработват автомобилите, като използват само мъжки манекени в краш тестовете.

Още по-лошо е положението с жените, които очакват дете. Въпреки че манекенът, имитиращ бременна жена, е създаден през 1996 г., тестването с него не е задължително нито в САЩ, нито в ЕС. Автопроизводителите все още не могат дори да променят дизайна на предпазния колан, който да стане подходящ за бременните жени. А през третото тримесечие на бременността използването на това средство за пасивна безопасност може да бъде рисковано за все още нероденото дете.

Първите автомобилни манекени в краш тестовете започват да се използват през 50-те години на миналия век. Това е манекен на мъж с височина от 1,77 м, тегло 76 кг и мускулна маса, съответстваща на такава конструкция на тялото. Тези параметри са много различни от параметрите на средностатистическата съвременна жена.

За това, че в краш тестовете трябва да се добави женски манекен, учените започнаха да говорят през 80-те г. Но повечето автомобилни производители дълго време пренебрегваха техните съвети. Едва от 2011 г. в САЩ и от 2014 г. в Европа от време на време започнаха да се използват женски манекени. Уви, те са далеч от реалността. Всъщност, тези манекени са високи 1,25 м и тежат 50 кг, което съответства на нещо средно между дете и жена.

Освен това тези манекени се използват изключително рядко: досега, според изискванията на законодателството в много страни по света, основните показатели за безопасността на автомобилите се определят в тестове с мъжки манекени. А в случаите, в които се използват женски манекени, те почти винаги се поставят на седалката до тази на шофьора, и много рядко зад волана.

Преценете сами как подобни тестове отговарят на съвременната реалност с милиарди жени шофьори по света. Ето пример: тест показва, че при сблъсък на Toyota Sienna от 2011 г. със стена при скорост 56 км/ч при женския манекен, седящ на седалката до шофьора, рискът да загине е с 40% по-голям от този на мъжкия.

fallback
fallback
Последни