fallback

Електромобилната индустрия е пред огромна заплаха

Страните, богати на необходимите суровини за колите на ток, изнудват производителите

Представете си следното: имате нещо, което никой друг няма. В същото време, това нещо е много необходимо за всички останали. Ще се изкушите ли постоянно да повишавате цената на този толкова търсен и значим продукт? Именно такава ситуация възниква сега на пазара на полезните изкопаеми, необходими на производителите на електрически превозни средства. Страните, в които се добиват тези минерали, изнудват останалата част от света, като рязко повишават цените, а експертите говорят за криза в електромобилната индустрия. Ще устои ли тя на изнудването или цената на колите на ток ще се повиши още повече?

Електрическите войни

Както се знае, основните доставчици на суровини за производството на литиево-йонни батерии и електрически автомобили са Китай и бедните страни от Централна и Южна Африка. Азиатците снабдяват с литий и волфрам, най-скъпият елемент - кобалтът, се добива в Демократична република Конго, Замбия осигурява света с мед, а Танзания - с никел.

С началото на ерата на литиево-йонните батерии тези държави вече многократно вдигаха цените на изнасяните продукти, осъзнавайки, че в ръката си държат "асата", без които производството на електрически превозни средства не е възможно. И сега отново са решили да повишат цените на добиваните метали, което, естествено, предизвика възмущението на производителите на електромобили.

Миналата седмица представители на някои африкански страни, от една страна, и представители на големи западни и европейски минно-добивни предприятия, от друга, се срещнаха на конференцията Mind Indaba в Кейптаун (Южна Африка), за да обсъдят кризата. Конго и Танзания обаче не изпратиха представители, а присъстващите страни не успяха да постигнат компромис.

Икономическото им противопоставяне заплашва световния пазар на електромобили. В крайна сметка, докато в Конго, Замбия и Танзания имат просто "списък с желания", производителите на батерии имат безнадеждна ситуация. Те вече са принудени да продават електрическите автомобили на висока цена. Поради това колата та ток все още е твърде скъпа за много граждани. Пазарът изисква намаление на цените на "зелените" автомобили, но вместо цените на суровините да паднат, се планира ново увеличение.

Защо е толкова скъпо? Ами, трябват ни пари!

Работата е в това, че за производството на кабелите за един лек електрически автомобил са нужни 10 пъти повече мед, отколкото за кола с ДВГ - 84 срещу 8 кг. А за един автобус - 363 кг. мед! Съвсем наскоро, без много обяснения, Замбия повишила износното мито на медта с 5%. И сега иска да го вдигне с още 10%. Ако това се случи, цената на тон мед на световните пазари ще скочи от 6200 на 7500 долара.

Танзания също извива ръцете, като настоява големите минно-добивни компании да влеят около 200 милиарда долара в бюджета на страната. Те, компаниите, не разбират защо трябва да направят това, като смятат, че правителството на страната отново, както много пъти досега в историята, профуква парите някъде.

А с ДР Конго ситуацията е още по-лоша - правителството, мислейки, че светът няма да се справи без кобалт, вдига цената на редкия метал до небето. Само през 2017 г. цената на тон кобалт се увеличи с 80%! И това е така, защото кобалтът все още се добива ръчно в страната, с участието на детски труд. Колкото и приходи да получава правителството от продажбата на метала, парите се оттичат някъде в пясъка, без да се подобрява качеството на добива на материала, да не говорим за благосъстоянието на гражданите.

Ще мине ли шантажът?

В проспериращите страни тези опити на Африка причиняват зъбобол. В крайна сметка Европа и Западът през следващите десетилетия са планирали да пренесат своя свят на "зелени релси". Затова големите автомобилни производители са принудени непрекъснато да въвеждат нови технологии, за да отговарят на изискванията за горивна ефективност и екологичност.

Увеличаване цените на суровините за иновативни продукти никак не се вписва в тези планове. Затова, след като изслушаха речта на президента на Гана (вторият по големина производител на злато в Африка), който каза, че "хората в Африка не трябва да бъдат по-бедни от западните страни!", те започнаха да търсят къде могат да намерят необходимите суровини другаде. Не искайки да бъдат изнудвани, големите минно-добивни компании решиха, че е по-лесно да инвестират в проучвания на находища на полезни изкопаеми на други континенти.  И освен това бързо да развиват технологии, при които тези редки метали да са в минимално количество.

Откриха кобалт ... в Кобалт. Изход?

Много е вероятно Tesla да стане първият производител, който ще започне да произвежда електрически автомобили без използването на "кървавия минерал" (както наричат кобалта). Илон Мъск вече обеща, че в следващото поколение на моделите на компанията няма да има и грам кобалт. Някои експертите смятат, че той само се надува, но в действителност няма да успее да се справи без редкия метал. Има обаче причина да се вярва че той ще успее. Напълно ясно е, че самият кобалт не е проблем. Проблемът е в страните, в които се добива, където много години се водят военни конфликти и има продължителни политически кризи.

Наскоро обаче стана известно, че Tesla преговаря с няколко компании, които скоро ще започнат да добиват кобалт в канадски град, наречен ... Кобалт. Съдейки по информацията, изтичаща в пресата, на това място, някога известно с добива на сребро, са открити големи находища на кобалт. И това не е единственото такова в Канада. През 2018 г. геолозите откриха няколко богати на минерала жилки. А Канада не е ДР Конго! В Канада добивът на кобалт ще бъде автоматизиран, евтин и икономичен. И тогава на онези страни, които сега се чувстват спокойни и изнудват, няма да им бъде никак приятно. Всъщност, при научно-техническия прогрес изнудването обикновено се превръща в стимул за нови открития.

 

fallback
  • #11
    чочо ( преди 5 години )
    Ха дано ама на дали!Статия писана от лаици за чители пълни лаици.Какво общо има бедна Африка с басъра ,никела и кобалта? Основно бакъра идва от Чили.Норилскникел и Урал калай владея пазарите на никела и кобалта.Паладия и платината също.Русия е дразнителя на авторите ,но защо ьфрика?Казвам ти дъще сещай се снахо.Русия също е и най големия производител на петрол,тъй че от две вимета суче.Какво да се прави навремето като завладяваха африка и Индия русите взеха Сибир.Тъй че ще се плаща занапред.
  • #10
    Канадец ( преди 5 години )
    Всеки се стреми да продава на максималната цена. Всеки се стреми да купува на минималната цена. Канада и Швейцария не са много по-различни от Конго и Сомалия по отношение на този базов търговски принцип.
  • #9
    Sudwind ( преди 5 години )
    Мъск нищо не разработва.Разработва ги Панасоник.
  • #8
    анонимен ( преди 5 години )
    Да вдигат още цените, за да стане изгодно разработването на нов по-евтин вид батерии.
  • #7
    Събудете се роби ( преди 5 години )
    Това са пълни лъжи и заблуди за хората, които си нямат и грам представа за какво става въпрос. Тези държави са колониални, каквато между другото сме и ние. Природните им богатства не са държавни, а са в лапите на колонизаторите, които определят цените. Същото е и при нас, ако някой не е забелязал. Природните ни богатства са в частни западни ръце.Ние нито знаем количеството, което извличат, нито ни плащат адекватно. Това са новите ни господари.Това е демокрацията за която си мечтаехме да сме роби
  • #6
    Шоо ( преди 5 години )
    Скоро ще открият химически оръжия в Конго и Танзания май... И дроновете идват
  • #5
    В И Л ( преди 5 години )
    Май някои прочитат статията по диагонал.Вдигат се цените.Наливат се пари, но те потъват.Е, то всяко нещо си има бариера.
  • #4
    анонимен ( преди 5 години )
    И петрола се добива предимно в калпави републики но това явно не е проблем...
  • #3
    Дада ( преди 5 години )
    Цените се вдигат от корпорациите които "държат" съответните находища. Нали никой не мисли, че петролните производители ще седят и безучастно ще наблюдават своя крах...
  • #2
    Няма страшно ( преди 5 години )
    Ще дойдат демократите от САЩ и ще ги демократизират бързо бързо.
fallback
Последни