fallback

Защо Geely инвестира в Smart?

С поредица от спасявания китайците се превръщат в глобален играч

Китайският автомобилен производител Geely тихомълком се превръща в глобален играч в тази индустрия, като това става чрез серия умни инвестиции в компании, които се борят с някакви проблеми.

Едно от най-ценните умения на шефовете на Geely е да намерят компании, които имат стойност и потенциал и които могат да бъдат съживени с подходящата инвестиция, да бъдат насочени в правилната посока и след това китайците да не се бъркат в ежедневното ръководство и развитие.

През 2001 Geely купи Volvo от Ford, след което успя да преобрази шведската компания, като я превърна във важен играч в премиум SUV сегмента. Покупката на London Taxi Company (сега ребрандирана на London EV Company) пък осигури на Geely солидна платформа за развитие и продажба на возила с търговско предназначение. През 2017 дойде и покупката на Lotus, която пък даде на китайците първокласната спортна марка, която има традиции и богата история.

Купуването на 50% в Smart от Daimler е още един точен ход и по-важното е, че тази сделка е успешна и за двете страни. Smart има проблеми в последните години и планът на Daimler беше да спаси марката, като я лансира отново, но само като производител на електромобили.

Такъв ход обаче изисква сериозни инвестиции, при това без гаранция за успех. Сега Daimler може да сподели този товар с Geely. Mercedes ще отговаря за стилистиката и дизайна на следващото поколение модели на Geely, но те ще се произвеждат от Geely в Китай.

Daimler вече инвестира сериозно в гамата електромобили EQ и сега ще може да се фокусира по-сериозно върху носещите по-голяма печалба премиум електромобили. Първият пример от тази промяна е показателен – заводът, където досега се произвеждаше Smart ще бъде преоборудван и ще поеме производството на Mercedes EQ.

Geely пък получава възможност да лансира и налага марка с европейска история и което е най-важното – която е част от семейството на Mercedes, а това може да е решаващо на пазара на компактни електромобили в Китай.

И въпреки че Smart не е в отлично здраве, марката е разпознаваема и се ползва с доверието на клиентите в Европа, а Geely може да използва това – точно както го направи първо с Volvo, а сега и с Lotus.

Подходяща инвестиция от страна на Geely, която обаче работи и в полза на Mercedes – най-добрите инвестиции са тези, от които и двете страни имат полза и този имат потенциал да е точно такава.

Джеймс Атууд, Autocar

 

fallback
  • #1
    FenIX ( преди 5 години )
    Много скоро китайците ще основни играчи в автоиндустрията, а и не само. Имат много по-голям потенциал от японците и корейците и скоро всички ще трябва да се съобразяват с тях. Както вече стана при смартфоните където са основни играчи.
fallback
Последни