Който се смее последен, загрява най-бавно, гласи една стара шега. В случая с т. нар. мини-SUV - най-експлозивно растящия сегмент на автомобилния пазар в Европа - шегата досега беше за сметка на Citroen.
ДОКАТО ДРУГИТЕ СЕ СКЪСВАХА да продават модели като Nissan Juke, Renault Capture или Peugeot 2008, в тази компания упорито си залагаха на изпитаните миниванове от семейство Picasso. Наистина, те бяха съвсем разумни и практични коли. Но модата не се вълнува от неща като разум и практичност, затова накрая и Citroen бе принуден да отстъпи.
Просто за съпоставка изправихме C3 Aircross до един от най-търсените модели в този сегмент - Mazda CX-3. Междувременно Mazda-та има ново поколение, което ще ви покажем през май. Снимки КОЛЕЛА
Ето го и първия резултат: новият C3 Aircross, който заменя рационалните Picasso с нещо далеч по-емоционално. За да преценим доколко успешно, го изправихме до един от най-атрактивните играчи в този сегмент - Mazda CX-3 (междувременно тя получи ново поколение, чийто тест ще ви покажем в "КОЛЕЛА" през май).
ВЕДНАГА ЩЕ ВИ НАПРАВИ ВПЕЧАТЛЕНИЕ, че в Citroen и тук са подходили по свой начин. Aircross няма нищо общо с доминиращия навсякъде другаде агресивен, спортен дизайн. Вместо това получавате заоблени форми, геометрични фигури и приятна симетрия. Красотата е в очите на наблюдателя, както казват, но на нас лично това решение ни харесва. Първо, тази кола отдалеч се разпознава като Citroen, какъвто далеч не е случаят с повечето други марки напоследък. И второ, по пътищата ни и без това има достатъчно агресия. Вместо това този повдигнат C3 излъчва добродушие и предизвиква симпатия.
Поне у нас симпатия предизвиква и интериорът, със същия свеж геометричен подход. Седалките са удобни, мястото отпред е в изобилие, мястото отзад е оскъдно, но това е типично за всички в този клас. Багажникът побира 410 литра - забележимо повече от VW Golf и направо колосално на фона на Mazda-та, която не събира и 300.
КАЧЕСТВОТО НА ИЗПЪЛНЕНИЕ Е ДРУГ ВЪПРОС. Доста от материалите са твърди и евтини на пипане. Дълбоко не одобряваме и решението почти всички функции да се командват от тъчскрийна на мултимедията. Можете или да си настроите климатика, или да избягвате дупките между Правец и Етрополе. Но не и двете едновременно.
Нашият тестов Aircross печели няколко точки и с двигателя си. Това е трицилиндров 1.2 турбо със 110 коня и звучи като миксер на фона на добрия стар двулитров атмосферен мотор в Mazda-та. Но е доста по-пъргав и, между нас казано, по-икономичен. Все пак избягвайте базовата версия без турбо, защото въртящият й момент е толкова малък, че прави от всяко изпреварване адреналиново приключение.
Шестстепенният автоматик е на моменти малко муден. Но е истински космически скок в сравнение с предишната роботизирана кутия на Citroen, за която не можем да ви кажем искреното си мнение заради забраната на СЕМ за ругатни в ефир. Между другото и двете коли обявяват малко над 5 литра на 100 км среден разход. Със Citroen постигаме седем на сто. С Mazda - девет.
ДРУГАТА СИЛНА СТРАНА на C3 Aircross е цената. Макар че всъщност зависи с какво го сравнявате. Базовата версия, която не препоръчваме, започва от 28 хиляди лева, което е с над осем хилядарки над обикновения C3. За турбо с автоматик ще ви трябват 37 хиляди, което вече е доста соленко за малка градска кола. Но за аналогична Mazda с предно предаване ще ви трябват 44 хиляди.
Японската кола все пак се предлага и с двойно предаване, докато Citroen-ът е само с предно. Като опция може да поръчате така наречения грип контрол, с който ръчно да бъзикате настройките на тракшън контрола. Но няма особен смисъл.
17-те сантиметра просвет са достатъчни да се справят с дупки и тротоари, но това не е машина за офроуд. Нито пък за спорт. Воланът е твърде свободен и не дава обратна връзка, в завоите колата се накланя забележимо. Което всъщност е добре, защото ако искате спорт, какво търсите при високите кросоувъри? Вместо това C3 дава онова, което открай време сме свикнали да очакваме от Citroen: удобство. И чувството, че останалите хора се усмихват, щом ни видят.
Citroen C3 Aircross 110 к. с. максимална мощност 205 Нм максимален въртящ момент 180 км/ч максимална мощност 10.7 секунди 0-100 км/ч
Още снимки на двата автомобила вижте в галерията: