Международният съвет за чистота на транспорта (ICCT) е базиран в Уилмингтън (САЩ) и изледва влиянието на автомобилните технологии върху околната среда. Именно той е сред организациите, които през 2015 г. подадоха сигнал до властите и така се стигна до скандала с манипулираните дизелови двигатели на Volkwagen.
Експертите от IСCT обаче не спират дотук и сега подготвиха ново изследване, в което участват учените от университетите "Джордж Вашингтон" и Боулдър (Колорадо). В него те разглеждат вредите, нанасяни от вредните частици с размер 2,5 микрона и озона. В случая е много важен размерът от 2,5 микрона, тъй като те остават в белите дробове на хората.
Според новото изследване на учените, именно твърдите частици и озона предизвикат 43 000 преждевременни смъртни случая само в Германия, което е много над средния показател за ЕС. Това твърдение веднага беше оспорено от експерти, докато екологичните организации го използват като средство за искане на още по-големи ограничения на автомобилите с двигатели с вътрешно горене.
В отчета на ICCT се твърди, че годишно 3,4 млн. души по света умират от замърсяване на въздуха, тъй като то причинява заболявания като инсулт, инфаркт и диабет. Твърди се, че само през 2015 г. твърдите частици и озона, произвеждани от транспортния сектор е довел до смъртта на 385 000 човека.
Освен автомобилите вреда причиняват селското стопанство, електростанциите, заводите и системите за отопление. При транспорта проблемът не е само в движението на автомобилите, но и от остатъците от автомобилни гуми, които се получават заради тяхното триене в пътя, а също така и от веществата, отделяни от спирачките.
В изследването не се посочва каква е вредата от озона. Резултатите от него бяха яростно оспорени от експерти в Германия, които се борят за намаляване на ограничения на дизеловите двигатели в големи градове. Те са категорични, че подобни цифри не са реални и са извадени от контекста. Като пример те посочват, че обувките също се търкат в повърхността и отделят вреден прах, която хората после дишат.
Институтът по химия "Макс Планк" в Майнц също не се съгласи с твърденията на американските учени. Негово изследване твърди, че годишно 120 000 души умират само в Германия от негативното въздействие на вредните частици. Около 45% от тях обаче се дължат на селското стопанство, а не на автомобилния транспорт. По вредни от него са също електроцентралите и системите за отопление.