След дълги години на колебания в стратегията Citroen най-после намери своето място в групата PSA и в последните години се радва на добър пазарен ръст. "КОЛЕЛА" разговаря с един от архитектите на този успех: директора по маркетинга Арно Белони, за това ще има ли големи сътресения в автомобилния сектор в близките няколко години.
Г-н Белони, през последните двайсетина години Citroen доста пъти променяше концепцията къде иска да се позиционира на пазара. Каква е сегашната ви стратегия? Казахте преди време, че искате изцяло да промените марката? - Първо, вие сте напълно прав. Второ, от 2014 насам посоката ни е съвсем ясна: Линда Джексън (главният изпълнителен директор, б. ред.) я посочи и сега ние просто я следваме поетапно. Ние сме глобална марка, която идва от Франция, популярна в благородния смисъл на думата, а в основата на нашето ДНК са удобството и дързостта. Това е новото лице на Citroen. Дали работи, или не? Работи, защото имаме растеж през 2018, и то в цял свят, не само в Европа. А в Европа вече седем поредни години вървим нагоре. 2018 беше най-силната ни година в историята.
Първият автомобил в историята на Citroen - Type A от 1920 - изложен на щанда на компанията на автосалона в Женева тази седмица
Като говорите за дързост, Citroen в последните години изпъква сред останалите с по-различния си дизайн. Току-що обаче сменихте главния си дизайнер. Значи ли това, че искате да промените нещо? - Не, това е просто съвпадение. Александър Малвал прекара доста дълго време в Citroen. Разбирате, че дизайнът, разработен от него, ще бъде прилаган още години наред в следващите ни модели. Наследникът му Пиер Льоклер започва да работи върху коли, които ще се появят в по-далечно бъдеще. Отделните личности имат своето влияние върху марката, разбира се. Но нейното ДНК си остава едно и също... Льоклер е гений. Той ще свърши фантастична работа за нас. Също като Александър преди него.
Новият главен дизайнер на Citroen е белгиецът Пиер Льоклер, създател на оригиналните BMW X5 и X6, на MINI Countryman и на още доста популярни модели. Специалното му интервю за "КОЛЕЛА" ще видите в едно от следващите издания на предаването
Вече над столетие колата за нас е нещо повече от обикновен уред: тя е нещо, с което имаме емоционална връзка. Може ли това да се промени сега, с възхода на споделянето и идването на първото поколение, родено в дигиталната епоха? - Не мисля. Това е много добър въпрос, най-добрият, който получих днес. Мисля, че страстта към автомобила изобщо не е мъртва. Политиците се опитват да ни обяснят, че няма бъдеще за нея. Те грешат, колосално грешат. Ще ви обясня защо. Автомобилът е свобода. Затова за него винаги ще има бъдеще. Дали ще е електрически, хибриден или бензинов, няма значение. Това няма да охлади страстта ни към него. Дори при схемите за споделяне на автомобили. При тях ще видите големи промени в следващите десет години. Днес те са още малки и колите, които предлагат, не са много атрактивни. Скучни, сиви, мръсни. Но утре ще можете да избирате каква кола да наемете. Ще можете да наемете колата, за която си мечтаете. Дори и в онова по-далечно бъдеще, когато ще имаме изцяло автономни коли, хората пак ще избират онези, в които се чувстват най-добре. Емоцията ще я има. Така че бъдещето е светло. Не трябва да се боим от него.
Автономното управление и споделянето вероятно означават по-малко продажби на автомобили... - Не!
Почакайте, нека довърша. Освен това електрическото задвижване ще означава по-малко приходи от следпродажбено обслужване. Откъде ще извличат печалбата си автомобилните компании след 10-15 години? - Първо, при всички случаи за споделянето на автомобили някой все пак трябва да осигури самите автомобили. Смятам, че ние трябва да сме собственик на компаниите за споделяне. В градската мобилност има голямо бъдеще. Днес тя се основава най-вече на малки градски модели и на компактни модели. В бъдеще пак ще ги има, просто вече ще са електрически. Колкото до споделянето, то още не съществува като бизнес. Има тепърва прохождащи компании. Те ще стават все повече, и ще се нуждаят от коли. Така че тук има отлични перспективи. Второ, приходите ще идват от приложенията за мобилност. Ние вече имаме такова приложение, Free2Move. Това е агрегатор на всякакви мобилни услуги. С него трябва да сме в състояние да управляваме цялото пътуване на клиента си... Ще има голямо търсене на малки и компактни коли, а дори и на по-големи за пътувания в градските центрове. Да не забравяме и лекотоварните. Прословутият последен километър при доставките много бързо ще мине изцяло на електричество. Мисля, че ние сме добре подготвени за това.
Citroen Ami One - специален концептуален модел, предвиден за градска среда. Той е с електрическо задвижване, с максимално ниска цена и с много опростена система за споделяне, за която се нуждаете единствено от мобилния си телефон. Снимки КОЛЕЛА
В същото време ще има пазари, които ще останат непроменени още дълги години: някои азиатски страни, Русия и така нататък. Смятате ли, че ще ви се наложи да се развивате в две съвсем различни посоки? - Това е въпрос за стратезите, аз не съм такъв. Но мога да ви кажа следното: ако във Франция живееш в голям град, ти трябва електромобил. Но ако живееш извън града като мен, ти трябва нормална кола. С която да отидеш до училището или до магазина. Така че политиците, които казват, че вече няма ни трябват автомобили, напълно грешат.
Последен въпрос: казвате, че колата е свобода. Но утре колите ни ще са постоянно свързани с мрежата, което значи и постоянно наблюдавани. Заплаха ли е тази свързаност за свободата ни? - Наистина добър въпрос. Той се свежда до това: страх ли ви е от новостите, или не? Аз съм позитивен човек, вечен оптимист, и мисля, че това само ще ни даде повече свобода. Ето ви пример: Facebook опасен ли е, или не? Аз мисля, че не е. Живях в Китай пет години и Facebook беше единственият начин да научавам новините за семейството и приятелите си. За мен това е свобода. Разбира се, че може да се използва по погрешни начини и да бъде опасно. Прогресът винаги може да тръгне и в грешна посока. Но аз не се боя от това.